Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är kolbommar verkligen något att ha?

  • ola_p

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 15:04

    En tunn shim, ska inte vara så hopplöst att få tag på, eller gör en själv..

    Själv funderar jag på att leta rätt på nått sånt å se om min bom blir lite styvare på rdm då (eller iaf så att man slipper ta i så satans mycket när man spänner frontbeslaget), tycker nämligen att frontbeslaget sitter snäppet stabilare på sdm masterna.

  • lars_k

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 15:24
    S.. wrote:
    Lars_K wrote:
    Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto.

    Jo, men den är ganska nära rotationens mittpunkt så den ger liten swing-weight! 😉

    /Staffan

    Jo iofs… Har sett nån som borrade lätthål i sin adapter. Kommer ej ihåg vilken knäppgök det var men han tillhörde nog samma klientel som kapar sin tandborste när det är dax att segla segelbåt. 😉

  • charlieb

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 07:58
    donpedro wrote:
    Jag har ju SDM, det finns väl inga adapttrar till dom.

    Ta ett lock till en bigpack glass klipp och vips, ett tunt mastskydd OCH glass. Har också pluggat och är pånboken tunn får man hitta andra lösningar… stämmer det?

    C

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 maj, 2006 vid 18:28

    slak k..k eller en hård, välj själv!

  • jmb

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 08:42

    köpte en lätt begagnad vindsurfing.se kolbom för under 2000kr och e grymt nöjd. för mig blev slutnotan på samma storlek som om jag skulle köpt en ny alu-bom och jag är glad jag valde kolbommen. jag har inget emot en bra alu-bom men jag tror kolbommen kommer hålla längre och jag gillar styvheten.

  • surfslusken

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 16:29
    Oregistrerad wrote:
    slak k..k eller en hård, välj själv!

    Beror ju lite (ganska mkt) i vilket sammanhang du menar? Även vem den sitter/hänger på, mej själv eller han som ber mej plocka upp tvålen.

  • blast

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 08:04
    donpedro wrote:
    Aha så det är så det ligger till. Men hur hårt ska jag spänna då? Man vill ju inte klämma sönder masten…

    Jag läste någonstans, tror det på Guy Cribbs sida, att det är omöjligt att spänna sönder masten med bommen. Jag har själv börjat spänna min Dropshape mast till max o det funkar kanon.

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 08:16
    Lars_K wrote:
    Jo iofs… Har sett nån som borrade lätthål i sin adapter. Kommer ej ihåg vilken knäppgök det var men han tillhörde nog samma klientel som kapar sin tandborste när det är dax att segla segelbåt. 😉

    Vadå? Lätt tandborste är ett måste! 😉
    Fast han kan ha borrat hål i adaptern av en annan anledning, för att skapa mindre anläggningsyta och få bättre friktion. Adapterna kanske rörde sig?

  • gurra1978

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 10:35

    Även korta alubommar verkar flexa rätt mycket. Nikkes bom ser ju ut att nästan gå av:wink:

    Jag kör kolbom och skulle aldrig byta till alu. De pajar i vågor (min erfarenhet) och varför ha en bom man inte kan lita riktigt på. Men å andra sidan har jag inte kört de grymmaste alubommarna så de kanske är bra.

  • donpedro

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 11:24
    Blåst wrote:
    donpedro wrote:
    Aha så det är så det ligger till. Men hur hårt ska jag spänna då? Man vill ju inte klämma sönder masten…

    Jag läste någonstans, tror det på Guy Cribbs sida, att det är omöjligt att spänna sönder masten med bommen. Jag har själv börjat spänna min Dropshape mast till max o det funkar kanon.

    Aha så då er bara att spänna HÅRT då, kan va värt ett försök iaf ska prova nästa gång jag drar ut.

    Förresten gurra hur gåre med SA filmen teasern va ju riktigt trevlig kommer hela filmen snart kanske väntar med spänning.

  • gurra1978

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 11:44
    donpedro wrote:
    Förresten gurra hur gåre med SA filmen teasern va ju riktigt trevlig kommer hela filmen snart kanske väntar med spänning.

    Hmmm, den är på gång men jag vågar inte säga ett datum då den är klar. Jag ska snacka lite med redigerarmannen Filip och styra upp nått. Det kom en annan film ivägen, den från Klagshamn. Jag får sluta filma så mycket helt enkelt :shocked:

    De är dock värda att vänta på för de jag sett är bra, mycket bra!

  • basse

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 05:57

    Allt nicke har går sönder så det är inget att jämföra med…. 🙂

  • bjarke

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 06:14
    Blåst wrote:
    Jag läste någonstans, tror det på Guy Cribbs sida, att det är omöjligt att spänna sönder masten med bommen.
    Det kanskje funkar med en RDM eller nån låg-kol vågmast, fast jag har sett några stycken svindyra racemastor gå av for at bommen spänntes for mycket. Beror formentligen mycket på bommen ochså, några bommar utvecklar mycket mer tryck änn andra. Jag tror nog min Mauisails kan klämma sönder det mesta och är rätt noggran med den på lätta mastar, däremot är jag inte så rädd for mina Tecnolimits på North dropshape vågmaster.
Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är kolbommar verkligen något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.