Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äntligen vind stockholm

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:08

    Ok, med all respekt för Fitunas förträfflighet så kanske man ändå vågar sticka ut hakan lite:

    Just denna sjöbrisdag fungerade Björkvik, Dalarö och Bruket ungefär lika bra som Fituna, eller …?

  • grrrr

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:30

    Räkmannen orkade inte pumpa mer!

    Jag hade också helst haft 8.1 men min är hos segelmakaren. Den ska bli fräsch inför sommaren.

  • henryk

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 10:19
    Herr Pelegrin;690786 wrote:
    Ok, med all respekt för Fitunas förträfflighet så kanske man ändå vågar sticka ut hakan lite:

    Just denna sjöbrisdag fungerade Björkvik, Dalarö och Bruket ungefär lika bra som Fituna, eller …?

    PÅ nätet vågar man ju allt 😉 – fast varför ? om man inte seglat där … Svårt att yttra sig om något man inte testa själv, vilket du inte gjort – för att då skulle du känna till Fitunas + (och -)…

    + starkare bris
    + jämnare vind (än de flesta stockholmsspot)
    + annan sjö (mindre chop än tex bjökvik, som ju e helkass vid närmare jmf)
    + stora ytor (3 km till sandstranden mittemot)
    + parkering och riggytor (helt ostörda)
    + bara surfare – ingen kite
    + ingen båttrafik att tala om
    + solig strand med sydvästläge – med bra överblick
    + en social spot -blivit en träffpunkt, där man kan prata “live” med mängder av likasinnande och inte bara skriva mer eller mindre meningslösa foruminlägg – som detta 😉
    + osv

  • tsss

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 11:03

    hej

    Seglade med båt fr Bullandö till Tyresö denna söndagsem. Misstänker att det inte var någon sjöbris, i ordets egentliga betydelse, utan en del av ett större vädersystem. Tomas

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 12:47

    henryk – Jag har ställt frågan om Fituna i annan tråd och fått svar att vinden är starkare där. Det var vindstyrkan och inget annat jag yttrade mig om. Det är lite svårt att se hur Du kunna tolka mig på annat vis. Hoppas Du inte fick alltför ont i tån (!). Min tanke var att jämföra vinden vid olika spots runt stan, utan förutfattade meningar att det prompt måste blåsa mer småspik på ett ställe än andra. Jag hoppas vi istället kan spinna vidare på det. En bra värdemätare är ju minsta segel för planing eller vad folk i allmänhet körde på.

    tss – Det kan så vara att det passerade ett vädersystem som förstäkte brisen och då särskilt efter 16. Vi får väl ta en ny vända med jämförelser en helt vanlig dag med sjöbris.

  • henryk

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 13:58

    Har lite ont i tån faktiskt, fast det beror på vurpa med foten kvar i stroppen… Som sagt – eftersom du alltid jmf med just fituna så är det ju konstigt att du inte testat än… typ förra våren, nu är det ju inte riktigt värt besväret – tyvärr!
    Bästa sättet att jämföra spotsen är väl ändå att bilda sig en egen uppfattning på plats – om alla faktorer som gör en spot – inte bara antal m/s…… Oj, har uppenbarligen tråkigt på jobbet -lägger ner detta och hoppas vi ses på fituna nån gång 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 15:44

    Salve Protyector henryk och lycka till med foten. Fituna är säkert lika bra som Du beskrivit. Jag tvivlar inte utan är bara en oldboy som blivit lat och kör mest på hemmaplan. På sen Vendeltid for jag runt till Torö stenstrand och kärringviken, Björkvik, Näsaäng, Lövsta, Görveln ml ställen men nu har jag oftast segel riggat och klart för att kliva på en bred planka. Men, jag blir givet sugen att testa Fituna ändå!

  • rizze

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 15:59
    Grrrr;690773 wrote:
    @rizze

    Härliga bilder men varför har du bommen så låg?

    Tackar. Vet inte, har den alltid så. Är inte så lång, så tycker den sitter bra där…

  • surf08

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 18:52

    Bra vind idag igen (trots dålig prognos). Seglade kilometerlånga sträckor i plan på baggensfjärden mellan 14 och 17. Körde med 8.4. I stort sett lika mycket vind som i björkvik igår em.

  • fnassel

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 06:13

    Annars vet jag var det blåser rätt bra just nu!

    http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=49348

    Tips bara: Lämna 8,1:an hemma!

  • mexi_

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 11:14

    @Grr. Haha, hoppas du har dräkten på nästa gång!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äntligen vind stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.