Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

  • olles

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:47

    Jag är väldigt säker på att “allmänheten” har rätten på sin sida. Norra fastigheten på Örudden står i fastighetsregistret som naturmark, och kommunen har i sin naturinventering (finns på Nyhänshamns kommuns hemsida) klassat hela Ören som “Klass I, högsta naturvärde (röd)”. Självklart gäller allemansrätten för surfare, fågelskådare och militanta svampplockare (som jag).
    Jag förstår inte alls pratet om förstörelse och slitage – se fastighetsägarens skylt. Det finns en stig rakt ner till standen och den går alla på. Stigen har funnits där i alla år, what´s the problem? Någon skadegörelse mer än hålet i stängslet har jag inte sett. Det är bara att hoppas att kommunen tar sitt ansvar och ser till att passagen ner till stranden öppnas upp igen. Tills dess tycker jag att alla skall ha gott samvete med strömhoppet över stängslet.

  • peter_n

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 22:47

    @OlleS 512550 wrote:

    Norra fastigheten på Örudden står i fastighetsregistret som naturmark, och kommunen har i sin naturinventering (finns på Nyhänshamns kommuns hemsida) klassat hela Ören som “Klass I, högsta naturvärde (röd)”.

    Det är ju mycket märkligt att ägaren under dessa förutsättningar kunde få ett bygglov för en bastu vid stranden för bara några år sen. Jag har diskuterat detta en aning med en anställd på kommunen. Utan att ha alla detaljer klara för mig så framstår detta bygglov mer och mer mystiskt. Bygglovsavdelningen måste ju veta om att Örudden på Torö inte är vilken oansenlig avkrok som helst?!? Jag gick på ganska hårt och ifrågasatte varför han fick bygglovet, men fick ett ganska lamt svar att det var ju bygglovsavdelningen som gav detta bygglov och dom som jobbar med naturvården blev aldrig tillfrågade, eller något i den stilen. Man borde skicka Janne Josefsson på dom!

    Lite annan intressant läsning.
    Ur kommunens mötesprotokoll (länkat finns på Torös vänners sajt):
    http://www.nynashamn.se/download/18.7f11cbe411a4c66d59a800071/Protokoll+msn+08-05-29.pdf

    “Länsstyrelsen har utfört en gränsbestämning av reservatsområdet under
    hösten 2007 då det bland annat konstaterades att privata staket har placerats inom reservatsområdet.
    När kommunen antagit de nya bestämmelserna för reservatet kommer
    länsstyrelsen att fatta beslut om upphävande av tidigare gällande
    bestämmelser.”

    Vidare, ur samma protokoll så har kommunen beslutat att privata staket som inkräktar på reservatsområdet och andra anordningar som hindrar framkomligheten inom reservatsområdet ska avlägsnas.

  • lindgren

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 23:40

    känns ju som att han snarare förlorar på att dra igång allt det här, samt driva det vidare. Än att bara låta saker vara som dom är och ha det han har fått, syftar på byggtillstånd o egengjort stängsel. svårt att sätta mig in i hans handlande?

  • electric

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 00:03

    @Peter_N 512586 wrote:

    Det är ju mycket märkligt att ägaren under dessa förutsättningar kunde få ett bygglov för en bastu vid stranden för bara några år sen. Jag har diskuterat detta en aning med en anställd på kommunen. Utan att ha alla detaljer klara för mig så framstår detta bygglov mer och mer mystiskt. Bygglovsavdelningen måste ju veta om att Örudden på Torö inte är vilken oansenlig avkrok som helst?!? Jag gick på ganska hårt och ifrågasatte varför han fick bygglovet, men fick ett ganska lamt svar att det var ju bygglovsavdelningen som gav detta bygglov och dom som jobbar med naturvården blev aldrig tillfrågade, eller något i den stilen. Man borde skicka Janne Josefsson på dom!

    Lite annan intressant läsning.
    Ur kommunens mötesprotokoll (länkat finns på Torös vänners sajt):
    http://www.nynashamn.se/download/18.7f11cbe411a4c66d59a800071/Protokoll+msn+08-05-29.pdf

    “Länsstyrelsen har utfört en gränsbestämning av reservatsområdet under
    hösten 2007 då det bland annat konstaterades att privata staket har placerats inom reservatsområdet.
    När kommunen antagit de nya bestämmelserna för reservatet kommer
    länsstyrelsen att fatta beslut om upphävande av tidigare gällande
    bestämmelser.”

    Vidare, ur samma protokoll så har kommunen beslutat att privata staket som inkräktar på reservatsområdet och andra anordningar som hindrar framkomligheten inom reservatsområdet ska avlägsnas.

    Ärendet (2005.1390/419) betr. kommunens övertagande av ansvaret för naturreservatet inkl skötselplan mm kommer inom kort att tas upp till beslut i kommunfullmäktige. Men eftersom osäkerhet råder kring allemansrätt, privatzoner, lagligheten betr privata staket och “andra anordningar” etc beslutades den 23/10 om ett nytt ärende, 2008.0618/419, för detta. Kontentan framgår av följande utdrag: “Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden föreslår att kommunstyrelsen inleder förhandlingar med berörda fastighetsägare för att klara ut var allemansrätten gäller på Ören.”

