Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är kolbommar verkligen något att ha?

  • Är kolbommar verkligen något att ha?

    Publicerad av sinker på 15 maj, 2006 vid 21:17

    Jag erkänner direkt, jag har ryckts med i prylhysterin och lägger mer pengar på surf än på många år. Det kommer ju så mycket nya bra grejor hela tiden som jag bara måste ha. Stubbie, RDM, mm. Grymma grejor som faktiskt gjort surfingen mycket roligare.

    Det senaste jag “måste ha” är en ny bom. Hälften av alla bommar som annonseras verkar vara kolfiber eller hybrid av aluminium och kolfiber. Vad är det som är så bra med dessa bommar?? Jag behöver en kort, smal bom till de minsta vågseglen men måste den verkligen kosta 4-5000 spänn?

    OK, jag fattar att kolbommarna kan bli något styvare men kan det vara så stor skillnad att det är värt 3000?. Jag trodde ett tag att det var vikten som skiljde alubommen från kolbommen men på NP sparar man bara 10-20 gram på de kortaste bommarna… tveksamt om jag skulle märka skillnaden.

    Vad säger ni som gått över till kolfiber?

    bjarke svarade 18 år sedan 27 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 21:34

    Till vilket segel? Jag tror du märker skillnad i styvhet på kol och alu oavsett bomlängd, men är det en 130-bom till 3.3:an så tillkommer att korta bommar i alla fall är styva för att de är korta, så skillnaden blir liten. Är det i stället en tre meter lång formulabom så betyder skillnaden mer att du har ett segel du kan pumpa med vs ett som hela tiden dallrar som en geléklump.

    Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.

  • niklas_s

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 21:34

    har aldrig gått över till kol-bom men har testat lite av varje. i mitt tycke verkar det som att kolbommar håller, i övrigt finns de inga fördelar i dom korta storlekarna. nu kommer såklart staffan å gänget börja snacka om styvhet å flex å grejjer men själv sätter ja knappt spockarna me en kolbom. alu funkar mycke bättre för mig för de e ja van vid. vänj dig vid en kolbom så funkar de säkert grymmt också, fast de blir ju rätt dyrt. om ett par dar får ja den nya gaastra alu-bommen som jag tror kan funka riktit bra. satsa på en aluminium men hoppa över de allra billigaste modellerna, dom går sönder.

  • dude

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 03:13

    Niklas_S har helt rätt tycker jag!

    Till skillnad från honom har jag däremot testat att köra med kol två säsonger, till segel från 6.2 ner till 4.2 och med en kolbom på 150-200 och en på 160-220.

    Skulle jag köpa en ny bom idag (till vågsegel från 5.3 och neråt) så skulle det vara en alubom, med dubbelpin eller motsvarande bra fästen för justeringen bak. Anledningen är mer att jag tycker det känns bättre med en bom som flexar mer och ger lite liv i riggen än en kolbom som kan kännas stum eller död. Första gången jag testade kolbom tyckte jag att kolbom kändes stumt och dött jämfört med min då Tecnolimitsbom från 145-195. För mig är en stor fördel, som kan tyckas lite udda, att om man kraschar hårt – vilket händer nån gång om året beroende på hur man kör – är att en alubom sviktar (eller vid hårda smällar böjer sig) i stället för t ex dina revben eller fingrar som tar smällen extra hårt med en stenhård kolbom. Så för mig är det mycket roligare att paja utrustning som är lite billigare än att paja mig själv med utrustning som är dyrare.

    Med 5.9 eller större (5.4 i gränsfall) så går saker inte riktigt lika snabbt och man gör inte lika hårda krascher, medan det beroende på vad man gör och personlig preferens kan kännas motiverat med en bom som är så styv som en kolbom.

    Det var intressant att kol leder värme sämre. Jag kan tänka mig att den perfekta bommen att köra med när det är riktigt kallt är en kolbom med riktigt tunna rör. En kolbom från 150-200 med 27 mm i diameter skulle kanske sitta fint inför vintern 🙂 (Däremot vet jag inte om för smala rör är mindre förlåtande för normalstora händer, men det får jag se när jag väl får testa.)

    Niklas

  • dude

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 03:14

    Niklas_S har helt rätt tycker jag!

    Till skillnad från honom har jag däremot testat att köra med kol två säsonger, till segel från 6.2 ner till 4.2 och med en kolbom på 150-200 och en på 160-220.

