Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Another segellinjethread

  • staffomania

    Medlem
    6 november, 2014 vid 00:21

    @Skrellet 726008 wrote:

    Lånar tråden för liknande fråga:
    Har endast traction 7.5 till min ahd freerace 145l (82 bred) och börjar känna mig lite begränsad, väger närmare 110 kg med utr, kör söder om sthlm. Känns läskigt att dra ut när de blåser 10 m/s (kan ej vattenstarta) och planar lite för sällan i 6-7 m/s. Funderar på 2 alternativ för att komplettera garderoben med 2 segel/riggar till, antingen ett traction 8.5 och cross 6.5 eller traction 9.5 och cross 6.0, båda traction-seglen funkar på min bom+mast och cross blir en ny rigg oavsett så ekonomiskt är skillnaden marginell. Är 8.5, 7.5, 6.5 onödigt tajt linje så att den andra ger större register men ändå lagom steg? Eller är hoppet till 6.0 resp 9.5 från 7.5 för stort? Tacksam för välbehövlig input!

    Väger också över 100 och skulle, som GagTve skriver, satsa på ett 9.5 som största. Jag kör nu på 8.5-7.5-6.5-5.5 och glappet mellan 8.5 och 7.5 är för litet men har så för att min tjej kör ibland och hon brukar ligga en storlek under mig.

  • skrellet

    Medlem
    6 november, 2014 vid 20:54

    Tack, låter som 9.5 e taget! Minsta segel då, de kanske e bättre med 6.5 för att när tiden är mogen (jag lärt mig vattenstarta etc) skaffa ett 5.5 som du, då lär mindre bräda va lika aktuellt också.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Another segellinjethread

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.