Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att dras ner under vagorna???

  • robin

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 07:04

    Man sugs nog knappast ner under vågorna, men däremot kan man ju sugas ut och pressas ned av andra vågor. Det är en jäkla kraft i vågor och de kan lätt övermanna någon som inte är van.

  • mexi_

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 08:53

    Det är inte konstigare än att allt vatten som kommer in skall ut igen. Jag tror att det var ett SM i slutet på 80-talet i Tylösand där någon av seglarna (en av de bättre!) blev utdragen en bra bit till havs av underströmmarna, de är inte att leka med. Jag har varit med om hyfsat starka stömmar vid Vilshärad på västkusten och om man ramlar i såna och tappar andan kan jag tänka mig att man får problem. Just i Vilshärad kan man se att på vikens kanter så bryter nästan inga vågor och vattnet har riktigt bra fart utåt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:23

    Japp, har erfarenhet av detta i på en badstrand i malaysia.
    Jag och min sambo var där på semester.
    Stranden var full av turister barer mm.men inte en enda varningsflagga.
    Kombinationen tidvatten och vågor gjorde att det blev extremt starka strömmar, vattenmassorna pressar dig innåt nära stranden. Men där det börjar bli lite djupare vänder det och drar dig ut/ner, ungefär där vågorna tornar upp sig och börjar bryta.
    Första dagen lyckades jag och min sambo rädda 2st tonåringar från att drunkna. Jag fick dyka “under vågorna” för att komma ut till de nödställda var omöjligt att bara simma ut.efter några min kom en liten jolle och plockade upp de nödställda.
    Själv fick jag simma som en idiot för att ta mig in igen.

    Jag kan inte tro det, andra dagen händer det igen, folk står bara tafatta och glor.
    Strömmarna är ännu starkare. Jag simmade järnet mot stranden efter att ha letat efter folk i vattnet. Stranden blev mindre och mindre.Jag hade inte kunnat simma in igen om jag inte fått tag på en surfingbräda.Det gick inte lika bra denna gång 2st “mellan 18 och 24år” av 3 var döda när vi fick upp dom.
    Allt detta på en “turiststrand” med ett hundratal personer på.

    Man tycker att de borde ha badvakter och att turisterna borde ha varnat varandra efter första dagen. men inte då!

    Varningsflaggor eller ej var försiktiga där ute..

    /en som vet

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:36

    Är du en extremt bra simmare/dykare, å dom som förolyckades inte lika bra simmare, eller hur bar du dig åt för att rädda folk?

  • markram

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:48

    Man kan sugas ner i “kanaler” som bildats i korallrev och som kan vara flera meter djupa -inte särskilt nice.
    Var med om detta på Bali men strömmen var svag så jag klara mig.

  • slim_jim

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:56

    I Australien får man lära sig hur man hanterar strömmar på Cornflakespaketen, flyt med strömmen och låt den föra dig ut till havs, simma parallelt med stranden tills du kommer bort från “rippen” och simma sen in mot stranden.

    Angående att dras ner under ytan av en “ripp” saxat från nätet:

    Rip Current Myth
    A rip current is a horizontal current. Rip currents do not pull people under the water–-they pull people away from shore. Drowning deaths occur when people pulled offshore are unable to keep themselves afloat and swim to shore. This may be due to any combination of fear, panic, exhaustion, or lack of swimming skills.

    In some regions rip currents are referred to by other, incorrect terms such as rip tides and undertow. We encourage exclusive use of the correct term – rip currents. Use of other terms may confuse people and negatively impact public education efforts.

    kolla in den här länken om du är intresserad:

    http://www.ripcurrents.noaa.gov/overview.shtml

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 10:03

    Jag är nog en medelgod simmare med hyfsat flås.
    De två från första dagen var inte simmkunniga, de bor någonstans i kuala lumpur. De hade dragits för långt ut och stod och “hoppade” på botten för att få huvet ovanför ytan.