    Skulle jag köpa en ny bom idag (till vågsegel från 5.3 och neråt) så skulle det vara en alubom, med dubbelpin eller motsvarande bra fästen för justeringen bak. Anledningen är mer att jag tycker det känns bättre med en bom som flexar mer och ger lite liv i riggen än en kolbom som kan kännas stum eller död. Första gången jag testade kolbom tyckte jag att kolbom kändes stumt och dött jämfört med min då Tecnolimitsbom från 145-195. För mig är en stor fördel, som kan tyckas lite udda, att om man kraschar hårt – vilket händer nån gång om året beroende på hur man kör – är att en alubom sviktar (eller vid hårda smällar böjer sig) i stället för t ex dina revben eller fingrar som tar smällen extra hårt med en stenhård kolbom. Så för mig är det mycket roligare att paja utrustning som är lite billigare än att paja mig själv med utrustning som är dyrare.

    Med 5.9 eller större (5.4 i gränsfall) så går saker inte riktigt lika snabbt och man gör inte lika hårda krascher, medan det beroende på vad man gör och personlig preferens kan kännas motiverat med en bom som är så styv som en kolbom.

    Det var intressant att kol leder värme sämre. Jag kan tänka mig att den perfekta bommen att köra med när det är riktigt kallt är en kolbom med riktigt tunna rör. En kolbom från 150-200 med 27 mm i diameter skulle kanske sitta fint inför vintern 🙂 (Däremot vet jag inte om för smala rör är mindre förlåtande för normalstora händer, men det får jag se när jag väl får testa.)

    Niklas

  • ola-h

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 05:41

    Som grabbarna ovan varit inne på finns fördelar med kolbommar. T ex så är det nog ett välbelagt faktum att en väldesignad kolbom håller längre än en dito aluminium. Givetvis är en kolbom också styvare och ju längre bommen blir detso större utslag får detta.

    Som Niklas_S säger vänjer men sig ju också lite vid den bom man kör, men däremot håller jag inte alls med dude om att en styvare bom kan få riggen att kännas död. Då är det nog snarare något annat fel på riggningen. EN sak som däremot spelar väldigt stor roll är bommens böjkurva – men detta gäller ju oavsett om det är alu eller kol.

    Själv köpte jag min kolbom för ca 2500-3000 lätt begagnad för 5 år sedan. Den har 60cm förlängning ock täcker in segel från 3.5-7.0. Jag har kört den rätt hårt genom åren och den funkar lika bra som när den var ny. Så, jag tycker att den har varit en bra investering – antagligen en av de delar av min utrustning som kostat minst om man slår ut det på antal användningar.

    Allt detta sagt, jag ser en kolbom som lite av en lyxdetalj. Det man satsar på när resten av utrustningen är komplett. Något att komma ihåg är att också alubommerna utvecklats de senaste åren och en bra alubom är idag bättre än de var innan kolbommarnas intåg.

  • surfen

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 05:50
    Rasmus_W wrote:
    Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.
    Det är lustigt, för det är exakt det jag kände nu i April när jag gick ut dom första gångera. Plus att jag får mindre valkar i händerna efter en dag på vattnet, trodde jag inbilade mig men vem vet det kanske stämmer ändå.
  • pederboy

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 07:46

    Hållbarhet så tror jag att det är dött lopp mellan alu och kol.

    Väljer du en alu så skall du hålla dig borta från de billigaste modellerna, de är mjuka eller blir mjuka snabbt.

    Själv kör jag en Techno Limit King alu boom som är tokstyv. Boomen är marginellt mjukare än min kolbom som är mycket nyare.

    Vad skall du nu välja.
    Budget: En billig alu boom? Detta alternativ kommer du bli missnöjd med.
    Mellan: En lite mer påkostad alu. En styvare boom som kommer att hålla länge och är relativt bra pris.
    Slösa: En kolboom, Prylgalen. Kul med kol men dyrare än en mycket bra aluboom.

    Har du pengarna så kan du alltid köpa en kolboom men vill du inte lägga ut >3500kr så satsa på en bra aluboom

    /Peder

  • mag

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 07:55

    Det räcker långt med en bra ALU-bom i mellanprisklass. Kol är coolt men knappast nödvändigt.

    Köp alu-wave variant om du ska misshandla den lite mer. Du kanske ska lägga pengarna på bensin till vinden eller en restresa istället. Eller nästa års prylar… Lyxproblem!

    /Magnus

  • the_novice

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 08:06
    surfen wrote:
    Rasmus_W wrote:
    Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.
    Det är lustigt, för det är exakt det jag kände nu i April när jag gick ut dom första gångera. Plus att jag får mindre valkar i händerna efter en dag på vattnet, trodde jag inbilade mig men vem vet det kanske stämmer ändå.

