Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta döfött?

  • pedersen

    Medlem
    16 april, 2009 vid 10:44
    stoorfaen;540591 wrote:
    Ok, tackar för tipset! Det skulle iofs kanske vara en ide att köra där itället för att ta sig till nån skola. Det är förresten inte så att du känner en viss Ola Svensson som ska segla runt jordrackarn här snart?

    Jag lärde mig surfa i Lagaoset för många år sedan, vi hade båt där. Kan dock inte rekommendera stället för surf. Lagan är ström och man driver lätt norrut. Pga av strömmen byggs grunda sandbankar upp med jämna mellanrum.
    Det spelar inte så stor roll för kitarna då har ett djupgående på typ 7cm men en surffena fastar hela tiden, så man måste hålla sig längre ut. Vattnet har väldigt mycket humus och läskigt mörkt. Vågorna känns som dom kommer från olika håll (också pga strömmen). Jag tror mer på Mellby om ni nu är där. Lätt att komma ner till vattnet. Jämn fin kuststräcka.

  • safetygirl

    Medlem
    16 april, 2009 vid 10:45
    stoorfaen;540479 wrote:
    Tjejen pratar om att det vore kul å testa att vindsurfa med “lagom” entusiasm.

    Här är lite översättning av ”girltalk”.

    Ett halventusiastiskt ”Det vore kul att prova” betyder egentligen:

    ”Jag vill jättegärna lära mig surfa för det innebär att jag får tillbringa mer tid med dig och det är ju det jag allra hellst vill göra här i världen (därav oviljan att skickas på nybörjarkurs även om det är det bästa för mig : ) Samtidigt är jag jätterädd för att misslyckas och göra dig besviken så jag vill inte låta för entusiastisk. Men om du verkligen vill hjälpa mig och lovar att ha massor av tålamod så kommer jag att ge 110% för att lära mig detta. Detta gör jag inte bara för att det ser kul ut att surfa utan lika mycket för att jag älskar dig.”

    Lycka till!

  • stoorfaen

    Medlem
    16 april, 2009 vid 10:53
    Safetygirl;540840 wrote:
    Här är lite översättning av ”girltalk”.

    Ett halventusiastiskt ”Det vore kul att prova” betyder egentligen:

    ”Jag vill jättegärna lära mig surfa för det innebär att jag får tillbringa mer tid med dig och det är ju det jag allra hellst vill göra här i världen (därav oviljan att skickas på nybörjarkurs även om det är det bästa för mig : ) Samtidigt är jag jätterädd för att misslyckas och göra dig besviken så jag vill inte låta för entusiastisk. Men om du verkligen vill hjälpa mig och lovar att ha massor av tålamod så kommer jag att ge 110% för att lära mig detta. Detta gör jag inte bara för att det ser kul ut att surfa utan lika mycket för att jag älskar dig.”

    Lycka till!

    Åhh, fasiken va bra med tolk! Hoppas att du har rätt, för jag tror att hon skulle gilla det! Om det är som du säger, behöver jag kontra med att vara halventusiastiskt intresserad av…Greys Anatomy?

  • safetygirl

    Medlem
    16 april, 2009 vid 11:12
    stoorfaen;540846 wrote:
    Åhh, fasiken va bra med tolk! Hoppas att du har rätt, för jag tror att hon skulle gilla det! Om det är som du säger, behöver jag kontra med att vara halventusiastiskt intresserad av…Greys Anatomy?

    Men hallåååå! Nej, absolut INTE! Ut med dig i garaget och greja med surfprylarna. Stör inte denna enda stund i veckan man får lite kvalitetstid med Patrick Dempsey :smirk:

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2009 vid 11:23
    stoorfaen;540829 wrote:
    Jag lutar åt att tjacka en stor freeride (AHD inspiro 87 eller nått liknande) sålde en sånn till dalarna men önskar att jag hade kvar den nu…Kurs är ju en bra tanke och jag försökte leverera ideen med nybörjarkurs och att ta vägen förbi varberg på semestern i sommar…tror du den föll i god jord eller!?! Naj, det back-fireade så in i hel…te!! Hon fick för sig att jag bara ville dit för min egen skull…jaja. Ger inte upp än! 😉

    Rent spontant så tror jag Öland är bättre för henne. Jag har iofs inte varit speciellt mycket i Varberg, men de gånger jag varit där så har det antingen varit vindstilla och plattvatten eller kuling och två meters vågor. Jag gissar att det händer att det blåser 5-7 m/s och är platt men jag är säker på att Haga är bättre för henne. Långgrunt så det blir sällan jättevågor (jag tror jag har sett lite drygt knähöga vågor rulla in), lagom blåsigt och eftersom vinden är en sjöbris så är den rätt lokal, vill hon slippa blåsten för ett tag så finns stillsammare väder max en mil bort. Vill du ha vågor så kan det hända att grönis eller Trollis bjuder till nån dag, fast det är mer höstställen.

  • imported_borje

    Medlem
    16 april, 2009 vid 12:05

    Jag har lärt damen att surfa. En hel del blod svett och tårar kan jag säga, men såhär ett par år senare så är hon fast. Finns bara en rätt grej att göra, vi vet ju alla att det inte går att “inte gilla” vindsurfing om man väl har lärt sig lite och känner att man avancerar. Så det enda rätta är att köpa största möjliga nybörjarbrädan (easyrider eller liknande) spelar ingen roll att tjejen väger 50-60kg, go big! De lär sig i princip åka på en dag, sedan är det bara att nöta och tillslut kommer det självmant. Sälj sedan nybörjarbrädan och byt ner i storlek (nybörjarbrädor är väldigt lättsålda, i princip ingen förlust, tror Linda sålde sin efter ett par månader). Västkusten är helt ok att lära sig på under sommartid, brukar vara rätt platt med lätta vindar.

    Lycka till

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta döfött?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.