Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ännu en storleksfråga

  • ännu en storleksfråga

    Publicerad av marden på 17 september, 2006 vid 15:32

    va uppe på salnö sist det blåste in stora vågor från norr.
    men med mina fullcambrade segel o slalombräda vågade jag mig inte ut
    så jag har funderingar på att skaffa mig en vågutrustning om man skulle hamna i en liknande situation igen där eller på torö.
    eftersom man är återfallssurfare från mälaren har man alldrig seglat vågor men någon gång måste man väl börja.
    frågan är hur stor bräda o segel som kan va lämpligt?
    väger 72kg o sätter dom flesta gippar(i undantagsfall planande gippar) på min 55cm 85Lslalom.
    jag tror jag mest kommer använda slalombrädan så vågisen är tänkt att användas när det blåser på bra.
    eftersom man rör sig på begmarknaden kan man inte välja på allt som finns
    hur liten vågar man satsa på såg en porrig 68L 53cm på köp sälj kommer den bara stå oanvänd i garaget kanske 85L 60cm e mer lämpligt?
    tacksam för svar på en omöjlig fråga!

    rasmus_w svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2006 vid 15:48

    Det beror ju mest på hur mycket du vill använda din vågis och vilken typ av vågis du tittar på.

    Men talar vi “klassisk” vågis för bruk i mycket vind borde något från 53 till 55 brett med en 68 – 75 liter funka fint med din vikt. Då är det segel från 5.3/5.0 och mindre som gäller. 68/53 är en liten bräda, 75/55 lite mer “normalt”.

    Och ja, den kan stå rätt mycket i garaget om man har otur… men kommer det rejält med vind så blir det desto roligare!

    Något som kan vara värt att tänka på i Stockholm är att det är bräckt vatten vi seglar i, så en snäppet större minsta bräda kan vara helt rätt.

  • donpedro

    Medlem
    17 september, 2006 vid 16:13

    Tjenare, jag tror oxå du kommer ha fler kul dagar med en 70-80 liters vågis, köper du en klassisk så kommer den funka ypperligt i riktigt hårda vindar me. Jag har för övrigt en AHD maui force på 76 liter till salu om du skulle va intresserad. Du får köpa den billigt så behöver du inte ha allt för stor ångest över att den står i garaget utan att få segla varje dag. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10285

    Mvh Petter

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 september, 2006 vid 08:48
    donpedro wrote:
    Tjenare, jag tror oxå du kommer ha fler kul dagar med en 70-80 liters vågis, köper du en klassisk så kommer den funka ypperligt i riktigt hårda vindar me. Jag har för övrigt en AHD maui force på 76 liter till salu om du skulle va intresserad. Du får köpa den billigt så behöver du inte ha allt för stor ångest över att den står i garaget utan att få segla varje dag. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10285

    Mvh Petter
    mer förslag typ köp min billigt:)
    mård

  • rasmus_w

    Medlem
    18 september, 2006 vid 21:38

    En annan sak att tänka på är att även om Stockholm är en ganska vindfattig trakt så finns det en viss “ketchupeffekt”, även om det är grymt sällan man får användning för småsegel så är det ganska tänkbart att när det äntligen kommer en riktigt blåsig dag så kan det mycket väl handla om pungdrag i 3.7:an och då kan även rätt små brädor kännas studsiga.

    Dessutom är pungdrag i 3.7 eller mindre så grymt kul att det kan vara värt att ha ett kit som funkar i sånt väder bara för den saken, trots att det kitet antangligen kommer ligga på land 364 dagar om året eller mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ännu en storleksfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.