Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det här bra grejor?

  • canoya

    Medlem
    19 april, 2007 vid 10:16

    Det funkar!

    Om du vill segla mycket så ta 160-litersbrädan (du bodde vid Siljan, va?)

    När du känner dig redo för mindre bräda kan du lättare få tag på en sådan begagnad (till ganska låg kostnad) och behålla den stora för att fortfarande kunna segla i lätt vind och därmed kunna segla ofta (eller när du har tid).

    För oss som bor i inlandet gäller det att ha prylar som gör att det går att segla när man har tid. Annars kommer det ofta att vara för lite vind när man har tid och man är upptagen med annat när det väl blåser.

    Jag har bott både i Göteborg och nu i Jönköping och ser att det blåser tillräckligt för planing (eller mer) med 7,5 kvm och 120 litersbräda minst dubbelt så ofta vid västkusten som i inlandet.

    Välj stora grejor så får du segla mycket!

    /Håkan

  • spray

    Medlem
    19 april, 2007 vid 22:04

    @canoya 377552 wrote:

    Det funkar!

    Om du vill segla mycket så ta 160-litersbrädan (du bodde vid Siljan, va?)

    När du känner dig redo för mindre bräda kan du lättare få tag på en sådan begagnad (till ganska låg kostnad) och behålla den stora för att fortfarande kunna segla i lätt vind och därmed kunna segla ofta (eller när du har tid).

    För oss som bor i inlandet gäller det att ha prylar som gör att det går att segla när man har tid. Annars kommer det ofta att vara för lite vind när man har tid och man är upptagen med annat när det väl blåser.

    Jag har bott både i Göteborg och nu i Jönköping och ser att det blåser tillräckligt för planing (eller mer) med 7,5 kvm och 120 litersbräda minst dubbelt så ofta vid västkusten som i inlandet.

    Välj stora grejor så får du segla mycket!

    /Håkan

    Hej och tack för ditt svar!
    Jo det stämmer, bor nära Siljan här uppe. I hårdare vind, är då 160 litarn mycket slöare än en 140 med samma rigg? Om jag har fattat det rätt så bromsar en större bräda mer än en lite mindre bräda.

    Skillnaderna kanske inte är så stora ändå, dessutom verkar det ju som om det är mycket enklare att lära sig surfa på en större bräda. När man som jag är van vid jollehastigheter (max 20knop) kanske man inte är så kräsen om det går i 31 eller 34knop på vindsurfingbrädan.

    Lite nyfiken, hur snabbt kan en duktig surfare komma upp i med en sån här nybörjarutrustning, om vi talar 6-8m/s?

  • rasmus_w

    Medlem
    19 april, 2007 vid 22:09

    Ingen större skillnad. Jag skulle vilja säga att nästa storlek ner antagligen skulle kunna vara typ 100-110 liter, kanske lite större eller lite mindre ändå. Det är när man kommer ner i de storlekarna som brädorna börjar bli riktigt livliga.

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2007 vid 06:42

    Det som kommer att göra att du vill ha en mindre bräda i hård vind är inte i första hand att den stora brädan inte går tillräckligt fort, utan att den till slut blir omöjlig att kontrollera. Och har man ingen kontroll så går det inte fort (även om det känns så).

    160 litersbrädan bör funka bra till åtminstone 10 m/s, mer om du hittar vatten som inte är alltför skvalpigt.

    Som Rasmus W skriver så kan nog 7,8 kvm vara lite väl stort att börja med. Däremot är det en bekväm storlek för att plana i lättare vindar med på den brädan. Som första segel skulle jag rekommendera 6-6,5 kvm, det är tillräckligt stort för att det ska ge lite feedback och lite fart även i lätta vindar, men inte för stort för att kunna hanteras av en nybörjare i mer vind.

    När du lärt dig så att du kan segla dit du vill i deplacementfart och kommit igång med segling i planingsfart, då kan det vara dags för fler segel. Med en stor bräda är det ett stort segel som kommer att ge dig mest segling, speciellt i inlandet, så jag skulle satsa på tex ett 7,5-8 kvm som andra segel och i tredje hand ett mindre segel 5-5,5 kvm ( ca 1kvm mindre än det första seglet). Du ska dock veta att när du har bra tryck i ett 5,5 kvm segel kommer en 160-litersbräda att kännas som sen rodeohäst och det är läge att börja kolla efter en bräda på ca 100 liter. Men ta en sak i taget. Beroende på hur ofta du kommer ut på vattnet så kommer du antagligen att klara dig bra med 160-litaren minst första säsongen och kanske både 2 och 3 år om du seglar sällan (vilket man inte brukar vilja när man väl har känt på planing första gången).

    Starttips: 160 liter och 6,6-6,5 kvm.

    Lycka till!
    Håkan

  • spray

    Medlem
    20 april, 2007 vid 15:13

    Det står inte nånting på hemsidan om masten är delbar eller inte, det kanske är underförstått att alla brädor idag har delbara master?

    Chinookbommen är av aluminium, har lite dålig erfarenhet av aluminium på segeljollen, kan lätt böja sig vid påfrestning och sen är det omöjligt att få tillbaka grejorna till sin ursprungliga form. Kolfiberbom är väl inte att tänka på som första bom kanske.

    Det verkar iallefall vara ett plus att brädan är av lite mer hållbar typ.

  • surfen

    Medlem
    20 april, 2007 vid 15:31

    @Spray 377961 wrote:

    Det står inte nånting på hemsidan om masten är delbar eller inte, det kanske är underförstått att alla brädor idag har delbara master?

    Chinookbommen är av aluminium, har lite dålig erfarenhet av aluminium på segeljollen, kan lätt böja sig vid påfrestning och sen är det omöjligt att få tillbaka grejorna till sin ursprungliga form. Kolfiberbom är väl inte att tänka på som första bom kanske.

    Det verkar iallefall vara ett plus att brädan är av lite mer hållbar typ.

    Jodå masterna är delbara, Kör själv med Chinook både Alu och Kol, att börja med är nog Alubommen att föredra, den är mycket billigare än kol. Annars märker jag inte en så stor skillnad på bommarna, mer än att kol är lättare och att jag inte fryser lika snabbt om händerna när jag använder kol bommen kontra Aluminium men det är säkert inbillning från min sida, men med mitt stora segel (7,0m²)så är det lite skönare med kolbommen och det minsta seglet(4,2m²), annars kvittar det, tar den bom som ligger bäst till i bilen.

    Körde själv på Scross93 förra året och tycker det är en kanonbräda, plannar upp direkt och mycket lättseglad.
    //Surfen

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2007 vid 15:31

    Masten är säkert delbar, jag tro inte att det säljs nåt annat idag. Aluminiumbom räcker garanterat.

    /Håkan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det här bra grejor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.