Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing App till android – GPS Surfer

  • Aquario

    Medlem
    23 september, 2011 vid 12:58

    Jag tror inte heller att SportyPal har något att hämta mot professionell utrustning, sedan kan säkert GPS-precisionen skilja mellan telefonmodeller. Men har man ändå en smartphone och kostar på sig en vattentät påse är det kul att få lite statistik och färdhistorik även om man inte kan använda det i tävlingssammanhang.

  • jester

    Medlem
    23 september, 2011 vid 22:25
    glader;670835 wrote:
    Plockade för skojs skull ner gpx-filen och kollade den i GPSResults. Snabbaste 10s var enligt den 32 knop. Kollade man de ingående hastigheterna (och två sampel före och två efter) samplat var 3s, så var de 0, 5, 30, 39, 33, 26, 23 samt 20knop. Om det inte är en bugg i gpx-exporten så är alltså hastighetsmätningen extremt dålig (åtminstone över korta tider).

    Skall man jämföra sig med andra surfare så är nog den vedertagna GT31 det bästa.

    Ja, man kan väl lugnt säga att surfa med GPS i telefon inte är riktigt moget, och lär nog dröja ett tag till innan det blir aktuellt. Ser även att flera i tråden dessutom förvarar GPSen innanför dräkten. Mao långt från ideala förhållanden, och dom siffror som fås ut kan väl lättast beskrivas som högst otillförlitliga. (Korrekt placering av GPS är i en Aquapac på ena överarmen, eller tom i hjälmen. )

    Men att använda det som en fingervisning om hur långt man kört för skoj skull duger det gott! (Var framför allt försiktiga med att lita på topphastigheten!)

    Och om ni får blodad tand för GPS-surfing, hoppa in på Slalom/Speed-forumet så får ni all hjälp ni vill ha där! Eller PM:a mig…

  • rizze

    Medlem
    24 september, 2011 vid 11:58

    Såklart att en gt31 är bättre, men är som sagt kul och se lite var och hur man har kört när man ändå har en smartphone 🙂 Men får nog bli en riktig i framtiden!

    Jag körde 5,8 och 95 liter på repan jag la upp.

  • raggarn

    Medlem
    24 september, 2011 vid 14:59

    kan nå´n förklara på svenska varför inte ev data är tillförlitliga…..för oss “dummies” som inte har megabyte,dim,ram,sample,gpx,filer mm.mm. rinnande i blodet…??

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 september, 2011 vid 15:30

    Aquapacken rymmer både en GT 31:a och en liten telefon. Telefonerna kan vara mycket känsliga för kondens så där där att ha dem innanför dräkten verkar vanskligt, i alla fall om det är en flashig modell. Jag vet en person som hade en androidlur innanför BH:n vid en rask och lite svettig promenad. Det gillade inte den luren!

    Jag har förstört en nöd-lur i en variant på vattntät förpackning, vilken inte höll måttet lika bra som Aquapack.

    En variant är att köra med nöd-luren i dubbla plastpåsar i Aquapacken i en ryggsäck. I denna får man desutom ned vatten, bananer, mackor, snus mm. Då kan man köra många timmar utan att åka in.

  • Aquario

    Medlem
    24 september, 2011 vid 17:13

    Jag har haft min Nexus S i Overboards påse minst ett tiotal gånger utan problem. Vist blir det lite kondens, men det följer ju med en liten papperspåse med något som skall absorbera kondens.

    http://www.surfers.se/product.aspx?productId=2626&categoryid=79&brandid=68

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 september, 2011 vid 17:57

    Därmed kan rekommenderas kondenspapperspåse för BH-bruk! MVH Herr Pelegrin

  • jester

    Medlem
    25 september, 2011 vid 09:27
    Raggarn;670948 wrote:
    kan nå´n förklara på svenska varför inte ev data är tillförlitliga…..för oss “dummies” som inte har megabyte,dim,ram,sample,gpx,filer mm.mm. rinnande i blodet…??

    För det första så är hårdvaran sämre i en mobiltelefon. Gäller både själva GPS-hårdvaran samt även antenn. Och pga att hårdvaran är sämre så får man sämre upplösning på datan. Enheten måste även klara av att spara datan på ett format så att man kan använda doppler-metoden för att räkna ut resultaten. I GPS-världen använder man faktiskt 2 GT31 för att kunna få godkända rekord…

    Har läst lite matematiska avhandlar som beskriver varför det är så här, men ärligt talat fattade jag inte mycket… 🙂

    Men kort sagt så är felmarginalen för stor med en mobiltelefon.

  • Aquario

    Medlem
    25 september, 2011 vid 22:29
    Jester;671018 wrote:
    För det första så är hårdvaran sämre i en mobiltelefon. Gäller både själva GPS-hårdvaran samt även antenn. Och pga att hårdvaran är sämre så får man sämre upplösning på datan. Enheten måste även klara av att spara datan på ett format så att man kan använda doppler-metoden för att räkna ut resultaten. I GPS-världen använder man faktiskt 2 GT31 för att kunna få godkända rekord…

    Har läst lite matematiska avhandlar som beskriver varför det är så här, men ärligt talat fattade jag inte mycket… 🙂

    Men kort sagt så är felmarginalen för stor med en mobiltelefon.

    Om hårdvaran och antennen i en SmartPhone är så extremt dålig, hur kan man då med hjälp av den navigera på både skogsvägar och i storstäder med förbluffande precision på metern när? Med sådan precision borde även hastighet och altitud vara någorlunda tillförlitligt så länge det finns ett antal satelliter inom räckhåll och värdena ligger inom rimliga gränser.