    Som framgår av Svennes inlägg agerar Torös Vänner i denna fråga. Men ju fler som engagerar sig desto bättre är det!

    F ö är Peter_N:s observationer betr bygglovet för bastun mycket intressanta (om än inte är de första som konstaterat samma sak). Om inte Janne Josefsson så kanske Charlotte Permell skulle tipsas om att göra en uppföljning av sitt inslag i ABC-nytt i vintras. Så du Peter_N som tycks ha vissa inside känningar – det är bara att skrida till handling!

    /Lars

  • fesen

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 06:04

    @OlleS 512459 wrote:

    Laga staketet är ingen lysande idé.
    Däremot borde Torö vänner trycka på kommunen om
    1. att helt ta bort norra delen av staketet (från grinden till stranden). Detta är ett svartbygge, och absolut inget som Torö vänner, fågelskådare eller svampplockare skall hjälpa till med att reparera. Fastighetsägaren har tidigare fått bygglov för ett staket som skulle följa “norra stigen” – d v s 6 – 20 meter väster om det nuvarande staketet och inte alls vara lika långt. Det bygglovet har gått ut sedan flera år. Just nu finns alltså inget bygglov alls, och det borde inte heller finnas något stängsel.
    2. Se till att fastighetsägaren får ett saftigt vitesföreläggande att hålla grinden öppen. Kolla i miljöbalken kapitel 26 § 11:
    “En tillsynsmyndighet får får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådan område som omfattas av allemansrätten.
    Är det uppenbart att ett sådant stängsel endast är avsett att utestänga allmänhten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken”
    Kan det bli mer klockrent? Det är med andra ord kommunen som skall se till att det klipps hål i stängslet…

    tycker “sur gube”

    Ahh….

    Jag frekventerar inte området….så jag hade inte en aning om att staketet var svart!

    Bort med skiten!!!

  • peter_n

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:07

    @Electric 512602 wrote:

    F ö är Peter_N:s observationer betr bygglovet för bastun mycket intressanta (om än inte är de första som konstaterat samma sak). Om inte Janne Josefsson så kanske Charlotte Permell skulle tipsas om att göra en uppföljning av sitt inslag i ABC-nytt i vintras. Så du Peter_N som tycks ha vissa inside känningar – det är bara att skrida till handling!
    /Lars

    Jag har inga inside-känningar alls. Jag har bara den osunda vanan att reagera på det mesta som jag tycker är fel. Det blir jobbigt ibland kan jag lova!

    Den info som jag har kan vem som helst skaffa. Man kan börja med att läsa protokollet som jag länkade till. Där finns det flera namn på personer som varit med på möten osv.
    Sen är det bara att ringa kommunen och säga sitt ärende och eventuellt en person som man vill tala med.

    Jag uppmanar folk att höra av sig till kommunen. Jag hoppas att jag med denna uppmaning inte stör någon pågående process som är baserad på tyst diplomati. Tyst diplomati har aldrig varit min grej.

    När den magalomaniske ägaren gav sig på MIG och skällde för några veckor sen så surnade jag till. Om inte Torös vänner har något att invända så tycker jag _INTE_ att vi stillatigande ska ta emot skit från en rik gubbe som tror att han kan ställa sig över gällande svenska lagstiftning.

    Skulle det visa sig att “tomtmarken” sträcker sig över hela udden så har vi troligen att göra med någon typ av ytterst tveksamma beslut från kommunens sida. Huset är ju utom synhåll. Min tolkning är att det är solklart att allemansrätten gäller runt omkring staketet.

    Det är ju inte bara vi som har problem med de boende på Torö. Länsstyrelsen har ju också surnat. Det tyder ju på att flera av de boende har attitydproblem. Tyvärr för dem så har vi ju allemansrätt här i Sverige. Om det inte passar så kan dom ju dra någon annan stans. Har dom allemansrätt i Albaninen till exempel?

  • dr-masse

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:11

    Ju fler som agerar, desto större chans att vi kan få ordning på det här. Dock vill gärna vi på Torös Vänner samordna saker och ting lite, och representera så många som möjligt i våra kontakter. Så – om du kan – kontakta gärna oss först. Du kan till å med få ta dina kontakter och representera oss, det “tar” kanske ännu mer om du representerar en förening, ah?

    Såklart tycker vi att helt OK att man hör av sig till kommunen (vi kan ju inte bestämma vad enskilda medborgare vill göra). Ännu bättre är kanske ändå om man skriver en rad eller två till oss i Torös vänner och kan agera tillsammans med oss (om inte annat som en kopia på ev. mailväxlingar med kommun och liknande). Det är bra för oss att veta vad man får fram och vilka kontakter som tas. Även vi har läst de där handlingarna.

  • peter_n

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:38

    @dr Masse 512626 wrote:

    Så – om du kan – kontakta gärna oss först.

