Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!

  • svenne

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 16:10

    Var det inte TT som det samlades in pengar till för ett par år sen? Tror att det var LBJ som höll i det. Blev i alla fall riktigt uppskattat.

  • bjorn_surfer

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 20:23

    Hej!

    Jag håller i princip med vad Ola försöker framföra dvs ge dom inte nöjet att reta upp oss.

    MEN jag tycker vi glömt en viktig sak! Det är att ta reda på fakta. Dvs. vad som egentligen gäller? Jag antar att det finns ett regelverk som styr vad som gäller för vägen (tillträdesrätt osv) och att vi (surfare), precis som båtägarna, ska följa det.

    Att luta sig mot ett regelverk väger trots att tyngre än en galen båtägarens personliga åsikter.

    Mvh
    Björn

  • doc

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 20:25

    Visst, men att ha rätt är föga tröst om en i princip olaglig bom ändå gör att vi inte kommer åt att surfa, eller hur?

  • blabussen

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 06:53
    tws;563255 wrote:
    Nå seiler jeg Åsa mest om vinteren og da er det ikke mye problemer 😉 Likevel, problemet finnes langs hele kysten både i Norge og Sverige, men skulle man bli like fornærmet hver gang en grunneier blåser seg opp så blir det liten tid til annet. Her flytter vi steiner og klipper låser på bommer meget enkelt. Skulle det bli bråk så skylder vi på polakker, sigøynere eller svensker. Det kan dere også gjøre. Si at en nordmann gjorde det, men kjøp en øl til ham efterpå. En sinna grunneier er alltid morro.

    Haha, helt rätt inställning.

  • bjorn_surfer

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 09:50

    Hej!

    Sant Doc! Det är ju förstås ingen tröst med en olaglig bom om den skulle hindra dig från att surfa.

    För egen del skulle den inte kunna hindra mig från att windsurfa Åsa och jag tror inte den skulle hindra speciellt många andra surfare heller!

    Lite ironsiskt inlägg kanske, inget personligt Doc(K).

    Vad jag vill försöka förmedla är lite av människors lika värde och lika möjligheter att få tillträde vilket väger tungt i jämförelse med en galen båtägarens personliga “hat” rädsla för det som han tycker bara ska tillhöra honom.

    Detta är för mig ingen större fråga, men likväl så är det att nedvärdera lite av oss själva att bara “lägga sig platt” för att undvika meningsskiljaktigheter. Så här långt ser jag inte att vi har mindre rätt på vår sida än den galna båtägaren.

    P.s för egen del så parkerar jag förstås uppe vid båtuppställningsplatsen ifall någon undrade d.s

    Mvh
    Björn

  • tobb

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 13:16

    Hej,

    Om nu vägen är privat vilket den förefaller vara, har då inte ägaren rätt att hindra oss att bruka den?
    Eller väger allemansrätten tyngre med allmänhetens rätt att nå det strandskyddade området?

    Någon som vet hur det ligger till?

    MVH
    Tobbe

  • safesurfer

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 13:50

    Har någon fått tillåtelse av markägaren att köra på vägen och parkera på båtavställningsplatsen? Det vore isåfall mycket överraskande.
    Har man väl kört ner från ringvägen (brutit mot första regeln)så är det inte helt lätt att förstå att man inte får åka ner just de sista 100m till hamnen överhuvudtaget. Däremot kan man nog förstå att man inte kan parkera på den lilla ytan vid hamnen med lite förnuft. Har man nu gjort fel så är det viktiga att man lyssnar då man blir informerad så man inte förstör för andra, eller bättre fråga på en gång.
    Jag har ibland packat ihop grejorna i en liten hög för att sedan gå och hämta bilen, åka ner och snabb lasta allt på bilen. Nu har jag inte gjord detta många gånger för jag brukar oftast cyklar ner med utrustningen. De gånger jag vandrat med riggat segel och det kom mötande bilar kändes det som man störde bilarna. Det bästa är såklart att packa ihop allt och gå två gånger. Då tar man inte så mycket plats på vägen och behöver inte köra ner alls med bilen. Det tycker jag alla ska göra.
    Jag är helt för principen att man hellre backar än att tar en konflikt så länge det inte orsakar stora problem. Livet blir mycket skönare då, så jag kan avstå helt från att visa min bil där.
    [OT]Vad jag förstått ligger det en butik med porslin där nere som markägaren har och det måste ju vara lite opraktiskt med en bom då.

  • oaxen

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 13:52

    Jag har tagit saken i egna händer och fixat en enkel (cykel-)kärra. En ram och två cykelhjul. Den tar utan problem 2-3 fulla utrustningar. Det finns ju fler ställen där accessen inte är så bilvänlig. Enkel att montera/demontera.

  • lars_k

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 15:47

    Nej, allemansrätten ger dej inte rätt att köra bil på privata vägar, även om vägen leder ner till vattnet.
    Så länge vi inte förhandlar med markägaren om att få nyttja vägen, vilket säkert kräver att vi bidrar till underhåll etc, så har vi ingen rätt. Vägen sköts av båtsällskapet som arrenderar marken. Dessutom bryter vi redan mot skylten (förmodligen helt lagligt uppsatt) som leder ner till hamnen.
    Med tanke på surfares fundamentala ovilja att organisera sej och bidra är det nog bara att gilla läget. Parkera på båtuppställningsplatsen och var trevlig mot båtägarna! Att söka konflikt i detta läget är bara idiotiskt, som det är nu funkar det bra! Och ett litet tips är att inte kalla den ene eller den andra för “galen” etc. Att söka upp en sån här tråd är ju lätt som en plätt!

  • blabussen

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 17:06
    Oåxen;564327 wrote:
    Jag har tagit saken i egna händer och fixat en enkel (cykel-)kärra. En ram och två cykelhjul. Den tar utan problem 2-3 fulla utrustningar. Det finns ju fler ställen där accessen inte är så bilvänlig. Enkel att montera/demontera.

    Långt och cykla från Linköping till Åsa bara, 😉

  • oaxen

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 19:48

    Hmm… tänkte’ente’påre’… : )

  • nordsurf

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 20:47

    Kunde inte låta bli ett litet inlägg eftersom jag råkat ut för problemet. En skarp avhyvling från en man i en saab en skön försommarkväll i år var det. Jag visste bara att det inte var tillåtet att PARKERA nere vid hamnen, så som skylten säger (o inte plocka sten förstås), så jag skulle följdaktligen bara snabblasta bilen (så som ngn beskrivit) o alltså inte parkera men på en minut var han där!

    Ok, jag tycker visserligen att det borde vara allas rätt att nå vattnet eller iaf kämpa för att strandskyddet/allemansrätt osv inte begränsas ännu mer men just nu kan det ju rimligen inte vara läge att bråka. Nu vet “jag” vad som gäller men tror inte jag e ensam om att ha missat skylten.

    Tydlig skylt för att inte fler ska hinna reta männen.

    /Mvh Mattias

  • lars_k

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 04:51

    Enl en båtägare jag snackade med har de satt upp skyltar vid olika tillfällen men de har ganska snart rivits ned och försvunnit.
    En idé är om Åsa surfclub istället kunde sätta upp en skylt. Då kanske den inte rivs ner dan efter…

  • jon-ass

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 08:37

    om man är medlem i båtklubben får man åka ner med vindsurfing grejer då?;)

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.