    Skulle vara kul att läsa de matematiska avhandlingarna som bevisar mobiltelefonens underlägsenhet i dessa sammanhang även om jag inte skulle begripa särskilt mycket.

  • glader

    Medlem
    26 september, 2011 vid 05:00

    Jag är ingen expert på GPS-hårdvara och vet egentligen inte mer om telefonernas precision annat än att den GPX-fil som kom ut ovan som synes inte visar tillförlitlig hastighet. Den bevisar inte i sig att hastigheter rapporterade från telefonen skulle vara dåliga, men en viss indikation på att hastighetsmätningen inte är högst prioriterad får den nog ändå anses vara.

    Låt mig för ett ögonblick lämna frågan om huruvida en telefon har lika bra hastighetsmätning som en renodlad GPS för en stund och rent generellt svara på frågan om hur en enhet kan navigera med god precision och ändå ha dålig hastighetsmätning så är ett svar: det är två helt olika saker. Om man tar min bild ovan från gpx-filen så är hastigheterna som sagt extremt varierande. Från 5 knop ena sekunden till 39 knop några sekunder senare. Dessa hastigheter är uträknade från tid och position i filen. Om man tar varje enskild punkt så är säkert dess position alldeles utmärkt i alla fall, kanske inom 10m från faktisk position. Men när man med kort tidsintervall räknar ut hastighet från två sådana positioner så blir det som synes inte bra.

    Så att man ser att ens enhet navigerar bra är alltså inte ett tillräckligt argument för att dra slutsatsen att den därmed skulle mäta hastighet bra. Rent tekniskt så finns det i sammanhanget två relevanta tekniker: triangulering och dopplermätning. I triangulering så mäter man vinklar till ett antal sateliter och beräknar med dessa sin position. Mäter man och räknar regelbundet kan man alltså räkna ut hastighet från tid och position. En dopplermätning går till så att man mäter skillnad i frekvens som resultat av förflyttning. Enklaste liknelsen som jag tror Mården här på surfzone gjorde är att räkna hur många vågor du passerar per minut på kryss jämfört med på slör. Man passerar förstås fler på kryss än på slör. På samma sätt blir det en liten, liten frekvensändring om man rör sig från eller mot en satelit. Då mäter man hastighet direkt. För tävlande och rekord i vindsurfing med GT31 sparas all dopplerdata och denna processas sedan i mjukvara på datorn. Detta ger mycket hög precision. En förklaring till att mobiler inte nödvändigtvis är lika exakta är att man helt enkelt inte har stöd för denna process på samma sätt. Det är inte ens säkert att alla telefoner har dopplermätning överhuvudtaget (men detta vet jag mycket lite om).

    Sedan är det nog rent allmänt så att om man bygger en enhet som är optimerad för en sak så blir det helt enkelt bättre för att man kan välja mer specialicerad hårdvara. Bygger man en speciell MP3-spelare, stämapparat för gitarr, vindmätare eller som här hastighetsmätare så kan det bli bättre än en kompromissdito i en telefon.

    Om du är speciellt intresserad av vetenskapen är här en bra artikel om Doppler och GT31:
    http://nujournal.net/SDOP.pdf
    Den beskriver just tillförlitligheten för 10s mätningen som anses vara den viktigaste i surfsammanhang. Den beskriver ju kanske inte exakt det du frågade efter, varför en telefon skulle vara underlägsen, utan förklarar istället varför precisionen är hög hos GT31. Om man hävdar att precisionen för hastighetsmätning är hög hos en viss enhet bör detta nog underbyggas med liknande resonemang (förutom förstås praktiska försök).

    Min slutkläm får vara att om man tycker det är kul att vindsurfa med sin mobil och se hur man har kört osv så är det klart att man skall göra det, men man skall nog vara extremt försiktig med att dra några slutsatser om topphastighet. Med GT31 kan man nog som motexempel känna sig extremt trygg med att den visar bra resultat. Den har testats framlänges och baklänges med massor av enheter parallellt och analyserats in i minsta detalj. Numer godkänns den ju t.o.m. för officiella rekord.

  • jester

    Medlem
    26 september, 2011 vid 06:12
    bytelightning;671076 wrote:
    Om hårdvaran och antennen i en SmartPhone är så extremt dålig, hur kan man då med hjälp av den navigera på både skogsvägar och i storstäder med förbluffande precision på metern när? Med sådan precision borde även hastighet och altitud vara någorlunda tillförlitligt så länge det finns ett antal satelliter inom räckhåll och värdena ligger inom rimliga gränser.

    Skulle vara kul att läsa de matematiska avhandlingarna som bevisar mobiltelefonens underlägsenhet i dessa sammanhang även om jag inte skulle begripa särskilt mycket.

    Har du provat att köra med din GPS utan att ha matat in en slutdestination? Eller provat att inte lyda den? Vi snackar alltså inte precision ner på metern här, utan dom som kodat din GPS-programvara har varit lite smarta, och förutsätter att du följer den färdväg den föreslagit. Och om du kör på en liten skogsväg så antar programvaran att du antagligen kör på vägen… 🙂

    Men som sagt, det är inte mindre roligt att surfa med en Smartphone-GPS… Du får helt enkelt inte lika tillförlitliga resultat.

  • moppepojken

    Medlem
    26 september, 2011 vid 13:29
    Kapten K;670781 wrote:
    ja, jag har haft min i en ficka i västen, ibland invirad i en fryspåse, ibland inte, den har blivigt rejält blöt, en gång var påsen full med vatten, och den funkar bra än. kör du orginal rom eller nån annan?

    Vad menar du med rom?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing App till android – GPS Surfer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.