Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att bo i Stockholm eller Göteborg?

  • Att bo i Stockholm eller Göteborg?

    Publicerad av 1983stockholm på 27 juli, 2020 vid 10:10

    Jag slutar studera i Uppsala i hösten. Nu söker jag jobb. Jag vill bo någonstans där jag kan utveckla mig med vindsurfing. Jag är en nybörjare. Jag vill däremot utveckla mig och surfa så ofta som möjligt.

    Jag kan tänka mig jobba runt Stockholm-Uppsala eller Göteborg. Vilken av de är bäst för vindsurfing. Om du har möjlighet att välja, var ska du bo?

    hakuna svarade 3 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • pedersen

    Medlem
    27 juli, 2020 vid 10:17

    Det går att vindsurfa på båda orter, men västkusten ger mer vind, vågor och närhet till riktigt bra ställen Åsa, Varberg, Halmstad, Vilshärad. Sen är dessutom Göteborg en riktigt trevlig stad.

  • erland

    Medlem
    27 juli, 2020 vid 14:05

    Gbg.

    Visst är det 1h till Varberg och det är irriterande att det alltid blåser bättre där när man inte hinner åka dit i vardagen, men det är bara 20-30 min till helt några ok ställen här i gbgområdet.
    Största fördelen är att det blåser betydligt bättre och mer ofta här. Och de helger du åker till Varberg eller längre söderut får du som ovan skrev både vågor å snälla beachbreaks.

    Sen att vintern är kass är en annan femma…

  • sailortrash

    Medlem
    27 juli, 2020 vid 16:00

    Sjukt enkelt val – Göteborg!! Västkusten är helt klart bästkusten när det gäller vindsurf (förutom Öland och Gotland)

    Sthlm är helt värdelöst, skulle aldrig bosätta mig här om jag kunde välja om

    Uppsala låter om möjligt ännu sämre än Sthlm…

  • seasurf

    Medlem
    28 juli, 2020 vid 08:43

    Varberg :-.) men som skrivits, vintrarna är kassa så inget om du är utförsåkarfreak även. Fast Stockholm är ingen höjdare vare sig för windsurfing eller skidåkning.
    Bor själv i Sandviken, kompromiss med hemmaträning i Kungsberget, långt till bra windsurfing men har investerat i en husbil. Och närmare till fjällen än Stockholm.
    Faktiskt är inte Uppsala helt fel, Kapellskär, Väddö, Rullsand på en dryg timmes bilresa, blåser bättre vid kusten, men hemmaseglingen för dem på Ekoln är nog inte någon riktig höjdare.

  • pedersen

    Medlem
    28 juli, 2020 vid 11:28

    Varför tycker ni att vintrarna är så kassa, förutom det uppenbara med temperaturen och mörkret? Det blåser ofta och med en bra vinterdräkt surfar jag året om.
    Klart menar ni kassa p.g.a. sorgligt lite snö håller jag med, men man får anpassa sig.

  • martinc

    Medlem
    29 juli, 2020 vid 08:57

    Glöm inte Malmö!
    Här är nära till Habo Ljung och många andra fina spots. Jag surfar mars till januari.

  • irieman

    Medlem
    29 juli, 2020 vid 11:00

    Jag bor i Stockholm, har surfat massa månader på raken, sen februari 2019, från förra vintern och hela denna till nu, både vågor, plattvatten och foil och jag är inte ensam om det. Har väl drygt 60 dagar i år varav de 45 första i år var i Stockholmsområdet. Funkar bra! Sen så blåser det ju ännu oftare kanske och mer vågor på Gotland, Öland, Skåne och Västkusten. På Gotland kan man nog snitta 3-4 dagar i veckan hela året om man åker runt lite.

  • gustav1980

    Medlem
    30 juli, 2020 vid 17:21

    Instämmer med IreMan. Jag bor i Sthlm och har 46 surfdagar hittills i år, med ett ännu flexiblare jobb hade jag haft 60.

    Förstående familj, flexibelt jobb och restiden till spotsen blir nästan mer avgörande en orten som sådan.
    Visst, Öland/Västkusten ÄR bättre. Men tycker inte du ska räkna bort Sthlm.

    Seglade 5.3 varje helg i februari…

  • sailortrash

    Medlem
    2 augusti, 2020 vid 09:56

    att säga att sthlm är bra för vindsurf är ngn slags undermedveten reaktion för att hantera ångesten över att bo här (no offense alla sthlm:are som ha ångest över de kassa vindarna..)

    har man surfat lite på västskusten och öland/gotland så inser man skillnaden. När det blåser på västkusten så blåser dygnet runt i kanske 10 dgr. vinden droppat aldrig under 10. lättvindsdagar motsvarar stabil vind på ca 6-8 m/s.

