Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apropå väjningsregler

  • jester

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 15:07

    Där gör egentligen bägge fel, tycker jag. Vindsurfaren lovar (antagligen för att han är rädd för linorna), och kite.snubben gör det oxå. Är dom söpass nära så tycker iaf jag att kiten skall väja o köra i lä om vindsurfaren…

  • dberg

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 15:55

    Båda två seglar och möts rakt mot varandra – båda skall väja styrbord. Dvs. vindsurfaren gör rätt och kitaren gör fel.

    Det såg ut att göra lite ont…

  • fjant

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 18:00

    Kitaren gör helt fel! Enligt mig ska en kitare alltid gå i lä om vindsurfaren vid liknande situationer! Annars riskerar han att sätta linorna i surfarens rigg.
    Enligt traditionella sjöväjningsreglrer är kitaren dessutom väjningsskyldig då han seglar för babords halsar.

    Hoppas dom inte skadade sig…

    /Fjant

  • x186

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 18:13

    alternativet montera på ett samuraijsvärd på masten kör så linorna till kiten kapas så e problemt löst…….. för en stund

    ironi vad det ………………………

  • oaxen

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 18:17

    Om inte…

    Kan det vara så att kajtaren gippar och v-surfaren slår? Båda skulle i så fall vara i manöverläge. Jag håller mig borta från kajtare utom på vintern för då snökajtar jag när det inte går att köra isbräda pga snön. : )

  • skarabe

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 20:04

    Knixigt läge det därade..

    Quote:
    Enligt traditionella sjöväjningsreglrer är kitaren dessutom väjningsskyldig då han seglar för babords halsar

    Är det inte det han gör? Han väjer upp i vind. Problemet är att vindsurfaren gör detsamma. Hur långt är det rimligt att kräva att någon ska väja? 90 grader? 180 grader? Är det OK att väja när man har förkörsrätt? Då ställer man ju den andra seglaren i en svår situation – oavsett om det är en kitare eller vindsurfare. Han kan ju inte upplösas i intet.. Sen håller jag absolut med om att det mest rimliga borde varit om kitaren föll i vind för att minska risken at linorna blir ett problem vid passering.

    Personligen hade jag som vindsurfare gjort likadant – försökt passera kitaren i lovart alla dagar i veckan – oavsett bog.. Detsamma, fast tvärt om, upplever jag att samtliga kitare jag mött på vattnet resonerar. Hjärnsläpp är inte så ovanligt! Bara att gilla läget – sometimes shit happens!

  • rasmus_w

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 22:30

    Jag har för mig att den som är väjningsskyldig ska väja åt lä, inte åt lovart.

  • jp-soul

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 07:53

    I denna situation hat Kite seglaren i första läget alltid väjningsskyldighet(han seglar för babord), båda två har dock alltid skyldighet att i största möjliga mån undvika kollision, Vinsurfaren gör allt han kan för att undvika kollisionen(anser jag) dvs lovar upp, tyvärr gör Kite seglaren likadant vilket är olyckligt, han borde ha fallit av. Skulden faller i detta fall på Kite seglaren. Dock kan det om det blir ett försäkringsärende bli bådas fel då man kan anse att dom seglat med för liten marginal så skuldfrågan i försäkringsbolagens ögon är inte lätta att förutse. Hoppas båda klarade sig från skador. :smirk:

  • koa

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 07:59
    jp soul;619368 wrote:
    I denna situation hat Kite seglaren i första läget alltid väjningsskyldighet(han seglar för babord), båda två har dock alltid skyldighet att i största möjliga mån undvika kollision, Vinsurfaren gör allt han kan för att undvika kollisionen(anser jag) dvs lovar upp, tyvärr gör Kite seglaren likadant vilket är olyckligt, han borde ha fallit av. Skulden faller i detta fall på Kite seglaren. Dock kan det om det blir ett försäkringsärende bli bådas fel då man kan anse att dom seglat med för liten marginal så skuldfrågan i försäkringsbolagens ögon är inte lätta att förutse. Hoppas båda klarade sig från skador. :smirk:

    Precis :smirk:

  • trimmarn

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 08:26

    Det skulle vara lite intressant att se vad som hände ett par sek tidigare.

  • sinker

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 08:46

    Seglarna på filmen verkar vara på ett ställe med vågor och då “gäller inte” några sjöväjningsregler utan i just detta fallet bedömer jag att det faktiskt är kitaren som har rätt till väg eftersom han är på väg ut genom vågorna.

    Bäst hade det så klart varit att seglarna hållt undan i god tid t.ex att kitaren fallit av så att linorna inte riskerar att hamna i seglet.

    Som sagt svårt att se i det korta klippet vad som hänt innan. Hoppas att båda seglarna klarade sig bra och delade några vågor tillsammans efter detta.

    /sinker

  • john1

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 13:12

    När man surfar så gäller seglingsregler, Babor halsar skall vika, oberoende av vågor etc. Det måste vara enkla regler, man hinner inte tänka; oj Här der det vågor och reglerna gäller inte.
    JJ

  • john1

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 13:13

    När man surfar så gäller seglingsregler, Babor halsar skall vika, oberoende av vågor etc. Det måste vara enkla regler, man hinner inte tänka; Oj, här är det vågor och reglerna gäller inte längre.
    JJ

  • alexasu

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 19:35

    Rasmus W:
    hur skulle det se ut om två surfare slörade mot varandra för olika halsar om den väjningsskyldiga försökte gå i lä? Finns inga regler om detta direkt, men jag skulle vilja hävda att “bakom” är den rätta vägen att gå. Och glöm inte att visa i god tid hur du tänkte väja!

    Sinker:
    Visst går det en del gäss i klippet, men att kalla det vågor är kanske lite att överdriva. Våg-reglerna gäller i inne i bryt som är tillräckligt stora att ridas/hoppas och därmed skapar problem för de som är på väg ut.

    john1:
    Diskussionen om vågregler vs vanliga regler kommer upp här med jämna mellanrum och min erfarenhet är att de som hävdar att vanliga “styrbord/babord” ska gälla även i vågor är de som aldrig seglat i säg ett tvåmetersbryt med byig onshore. Reglerna finns av en anledning, måhända att de inte finns med i sveriges rikes lag, men de finns att läsa om i svenska seglarförbundents kappseglingsregler, som även inehåller regler för olika vindsurfingdiscipliner.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apropå väjningsregler

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.