Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återfalls windsurfare

  • återfalls windsurfare

    Publicerad av mikaelrexander på 9 mars, 2011 vid 19:29

    Hej Jag windsurfade en hel del på 90 talet.
    Efter det blev det snowboard en massa år och efter det vågsurfing.
    Så jag tänkte att det är dax att börja windsurfa igen och har lite funderingar om bräd köp.

    Var på semester på Maui över ny år och testade en 110 liters freeride bräda.
    Det funkade ganska bra faktiskt med vatten start och dyligt. Men jippa klarade jag inte 🙂

    Min tanke är att köpa en JP super light wind för att få mycket tid på vattnet för att komma igång igen.
    Men på sikt så vill man ju ut och hoppa och köra vågor.
    Så till hösten så funderar jag på en freestyle wave på 100L.

    Jag bor nu i Hunnebostrand på västkusten så bra segling finns ju runt knuten.

    Vad tror ni om mina planer ang. bräd köp?

    Tacksam för åsikter

    Mikael

    bicless svarade 13 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bicless

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 21:35

    Om du vill kunna segla lättvindsdagar är brädan kalas.

    Jag tror nog en del i din situation (boendes nära bra surfspottar) skulle valt en mindre och smalare som störstabräda, kanske 65-75 bred om du fortfarande vill kunna dra rigg och ha stabilitet. Då funkar den bättre choppiga och blåsiga dagar och har registret mer i mitten. Men vill du ha ett lättvindsmonster så gå på JP lightwind som jag tror är hela 90 bred.

    Det finns ju även liknande från de andra tillverkarna. Jag kör i lättvind på en drops Kranz 85 bred. De flesta breda, 70-90cm funkar kalas för lättvind, i stort sätt alla brand har en shaper som vet hur man gör en bra lättvindsbräda.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 21:46

    Om Du går in på Konfen och tittar på inlägg under Planande lättvindsbrädor så hittar Du en del om JP Superlightwind. Även jag är återfallsvindsurfare sedan två säsonger och körde halva förra på JP:n. Den motsvarade alla förväntningar! Jag väljer nog bort tankar på inköp av Formularigg och kör även nästa säsong på max 8 kvm. Blåser det mindre än 4-5 m/s så kan man ju ha annat för sig än att stå på en bräda.

  • mr-jibe

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 17:20

    Men vid 4-5 m/s är ju kanon om man kan få bra surf! Skulle man kunna plana då får man ju ännu mer surf vilket är bra, för inte har jag fått mycket förra säsongen (tycker jag) o ju mer desto bättre så jag skulle satsa på en lättvindsbräda 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 18:16

    Är inte superlightwind typ svindyr? Jag tyckte jag såg nån prisuppgift på 21 000 eller så. Iofs är det inte nåt fel med att lägga mycket pengar på saker man gillar, men för de pengarna kan man ju nästan få tre beggade formulabrädor.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 19:11

    Jag köpte den för strax under 17.000 på Surfers. Det är mycket pengar men Du får mycket surfing i vindar ned till 5-6 m/s med 7.5-8 kvm. Om Du kompletterar med segel på 10 kvm framöver så kan Du nog segla i 4 m/s. Fördelen jämfört med Formula är att Du även kan stå på i hårdare vindar med små segel. Jag har seglat den rätt mycket med 5.7 men även med 4.7. Det går utmärkt i choppigt vatten och går som på räls på alla bogar.

  • mikaelrexander

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 20:13

    Tack så mycket för svaren. Tror att det får bli en JP med ett 8 segel

  • jlaser

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 20:25

    Hej, här är Starboards varíant på samma tema:

    http://www.star-board.com/SpringSummer2011/products/board_ultrasonic.php

  • tsss

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 21:25

    hej

    Visst verkar dom grymma dom här nya superlightwind-brädorna. Funderade själv på något åt det hållet men nöjde mig med en beggad AHD Inspiro på 138 liter, som är knappt 80 bred. Hoppas den skall plana tidgare än min nuvarande STing Ray…

    Hade du bott på ostkusten (som undertecknad o även herr P, Bicless med flera) där vi ofta har dåligt med vind och ofta under gränsen till planing så är väl en sån där Super-bräda grym. Men frågan är om du inte skall köpa en mer freeridebetonad bräda om det är Västkustens böljor som du ska surfa på?

  • mikaelrexander

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 07:22

    Det jag funderar på är att på sikt skaffa mig två brädor. Problemet för mig är att jag är dålig på att ta höjd och på norra västkusten så är det ingen mjuk sand strand man spolas upp på om det går fel 🙂
    Så därför är tanken att få mycket tid på vattnet med en lätt vinds bräda först.
    För att sedan kunna segla med dom stora gossarna i vågorna.

    Tanken är även att det är en kul form av träning för gubb fläsket att segla ofta.
    Vem säljer starboard i sverige?
    Tack igen för svaren.

  • mick

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 08:43

    Välkommen tillbaka till världens roligaste sport, Mikael!

    Starboard säljs av onwater.se
    Mvh Mick

  • stoorfaen

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 11:37

    Låter super! Tror att Surfbutiken.se har SB också. Det är iofs på ostkusten.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 21:33

    Ultrasonicen 147 ser ju i och för sig intressant ut men märkligt att man inte kunnat prestera en videosnutt av värde. Varför kan man undra om man nu vill lansera något nytt…Skulle vara intressant att se den testas mot JP:n.

  • bicless

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 19:22

    Vill du ha en lättvindsraket så kolla även in Bic techno Pro 80.
    Den är bara 239 lång med 80 bred.

    Den är som en lättvindsslalom men klart mer lättseglad än de flesta fullblodslalom. Svårt göra fel med den.

    Kryssar extremt bra och väldigt lättjippad. Snabb som tusan, även för passiva seglare som inte är slalomexperter.

    Den har mängder med styrkor (en av de bästa brädor jag seglat) men 2 nackdelar

    1)Stropparna är små. Har Fransoserna mindre fötter? Jag kan bara använda orginalstropparna barfota och gränsfall med 4mm skor. Skall jag ha 6mm sko måste jag byta till dakinestroppar. Jag har 44 i skor.

    2) Varumärket Bic är kanske mer förknippat med folkliga vita familjebrädor än snabba avancerade brädor med kolfiber i laminaten.

    Men ett bevis på brädans förträfflighet är att Bic nu behållt den 3 säsonger i rangen, de kan helt enkelt inte komma på en bättre shape. Köper du en bräda med samma byggteknik/prestanda av hetare märke får du ofta betala 50-70% mer.

    Bicless

  • mikaelrexander

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 07:34

    Hej intressant med Bic techno pro.

    Vilken av storlek på bräda skulle du rekommendera och vilka vind register funkar dom i?
    Själv så har jag 41 i skor så stropparna blir nog inget problem för mig.

    Jag har ett 8 m2 segel så det hade varit intressant med paketet med ett 6,5 segel till.
    Tror du att det går att andvända samma mast och bom på 6,5 och 8,0?

    Mikael

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 17:23

    En videosnutt med JP Superlightwind på Ytube:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=D4npMl4_7Bs”]YouTube – JP Super Light Wind.wmv[/ame]

    Det finns även en chip-shop-snutt där med lite gippar. Annars är Riks test bra om man vill se den in action på lite olika bogar…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återfalls windsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.