Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

  • kvabbso

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 06:18
    nundy;550333 wrote:
    Martin, du måste ju korta ned dina svar lite… tänk på att de flesta här inne har hyperaktivitets och koncentrationssvårigheter och orkar inte läsa så mycket text!

    HA HA HA! så jävla sant!!

  • callekuling

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 06:20
    kvabbso;550268 wrote:
    Is this youre bro???

    haha….lol

  • jonaish

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 08:03
    kvabbso;550477 wrote:
    HA HA HA! så jävla sant!!

    hahahaa aaa!

  • pihlblad

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 08:57

    Mmm Cabrinha!!

  • pihlblad

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 09:11

    Kul om Martin skrev nån text nån gång!

  • skotten

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 09:44
    kvabbso;550268 wrote:
    Is this youre bro???

    you did notice these guys is black aiiight?

  • kvabbso

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:03

    Yo, I dont who the fuck you´re mother fucking with, MOTHERFUCKER 😉

  • martent

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:09
    Martin;550328 wrote:
    Jag kör som sagt Naish och det funkar utmärkt att pumpa kiten. Det som stör mig är att man kan sälja en produkt för dryga tio tusen och inte tänka till när det gäller detaljer. Det är något som går igenom nästan alla branscher, men kitesurfing i synnerhet under åren. Det är just den kritiska blicken till svaga detaljer i en kite, oavsett om det är större saker som bridleplaceringar och panellayouts eller småsaker som pumpsystem eller material i bomgreppet som driver utvecklingen framåt. Det gick alldeles utmärkt att kitesurfa med min Slingshot Fuel 2001 och inte fanns det väl någon anledning att ändra på den? För varje år har ett antal detaljer justerats, och den som inte tycker att tex Rev och RPM är bättre än 2001 års utgåva av Fuel i de flesta aspekter får nog ta och tänka till lite.

    Oavsett om jag kitesurfar, åker bil, testar en ny videokamera eller åker skidor så är jag alltid intresserad av att hitta saker som går att förbättra på en produkt. Med den inställning som Davids och andra i den här tråden visar så hade definitivt inte utrustningen kommit dit den är idag. Jag antar att ni utan vidare fundering pumpar kiten med en effektiv dubbelverkande högvolymspump? Med ert resonemang skulle kitarna fortfarande levereras med en liten mini-pump, sk “runk-pump” som jag fick med i original till min Slingshot -01:a, inga backventiler i struttar och definitivt inga one-pumpsystem. Bridles är onödigt och egentligen fattar jag inte varför man ska ha fyra linor. Kör 2-linors och harden the fuck up för fan. Eller bidra till utvecklingen genom att kommentera saken när din kite visar sig ha förstärkningar på fel ställe, eller när nötterna på utvecklingsavdelningen inte fattar att bridlesen ska vara enkelt utbytbara i slitagezonerna.

    Som ett exempel kan jag ju nämna Naish Smartloopbom av den första utgåvan. Efter fem minuters test av den bommen konstaterade jag att det var ju en bra idé, men varför hade dom inte satt en svivel på mittenlinorna och större floaters på den? Även hårdvara för att välja ett alternativ med mini-5th hade varit bra. Hur fasen kan dom släppa en produkt med så enkelt åtgärdbara fel i form av smådetaljer som är självklara för mig som riktig vardagssurfare efter tre testbogar? Testar dom inte sina grejor innan de släpper dom? När sen -09-bommen kommer så är den förändrad till att innehålla just det man ser direkt, exkl mini-5th som var ersatt med en flagout-leash iofs, men ändå. Större floaters så att bommen inte sjunker som en sten och swivel. Såklart.

    Den stora okritiska massan av användare som de flesta faktiskt tillhör driver inte utrustningen framåt. Så är det bara. Inse att du/ni ingår i en grupp som betalar utan att granska kritiskt, oavsett om det handlas knäckebröd (där jag såklart åsyftar den på gränsen till stört dåliga förpackningen om någon mot förmodan inte tog den) eller kites.