    Värmeledningsförmågan hos kolfiber beror rätt mycket på typen av kolfiber (kolfiber är snarast en semimetal med god elektrisk och termisk ledningsförmåga) och ledningsförmågan behöver inte vara nödvändigtvis vara lägre än för aluminium. Så det där tycker jag är ett typexempel på vilseledande marknadsföring av tillverkarna…
    Greppet däremot gör ju väldigt mycket för hur “kall” bommen känns, med slitet grepp så känns en kolbom definitivt kallare än en aluminium bom med helt grepp.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 23:12
    The_Novice wrote:
    surfen wrote:
    Rasmus_W wrote:
    Sen misstänker jag att aluminium kan kännas lite kallare att hålla i än kol när vädret är kallt eftersom alu leder värme bättre, men om det finns en sån skillnad så är den nog också rätt liten eftersom man har nån mm gummi mellan händerna och röret.
    Det är lustigt, för det är exakt det jag kände nu i April när jag gick ut dom första gångera. Plus att jag får mindre valkar i händerna efter en dag på vattnet, trodde jag inbilade mig men vem vet det kanske stämmer ändå.

    Värmeledningsförmågan hos kolfiber beror rätt mycket på typen av kolfiber (kolfiber är snarast en semimetal med god elektrisk och termisk ledningsförmåga) och ledningsförmågan behöver inte vara nödvändigtvis vara lägre än för aluminium. Så det där tycker jag är ett typexempel på vilseledande marknadsföring av tillverkarna…
    Greppet däremot gör ju väldigt mycket för hur “kall” bommen känns, med slitet grepp så känns en kolbom definitivt kallare än en aluminium bom med helt grepp.
    Okej. För det första: Jag tillverkar inga bommar själv, så jag kan möjligen stå för “vilseledande”, men inte för “vilseledande marknadsföring”.

    För det andra var jag lite slarvig. Kolfibern leder mycket riktigt värme väldigt bra, kärnreaktorer av “tjernobyltyp” använder ju i princip kol som kylning. Däremot är kolet i kolbommar armering av nån slags plast (vanligen epoxi, gissar jag), som knapast har nån vidare ledningsförmåga. Det hela är enkelt att testa. Om röret känns kallt när man tar i det är ledningsförmågan bra och känns det varmt är den dålig, om rören är kalla vill säga. Om jag nån gång är osäker använder jag just precis det testet för att kolla om det är kol eller alu.

    Men som sagt, jag tror som sagt att greppet påverkar mer än materialet i rören.

  • kelso

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 05:04

    Att alubommarna skulle vara lika hållbara som kolbommar stämmer inte. Körde av 6st alubommar X3 och X5, inom ett år, innan jag gav upp och köpte en X9:a och den har nu håll i snart två år. Så det är stor skillnad i hållbarhet. På större segel än 5.3 tycker jag det är motiverat att köra kol för då får man mycket bättre respons i riggen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 maj, 2006 vid 05:25

    Köpte en North kolbom bara för att den har tunnare grepp än alubomarna, har massor av andra plus som redan är nämnda, enda negativa är att jag måste införskaffa en till då den känns mkt bättre än alubomen! 😉

  • pederboy

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 06:19

    Körde av en kolboom i Danmark för ett par år sedan, köpte Techno Limit King alu, den håller för allt. Kan inte påstå att jag tycker X5 eller förden delen NPs budget X3 håller alls samma nivå som King boomen.
    Basse brände av sin sprillans kolboom efter ett par timmar i en grubby.

    Alu: Flexar lite när den utsätts för stora krafter, förhoppningsvis går den tillbaka igen.
    Kol: Spänner emot tills den går rakt av.

  • basse

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 07:05

    Ett par timmar var väl att ta i… dessutom var det fel på den så jag får en ny utan att ens behöva skicka in den.

    Peder nämde iof inte vad han fick ge för sin utomordentliga bom…. Endast 3500 DKr eller något. Japp… Den var inte billig den inte döu!

    Den mest prisvärda kolbomen man får tag på i Sverige tror jag utan tvekan är Chinook och den hittar du bland annat hos Fahlen Surfcenter Varberg

  • endy

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 07:14

    Kunde vara kul att veta vilket märke det var på bommen, hur gammal den var, samt vad som hände.
    Jag körde länge alu innan jag bytte till kol, mycket p.g.a kostnads fråga.
    Att alu skulle hålla bättre än kol ger jag inte mycket för, jag krökte också ett par alu bommar, jag har kört av en kolbom ja, landade ett 5 m högt hopp rakt med ryggen ned på bomarmen, inte mycket som håller för det, tur det annars hade nog inte min rygg mått så bra idag.

    Visst finns det bra alubommar och det skiljer mycket mellan lågbudget och högkvalitativa diton, men då kostar det också mer.
    Jag kör själv chinooks kolbom och är grymt nöjd med den, skulle aldrig gå tillbaka till alubom, hellre göra avkall på ett extra segel.
    Har haft den i 2 år och den håller än!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är kolbommar verkligen något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.