    Ok. Vem är vem av kontaktpersonerna i Torös vänner? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om kontaktpersonerna. Tex om de är svampplockare, fågelskådare surfare etc.
    Hänger alla kontaktpersonerna på Steffo och läser alla inlägg?

    Finns det förresten någon konflikt mellan surfare, kitare, vindusurfare eller fågelskådare eller likande på Torö? Jag har aldrig sett någon sån, men jag är inte där så ofta. Anledningen att jag undrar, är ifall vi agerar med eller mot fågelskådarna.

  • svenne

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 09:48
    Peter_N;512634 wrote:
    Ok. Vem är vem av kontaktpersonerna i Torös vänner? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om kontaktpersonerna. Tex om de är svampplockare, fågelskådare surfare etc.
    Hänger alla kontaktpersonerna på Steffo och läser alla inlägg?

    Finns det förresten någon konflikt mellan surfare, kitare, vindusurfare eller fågelskådare eller likande på Torö? Jag har aldrig sett någon sån, men jag är inte där så ofta. Anledningen att jag undrar, är ifall vi agerar med eller mot fågelskådarna.

    Det har aldrig varit konflikter mellan de som vill använda Torö för friluftslivets skull. Det är snarare mindre konflikt mellan olika vattensporter på Torö än på andra ställen. Ingen av de fågelskådare eller sportfiskare som jag har träffat har varit i konfliktsituation med någon annan intressent, det har alltid varit lika trevligt att prata med andra där, inklusive de som bara är ute och promenerar.

    Torös vänner är initierat av vindsurfare, och därför är det bara än så länge vindsurfare som driver frågorna och står som kontaktpersoner. Det finns personer från olika “hobbyområden”, men det kan alltid bli fler.
    http://www.torosvanner.se/index.php?option=com_comprofiler&task=usersList&listid=4&Itemid=61

  • electric

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 10:53

    @Peter_N 512625 wrote:

    … Den info som jag har kan vem som helst skaffa. Man kan börja med att läsa protokollet som jag länkade till. Där finns det flera namn på personer som varit med på möten osv.
    Sen är det bara att ringa kommunen och säga sitt ärende och eventuellt en person som man vill tala med. …

    När jag efterlyste “inside” info syftade jag förstås inte på officiella fakta kring bastu-bygglovet – de är kända – utan just sådan inside info om oegentligheter du antyder att du har tagit del av via din kontakt.

    /Lars

  • peter_n

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 13:01

    @Electric 512673 wrote:

    När jag efterlyste “inside” info syftade jag förstås inte på officiella fakta kring bastu-bygglovet – de är kända – utan just sådan inside info om oegentligheter du antyder att du har tagit del av via din kontakt.
    /Lars

    Ok, jag hör av mig ….

  • fjant

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:58

    @Svenne 512282 wrote:

    Vi bollar en massa idéer i Torös vänner, och jag hoppas verkligen att fler engagerar sig i föreningen och visar sitt stöd.

    Ja, hur är det egentligen? Registrerade mig för länge sedan som medlem, men inte hört så mycket mer. Är det medlemsavgift som gäller?

  • svenne

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 17:41
    Fjant;512743 wrote:
    Ja, hur är det egentligen? Registrerade mig för länge sedan som medlem, men inte hört så mycket mer. Är det medlemsavgift som gäller?

    Läs första inlägget i den här tråden, speciellt raderna längst ner. 🙂

  • krilleh

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 20:24
    OlleS;512459 wrote:
    Laga staketet är ingen lysande idé.
    Däremot borde Torö vänner trycka på kommunen om
    1. att helt ta bort norra delen av staketet (från grinden till stranden). Detta är ett svartbygge, och absolut inget som Torö vänner, fågelskådare eller svampplockare skall hjälpa till med att reparera. Fastighetsägaren har tidigare fått bygglov för ett staket som skulle följa “norra stigen” – d v s 6 – 20 meter väster om det nuvarande staketet och inte alls vara lika långt. Det bygglovet har gått ut sedan flera år. Just nu finns alltså inget bygglov alls, och det borde inte heller finnas något stängsel.
    2. Se till att fastighetsägaren får ett saftigt vitesföreläggande att hålla grinden öppen. Kolla i miljöbalken kapitel 26 § 11:
    “En tillsynsmyndighet får får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådan område som omfattas av allemansrätten.
    Är det uppenbart att ett sådant stängsel endast är avsett att utestänga allmänhten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken”
    Kan det bli mer klockrent? Det är med andra ord kommunen som skall se till att det klipps hål i stängslet…

    tycker “sur gube”

    Fick höra att Länstyrelsen har godkänt hela stängslet ner mot Kärringviken, men det ska finnas brott i den och inte en låst grind. Ägaren har gjort en grund till den planerade bastun så då gäller bygglovet och tyvärr även tomträttsavgränsningen ner mot vattnet.

  • steos

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 21:30

    lite info kring torö… är dock osäker på om det gäller det området som här diskuteras.

    http://nhp.se/nyheter/1.44637

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.