    När det blåser i sthlm blåser det kanske 1 dag, sen är det vindstilla igen. Har man tur är vinden jämn, och man kan köra segel under 6. Men oftast är det vind mellan typ 6-15 en bra dag. Vinden är nästan alltid byig och håller bara i sig ett par timmar innan den minskar och försvinner. Att köra bil en 1h, rigga upp, byta om mm så får man en planing sen är vinden borta är helt normalt i sthlm, och alla som vindsurfat ett tag har vart med om det.

    När du kör 1 h bil i sthlm kommer du till en ok spot med byig vind och choppigt vatten. risk för bomkörning finns alltid.

    Kör du 1 h från göteborg kommer du till långgrunda sandstränder, schyssta vågor och stabil stark vind som räcker till alla. Dessutom har du endast 2-4 h i bil till andra episka v-surfingspots längs väst-sydkusten, och rätt nära till danmark. Du kan mer eller mindre åka till varberg varje helg det inte blåser från öst, och det finns inget tak för hur mkt du kan utvecklas där. I övrigt finns det ett par schyssta spots nära göteborg (askim, björlanda) som går fortare att ta sig till

    Bor du i sthlm kommer du med lite vilja och mkt bilåkande lära dig grunderna i v-surf (plana, gippa mm), men ganska snart kommer du inse att för att utvecklas behöver du den där kulingvarningen så du får plana fullt ut ur gippen, hoppa, köra små brädor/segel mm. du kommer börja planera resor till öland, gotland, västkusten och utomlands för att fortsätta utvecklas. Snart kommer du (som alla andra i sthlm) inse att det är bara de resorna som räknas, och att surfet i sthlm är ngn slags tomgångskörning och bonus när det väl händer.

    det finns en fördel med sthlm, och det är att det kanske 1/10 så mkt folk på spottarna som på väskusten. en bra dag i varberg (vilket det är ofta) kan innebära flera hundra vindsurfare, kitare och vanliga vågsurfare i vattnet samtidigt, vilket är ganska jobbigt och hög olycksrisk.

    ärlighet varar längst

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  sailortrash.
  • callep

    Medlem
    9 augusti, 2020 vid 23:16

    När det blåser på västkusten så blåser dygnet runt i kanske 10 dgr. vinden droppat aldrig under 10. lättvindsdagar motsvarar stabil vind på ca 6-8 m/s.

    ärlighet varar längst

    Ok asså ingen tvekan om att Gbg är bättre men jag tror du har en lite romantiserad bild av västkusten haha

  • stefan_gbg

    Medlem
    10 augusti, 2020 vid 11:12

    Göteborg är klart bäst, sedan går du med i Sveriges mest levande vindsurfing klubb (GWC), vi håller till i Fiskebäck. Då har du tillgång till varm dusch, omklädningsrum, klubbhus. Erik Håkman kör kurser, vi kan vara 15-20 vindsurfare en dag med 5 m/s, träna lättvinds-freestyle.
    Att du sedan har hyfsat nära Varberg och Halmstad är bra. Även om jag tycker att vågsegling är ett senare steg i vindsurfingutvecklingen.

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  stefan_gbg.
  • sailortrash

    Medlem
    10 augusti, 2020 vid 14:18

    När det blåser på västkusten så blåser dygnet runt i kanske 10 dgr. vinden droppat aldrig under 10. lättvindsdagar motsvarar stabil vind på ca 6-8 m/s.

    ärlighet varar längst

    Ok asså ingen tvekan om att Gbg är bättre men jag tror du har en lite romantiserad bild av västkusten haha

    Ok kanske inte alla prognoser levererar 10 dgr i sträck, men det är så stor skillnad mellan Sthlms skärgårdsvindar och riktigt havsvind att det ändå är rätt träffsäkert.

    Vad gäller vågor och sandstränder så finns det helt enkelt inte sånt i Sthlm, iallafall inget som går att jämföra med västkusten

  • daniel_bing

    Medlem
    12 augusti, 2020 vid 09:49

    Just nu blåser det dock ingenstans! Skitväder.

  • sailortrash

    Medlem
    12 augusti, 2020 vid 19:26

    Just nu blåser det dock ingenstans! Skitväder.

    Foil funkar bra i väntan på riktig vind
    Köprek!

  • mes

    Medlem
    13 augusti, 2020 vid 18:13

    Boded I Sthlm, Bergshamra, år och 8-5 jobb. Flyttade till Kv 2005. Bästa ever! Minus evighetsköerna I bilen och väl frame I Fituna, Görväln eller Näsby park så var det bomkörning. Hade 296 och 8m2.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att bo i Stockholm eller Göteborg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.