    Det är nog snarare du som inte fattar… En mycket svag punkt på Cabrinhas är den plastplupp som sitter fast med ett litet, litet smalt gummiband runt LE-ventilen. Jag menar alltså INTE den plupp som du sätter på pumpen, om du nu trodde det, utan den som du skruvar ur kiten när du ska tappar ur luften. Nu har jag inte kollat på -09 Cabs, men fram till -08 så är det mycket enkelt att få loss den ventilen från dess gummibandsfäste. Den hänger dessutom löst när man packar ner kiten och man riskerar därför att dra loss den från kiten tex om man är tvungen att packa ner kiten i hård vind, eller om man bara viker ihop den på stranden och råkar fastna i något som ligger på marken. Det är en dum och onödigt sårbar konstruktion, utan omskrivningar. Visst GÅR det att lösa ändå. Det är ju bara att gå några mil till närmaste mack och köpa en badboll och lite kontaktlim och kladda dit så kan du ju surfa igen. Men det är inte enkelt att fixa till nåt som håller det stora hålet tätt utan att helt byta ventil om du står på en öde strand någonstans på Australiens västkust, det kan jag lova dig. Nej, hoppet är att du själv eller någon annan har en Cabrinha som inte används eller en extra ventil. Som sagt. Jag har spenderat åtskilliga timmar till att leta efter den där svarta plastpluppen när både flickvännen eller bara nån olycklig surfare på stranden konstaterar att det enda som finns kvar av LE-ventilen är ett tomt stort hål. Jag hoppas att Cabrinha har tänkt till och numera lägger åtminstone en sådan ventil extra i varje kiteväska vid leverans. Det kan rädda en hel kiteresa.

    Ha ha ha rekord måste vara det längsta någon har skrivit här på steffo! Orkar inte ens läsa första raden!! själv läser jag bara skottens och jonaishs roliga inlägg!

  • martin

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:18

    Hehe, jag har dålig förmåga att kommunicera med sms-generationen som tycker det är jobbigt redan när det börjar handla om hela ord. Sen när det blir meningar också är det ännu värre. Ursäkta, ursäkta. Jag ska försöka hålla mig till standardlängden en halv rad plus tio-tolv utropstecken i fortsättningen.

  • samhansson

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:19

    tycker med det är jobbigt med så mycket text, blir uppriktigt förbannad..

  • martin

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:22
    Roland;550380 wrote:
    Nej jag fattar som vanligt ingeting…. Har du letat efter din flickväns hål?? Eller plugg eller nångon olyklig!! Det e alltså inte din egna plugg?

    Men jag tror att Cab har kört den ventilen välldigt länge och om alla andra hadde haft sånna problem som du har så tror jag att dom hadde byt för längesen!!!Dom har rätt många såna på surfers du kan nog fån om du frågar snällt!!

    Hehe, just precis. Det är flickvännens hål jag pratar om och min egen plugg är alldeles för liten för hålet eftersom jag kör Naish. Det är ju ett allmänt känt problem.

    Sen på fråga två så ja. Naturligtvis ser man till att ha några extra sådana efter att ha varit med om att få skippa surf pga att den saknas.

    Att du sen inte fattar någonting är nog svårare att göra något åt. En del har inte tillräcklig intellektuell kapacitet bara, och det är ingen som är arg för det.

  • gh0st

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 11:48
    nundy;550333 wrote:
    Martin, du måste ju korta ned dina svar lite… tänk på att de flesta här inne har hyperaktivitets och koncentrationssvårigheter och orkar inte läsa så mycket text!

    Guilty as charged, forlåt men jag sneglade bara på inlägget som var lite for långt for min del och som troligtvist handlar om backventiler på LE…

    Naish har medvetet inte satt en backventil på LE för att just underlätta pumpningen av kiten, det blir mindre motstånd utan stopkula i ventilen och det var just av den anledning till att jag pumpade mina ION3or genom deflate-ventilen istället och det pyser faktiskt inte ut så mycket luft under den halvsekund det tar från det att man tar ut munstycket till att man får på ventilen så det är helt klart värt det tycker jag.

  • roland

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 12:43

    Har man en plugg så finns det väll inte så många ställen att stoppa den…
    Har man flera??

  • daniel-nyberg

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 14:34

    Åker med Culten på en veckotur till Bulgarien i morgon. Hoppas jag blir gladare när jag kommer i varmt vatten:cool2:

  • kvabbso

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 17:44

    lycklig resa

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.