    Dag nr två, de kunde simma, men man blir fort utmattad när man försöker ta sig in och märker att det inte går, paniken infinner sig snabbt hos de flesta tror jag.och man tar i för mycket. Det fick även jag känna av. När jag kommit utanför “brytet” var jag upptagen av att leta efter folk så jag märkte inte att jag drogs längre ut.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 10:43

    I mina ögon är du en riktig hjälte.
    Man bugar vördigt………..
    / ippa

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:17

    starkt jobbat! men läs inlägget ovan om hur du skall hantera “rippen”. Det är något som vana surfare hanterar varje dag de är ute i större vågor.

  • canoya

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:22

    Har själv som barn dragits med i strömmen vid Vilshärad. Badade någonstans rakt nedanför bussvändplatsen och drogs med utåt/vänster, efter en stund kom jag iland en bit ut bland stenarna som kantar den södra udden och klättrade i land där spottandes saltvatten, det kändes som man hade svalt flera liter. Som regel strömmar vattnet i “U-form”, dvs in på ett ställe och ut bredvid så tipset att simma tvärs strömmen istället för att försöka simma mot den är bra. Kommer man bara 100 m åt sidan så har man som regel kommit ur “utåtströmmen” och kommit in i “inåtströmmen” i stället.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:38

    Det var nog flera eller en bred “ripp” i malaysia. dag 2 var ca 40m längre bort på stranden. Väldigt nyttig länk om “rippar”.Jag hade inte en aning om fenomenet innan.

  • robin

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 13:24

    Bra gjort! Det är sådana som du som behövs!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 13:55

    Kanske på sin plats att nämna att det finns flera fenomen som genererar strömmar. En sk rippström uppstår enl. mig endast när bottenstrukturen är rätt, antingen sand som vallats på ett speciellt vis, eller när badkar(kustparallella fördjupningar) har brustit. Sen finns det ju ”vanliga” strömmar, dessa kan skapas av vind, gravitationsfenomen osv. Notera att när det stormar så samverkar ofta strömmar, stora vattenmängder förflyttas mha vinden och vågor (kustnära)…

    Glöm snacket om att surfare och vana badare klarar strömmar bättre och så (är ju iof lite sant), råkar ni ut för en stark ström så har man inte en chans…

  • calle_b

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 15:20

    Vaddå riktig ström?

    Det vi just läst är om just “riktiga strömmar”.
    Bra inställning du har också, “inte en chans”?
    Fan, börjar man ens tänka på det du just skrev, har man paniken i ett nötskal.
    Har själv lärt mig den vanliga(blöta, kalla, läbbiga) skolan att inte råka i panik. Har hittils lyckats rätt fint med att lyssna på röda varningslampan(!?) som indikerar panik-känslorna, bla. i en grym sidoström vid Hanstolm i Danmark där man låg i riktig tvättmaskin mellan sanbanken och stranden och susade mot betong-bunkrar i kraftig sjö…. men det är klart, det var ingen “riktig ström”.

    Röda tråden i här i dessa inlägg är juh “ta det lugnt”!

    För att citera Anders Bringdal angående spolningar: Keep it cool, you´re just down for a matter of seconds. Think of your bills, did you pay ´em, where are they, etc, etc” (iofs rätt panikartade tankar också grin.gif )

    ha d gott.

  • hakuna

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 15:37

    Svar till:


    För att citera Anders Bringdal angående spolningar: Keep it cool, you´re just down for a matter of seconds. Think of your bills, did you pay ´em, where are they, etc, etc” (iofs rätt panikartade tankar också grin.gif )

    [/ QUOTE ]

    Och ett annat gammalt svenskt surfproffs i en lika gammal Funsport:
    Det är jobbigt när man simmar och simmar och helt plötsligt får händerna fulla med sand, då har man simmat åt fel håll.
    När man blir rejält spolad händer det ibland att man är nere så länge att man hinner tänka att nu kan man välja att stanna kvar här nere…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att dras ner under vagorna???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.