Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är fenboxen eller fenslotten för liten?

  • Är fenboxen eller fenslotten för liten?

    Publicerad av parmezzan på 18 juni, 2013 vid 19:32

    Hejhej

    Sitter och funderar kring mina fenor

    Har tre C3 sting som passar annorlunda på min isonic 86’a (2009?) och fanatic hawk 104 (2008). Är det något som ska åtgärdas, hur?

    Bilderna är med samma fena på båda brädorna.
    (Fenboxen sticker upp på fanatic hawken)


    Konstigt nog har jag en Goldwing fena som sitter någorlunda bra på båda brädorna..

    Är det viktigt att det inte sticker upp något alls?

    benke-2 svarade 10 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 19:55

    Har Du kollat så att det inte är skruvarna som dras i botten på den övre bilden? En bricka (eller två) kanske kan lösa detta.

  • bicless

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 21:29

    På tuttle och framförallt deep tuttle är det ofta lite jox för att få perfekt passform mellan fena och box. Om det inte är skruvarna som Pelegrin säger så kan du prova spraja fenans bas med färg. Sen trycka ner och ser vart det skrapar. Slipa lite där det verkar för litet. Råkar du slipa för mycket får du skimsa med monofilm eller spackla på fenan med lite färg.

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 08:43

    Det där är tyvärr väldigt vanligt. Och det är viktigt att fenan inte sticker ut något, och även tvärtom att den inte går för djupt i fenboxen. Oftast är det kortsidorna på fenhuvudet som behöver slipas, men ibland är hela fenhuvudet för tjockt, och då får man slipa överallt. Tänk på att ta lite i taget, det är ju lättare att ta bort material, än att lägga till nytt.

    Så se till att fenan passar perfekt i den bräda du använder fenan oftast i.

  • ola-h

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 10:58

    Finns det inte något trick där an gnuggar in hela fenhuvudet med tvål (vanlig hård tvål, inte flytande), monterar den, tar loss den och sedan mha var tvålen skrapats bort mest får en indikation på var den “klämmer”? Testa detta.

    Först på brädan där fenan passar. Fota resultatet. Tvåla in på nytt och testa i den andra brädan. Förhoppningsvis är klämpunkterna inte på samma ställen. Fila i så fall där den klämmer på Fanaticen men håll dig borde från där den klämmer på iSonicen.

    Som Jester säger är det troligen sidorna (framför allt kortsidorna) som du skall inrikta dig på.

    Jag vet inte hur bra denna metodik funkar, men det kan vara värt ett försök.

  • john1

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 12:21

    Om fenan passar till en av bredorna:
    – Tunt lager med ferg på fenan
    – titta var det behøvs att slipa
    – Slipa i fenboxen (mkt lite) der fenan inte passar
    – Kan det vara dumt att slipa i boxen?

    Tacksam for synspunkter
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 12:30

    Om man (som originalpostaren) har en annan fena som passar OK i båda brädorna så är det dumt att slipa i boxen på den ena om man inte måste.

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 13:01

    Undvik att slipa i boxen. Fenor byter man ut ganska ofta, är bättre att slipa dom efter behov

  • john1

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 13:40

    så klart, jag tenkte inte. Jag byter jo sjelv fenor till en breda.
    JJ

  • andersbq

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 15:17

    det där är inget konstigt alls
    Titta på C3 fenans huvud och jämför med Tectonics.
    C3 är kantigare i hörnen på toppen jmf med Tectonics fenan.
    Så det enda man kan behöva göra är att fila till huvudet på fenan.
    Titta på bilderna på denna sajten, http://www.andersbq.com/2013/03/obsessed-with-fins.html förstora upp dem så ser du skillanden på olika märken. (Även de små tectonic
    Slipa ALDRIG i boxarna.

  • benke-2

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 23:26

    Jovars, höjden på C3 fenboxhuvet är 1-2 mm högre än vad djupet på Fanatic och JP boxar är.
    Alltså slipar man ner boxhuvudet 1-2 mm tills det passar (på 5 minuter) mot asfalten eller med en fil.
    ( Fräsa ur halva fenboxen verkar jobbigare)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är fenboxen eller fenslotten för liten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.