Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

  • danneman

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 23:44

    Ni kan ju hålla på å jämföra kite och Liserbergs olyckan. tänk då att ni går utanför Liseberg å helt plötsligt får en rainbow i hövvet.. Då kan vi snacka om att stänga Liseberg. men väljer man att åka attraktioner så fattar man ju att det inte e riskfritt eller? så gör inte valet för andra som vistas på stranden.

    Hoppas för eran del att ni inte får ett förbud det vore trist.

  • eddie

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 04:43

    @DanneMan 483482 wrote:

    Ni kan ju hålla på å jämföra kite och Liserbergs olyckan. tänk då att ni går utanför Liseberg å helt plötsligt får en rainbow i hövvet.. Då kan vi snacka om att stänga Liseberg. men väljer man att åka attraktioner så fattar man ju att det inte e riskfritt eller? så gör inte valet för andra som vistas på stranden.

    Hoppas för eran del att ni inte får ett förbud det vore trist.

    Sättet du skriver gör det sjukt svårt att förstå vad du vill ha sagt.

  • krillan82

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 05:44

    @Eddie 483484 wrote:

    Sättet du skriver gör det sjukt svårt att förstå vad du vill ha sagt.

    06.40 va faaan. Hoppas du sitter på efterfest annars e det ju en sjuklig tid att vara uppe.

    Puss på dig

  • olandstoken

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:04
    debkåusf;483320 wrote:
    Blev kanonbra!!! Lite tråkigt var dock att “björkängsbon” passade på att gå igång igen! Han ljuger så det står härliga till som vanligt! Den bästa är att han jämför natura 2000 området med fågelreservatet på getterön! På getterön får inte ens markägarna beträda sin egen mark, är det så han vill ha de?

    Får man kitesurfa i natura 2000områden?

  • kvabbso

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:41

    På natura 2000 gäller allemansrätten. Det är EU som sätter upp dom områdena,
    för att det är av speciella skäl viktiga att bevara. Det har inte alls samma status och regler som ett naturskydd eller som på geterön som är ett natur resevat. Komunen har inget med dom föreskrifterna att göra.

  • sourra

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 09:04

    Helt korrekt uppfattat. Dock gör det ju inget om vi håller oss ifrån de områdena ifall vi har bra alternativ. Ju mindre gnäll från feltolkande ornitologer det blir desto bättre är det.

    http://www.varbergssurfklubb.se finns det nu uppdaterad information om att kitesurfa i Varberg. Gå in och läs bums!

  • fate

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 09:08

    Mycket bra men det verkar som att Björkäng länken inte fungerar.

  • sourra

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 09:11

    Helvete… Den funkade ju igår. Får fixa det när jag kommer hem. Om det står nåt om admin i länken så ska det bort.

  • sourra

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 11:29

    Åtgärdat. Maila styrelsen om det är nån info som ni tycker fattas.

  • debkausf

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 13:05

    @ölandstoken 483498 wrote:

    Får man kitesurfa i natura 2000områden?

    Man kan gå in på lst.se o läsa vad som gäller. där finns kartor mm. Det gäller att skilja ut vad som är “fågelskyddsområde”

  • rooster

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 15:17

    @Forzasurf 483281 wrote:

    Tråkigt att han fick kiten i huvudet men är det bara jag som undrar varför alla badar just där folk launchar sina kiter?

    Resten av stranden som är enorm är ju ofta helt tom! Samma var det i söndags när jag nere och tittade i söndags.

    Tror det beror mycket på att parkeringen ligger ovanför och folk gillar att ha nära till vattnet när de badar samt nära till toaletterna.

    Varför inte flytta zonen längre ned eller länge upp på stranden?

    Det är klart att inte spelar någon roll om folk fortsätter att bete sig illa och åker 1 meter från stranden men jag anser att stranden är tillräckligt stor för att alla skall kunna samsas.

    Sedan undrar jag om man verkligen MÅSTE gå rakt igenom det lilla launchstråk som finns för både vindsurfare och kiters. Genom att ta en avstickare på några meter upp emot sandynorna minimerar man ju direkt att få en kite i huvudet på den lilla yta vi har blivit tilldelad.

    Om jag tar en simtur så betyder det inte att jag måste simma där folk exempelvis fiskar och riskera att trassla in mig bara för att jag har RÄTT till detta!

    Jag kör inte över folks bottenmeten på piren med båten bara för att jag får det då det är en farled.

    Dock finns det som sagt folk som missköter sig och dessa skall tillrättavisas men olyckor kan alltid ske men skall inte framkomma genom slarv från surfarnas sida.

    Tror det är svårt att påpeka för dom badande hur dom skall göra eller var de skall vara. A-viken har varit ett semesterresmål för badgäster sedan 30-talet. Hur länge har det varit det för kitare?

  • fesen

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:36

    @Rooster 483635 wrote:

    Tror det är svårt att påpeka för dom badande hur dom skall göra eller var de skall vara. A-viken har varit ett semesterresmål för badgäster sedan 30-talet. Hur länge har det varit det för kitare?

    Nu är det rimligtvis så att de flesta som badar där idag inte är födda på 30-talet.

    Utvecklingen går framåt på alla plan, vare sig man vill det eller ej…

  • gh0st

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 07:33

    @Fesen 483682 wrote:

    Nu är det rimligtvis så att de flesta som badar där idag inte är födda på 30-talet.

    Utvecklingen går framåt på alla plan, vare sig man vill det eller ej…

    Hehehe

  • peda

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 07:43

    Neeeeeej, den här tråden kan inte bara dö ut på 133 inlägg:

    Hallands Nyheter 19/7

    Är det samma gamla fågelskådare, eller en ny juvel?

    http://www.hn.se/m_ka1.php?avdelning_1=178&avdelning_2=289&

    Sista stycket.

    //peter

  • jan-becher

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 08:46

    det mest intressanta i denna artikel är mer vilka de muskulösa gossarna är????

Sida 9 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.