Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en välja segel linje tråd

  • Ännu en välja segel linje tråd

    Publicerad av safesurfer på 22 april, 2005 vid 19:38

    Jag behöver nya segel för det börjar vara mer silvertejp än monofilm i de gammla. Jag har tänkt köra en 75liters vågbräda och en 95liters frestylewave bräda och väger 88kg. Tanken var att man ska ha ett segel som funkar på båda brädorna typ 5.0. JAg gillar att rejsa lite så funderar på att ha ett cam-at största segel, funkar ett 7.0 slalom segel på en rrd FSW97liter? Ett 6.0 segel för våg och lite freestyle om man skulle vilja prova det. Min tanke är 7.0 slalom 6.0crossover 5.0 våg 4,2 våg. Kan tänka mig att 7.0 slalomsegel inte funkar så bra men kanske kan få tips här. Skulle börja köpa ett 5.0 och ett 7.0 och de andra då man får pengar.

    safesurfer svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

    Medlem
    22 april, 2005 vid 19:48

    jag hade ju jagat tag på nån gammal slalombräda för fickpengar å satsat på att köra freestyle/vågsegel på de nya prylarna..
    Slalomsegel på en fsw tycker jag låter som en felprioritering.

  • safesurfer

    Medlem
    22 april, 2005 vid 19:54

    Varför? För att det är för stort eller för att ett slalomsegel inte fungerar så bra. JAg kommer inte köra mycket freestyle med 7.0, mer ett segel att köra fram och tillbaks med då det blåser dåligt och man har abstinens. Trodde att RRD fsw var okej att köra lite enklare slalom ala bumb and jumb.

  • ola_p

    Medlem
    22 april, 2005 vid 19:59

    Jo, men en cambrad racerigg är nog helt onödigt, ingen mening att försöka pressa fart ur en sån bräda på riktigt. En ordentlig freedride rigg kan nog vara en trevlig ide dock, om brädan funkar med tillräckligt stor fena..

  • oscar

    Medlem
    22 april, 2005 vid 20:29

    Ett 7.0 slalom och ett 7.0 freestyle har inte samma vindregister. 7.0 freestyle funkar för mig (90kg) i ca 7 till 9 m/s men blåser det stadiga 9 tar jag 6.2. Ett cambrat 7.0 slalom funkar bäst mellan 9 och 11 m/s. Dvs ganska stor skillnad i vindregister….

    Slalomsegle funkar bäst på slalombrädor. Freestylesegel på freestylebrädor och så vidare. Om jag var du skulle jag kör på ett crossover i ca 7 då det lär passa din bräda som handen i handsken.

  • safesurfer

    Medlem
    22 april, 2005 vid 22:32

    Skulle segel som exempelvis North Crossride eler NP Exess och Saber vara rätt typ av segel för att få fart och bottendrag ifrån en FSW bräda.

  • ola-h

    Medlem
    23 april, 2005 vid 06:53

    Jag håller med Ola P och Oscar. Cambrat verkar helt enkelt vara rätt mycket overkill. Jag tror inte man får ut det lilla extra som ett cambersegel eventuellt kan ge på en sådan bräda. Dock är det värt att notera att många freestytlevågbrädor faktiskt är mycket mer freerideoreinterade än både freestyle och vågbrädor är. JP FSW är ju ett exempel på väldigt freerideorienterade brädor som är snabba och lättseglade, RRD FSW kanske lite mer manöverorienterad medan t ex Starboard Kombat kommer med två fenuppsättningar som tydligen trimmar brädan väldigt olika (bra raktframkörning med högt vattenläge respektive lägre vattenläge och mer lugn och svängbarhet för vågridning + att den tydligen är väldigt bra för new school freestyle också).Trots detta är dock Cambers att ta i. Varför t ex inte satsa på segel som är gjorda för at vara snabba plana tidigt och klara en och annan manöver, dvs de segel som körs i Super-X? De drar kanske inte lika bra från start utan kräver en lite mer aktiv igångkomningsteknik, med sedan går de säkert fort. Dessutom är seglen betydligt lättare än cambersegel och det gör att du kan köra ett lite större segel på brädan. NP Excess verkar t ex bra, eller Gaastra Remedy eller Hot Powerplay.

    Så, 7.0 i lite super-X-stuk, 6.0 våg eller freestyle och 5.0 våg kan väl vara ett bra val. De flesta 75-liters vågisar protesterar nog en hel del mot en 6.0:a, så det blir 5.0 och nedåt på den brädan. Det kan du tänka på vid val av 6.0:a, att den skall vara av en typ som är lätthanterlig när den är lite överriggad, så du kan använda den på frreestylevågisen i vågor tills det att 5.0 funkar. Många freestylevågisar av den lite snabba typen kan bli lite studsiga just när de blir överriggade. Möjligen kan du tom förskjuta 6.0:an lite nedåt, mot typ 5.8.

  • manno

    Medlem
    23 april, 2005 vid 09:29

    Med en riktigt racefena till fsw kunde det ju va coolt att prova cambersegel!

  • safesurfer

    Medlem
    23 april, 2005 vid 11:08

    Okej tack för tipsen!
    Min gammla bräda kändes snabbare än RRD den höga nosen fångar lite myckt vind, men gillar den styva känslan i RRD. Men som sagt jag vet att det inte är en slalombräda, kanske får spackla ihop min gammla så den håller lite till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en välja segel linje tråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.