Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en fråga angående lagninar?

  • Ännu en fråga angående lagninar?

    Publicerad av safesurfer på 22 september, 2004 vid 14:01

    Har köpt en begagnad bräda RRD FSW L 04 och som alltid så har de någon form av skada i nosen. Antar att vill man ha en felfri bräda får man köpa nytt. Är lite osäker på hur man ska göra för skadan är mycket lindrig dvs det är fortfarande ganska hårt men om man trycker lite hårdare så hör man krasljudet och känner att det sviktar mer än på övriga ställen. En gissning är att övre fiberlagret är sprucket men inte det undre. Pedant som man är gällande surfutrustning funderar jag på att lägga ett lager med glasväv i förebyggande syfte runt kanten på nosen. Bäst blir det säkert om man slipar bort toppskiktet och sedan lägger väv vilket jag gjorde på en bräda med liknande skador. Då såg man precis hur väven var sprucken när färgen slipats bort. Det blev iallfall väldigt bra efteråt. Det känns dock lite synd på en så ny bräda med lindriga skador. Tänkte att man kan slipa lite lätt bara och sedan lägga ett snyggt klippt stycke väv format som ett nosskydd utan att måla över sedan. Tyckte faktiskt att det såg ganska fräckt ut på brädan jag lagade då väven låg och var genomskinlig och man såg strukturen i väven. . Kan det fungera som förstärkning eller är det viktigt att man slipar ned till pvc lagret. Är inte så jätte brydd om det estetiska men stör mig på brädor som mjuknat. För mig är en ding när brädan blir lite mjukare efter en smäll
    Tacksam för hjälp!

    safesurfer svarade 19 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • smurff

    Medlem
    22 september, 2004 vid 15:24

    Jag hade gjort det ordentligt dvs ta bort den lösa glasfibern och laminera dit ny med epoxi. annars är det väl risk för att ett större område delaminerar istället som jag har förstått det? Jag fick en ding därframme som jag fyllde ut med klippt glasfiber och biltemas superepoxy (egentillverkad glasfiberspackel fri från lösningsmedel) på pvc skummet upp till yttersta nivån. Det blev stenhårt och sitter fint. Man kan lacka sedan med hobbyfärg eller bättringsfärg för billack. smile.gif

  • safesurfer

    Medlem
    22 september, 2004 vid 15:36

    Ja det är ju så man borde göra, känns bara lite jobbigt när det faktiskt är är rätt hårt redan. Tror inte någon risk att ta in vatten finns. Tror att de flesta inte hadde brytt sig om att laga alls. Tänkte att vore ju bra med lite extra förstärkning i förebyggande syfte också, vill ju inte ha en sådandär skumbit som vissa har på nosen. Kan ju slipa lite just över skadan och se hur sprucket det. Där är det ju vit och lätt att måla över.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en fråga angående lagninar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.