Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att dras ner under vagorna???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 17:22

    Nja ville väl bara påpeka att bara för att man är surfare(coolare) så klarar man inte strömmar bättre. Naturligtvis ska man vara lugn (som en filbunke). Har själv erfaraenheter där en person omkomm pga strömmar, personen ifråga var cool, i sina bästa år m.m., men fullständigt chanslös…

  • jakob_s

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 17:22

    Mannen som drunknade jobbade på samma företag som jag..Umeå Energi.

  • calle_b

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 18:05

    De tipps jag har fått här igenom är mkt bra påminnelser, ungefär som att träna livräddning 1 gång/år. Saker som är VÄLDIGT bra att kunna. (typ, simma bort från strömmen, inte mot den, etc). Ju mer man får det in-pumpat i skallen, desto bättre sitter det.

    Lessen om jag värkar dryg, det är jag inte. Och inte cool heller för den delen wink.gif Däremot är jag nästan säker på att surfare klarar sig bättre än svennson i läskiga strömmar.
    Det måste varit en brutal rip din vän(?) hamnade i? Beklagar… frown.gif

    Ha d gott

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 22:43

    Klart surfare klarar sig bättre än Svensson, speciellt om de har en bräda.

    Annars hjälper vanligt bondförnuft. Människor flyter och kan alltså inte dras ner om de ser till att hålla sig flytande, allt snack om strömmar som suger ner folk är alltså snack. Undreströmmen som alla utan koll har hört talas om, kan inte dra ut nån längre än till nästa våg eftersom den inte är längre än så. Tar man i stället ett djupt andetag kommer man flyta upp och spolas _in_ av vågen.

    En annan sak att tänka på är att vågorna är “i vägen” för rip-strömmen, alltså kan den inte bildas där vågorna är stora. Men folk som hört att underströmmen är livsfarlig går i där vågorna är minst, och där har rip-strömmen lättast att bildas, och innan de vet ordet av kan de vara hundratals meter från land. Flytande, men långt ut. Då är det en fråga om fysisk uthållighet och förmåga att hålla sig varm som avgör om man överlever eller inte.

  • kris

    Medlem
    9 juni, 2005 vid 12:14

    Det kan vara så att folk blandar ihop rip current med de mycket starka nedsugande strömmar som finns bl a utanför Japan och delar av Norge (tror de kallas vortexströmmar). De suger ned i en spiral och bildas ofta vid smala sund där vatten passerar in/ut.
    Såg en dokumentär där en docka kastades i havet, och den drogs rakt ned (100m) till botten, det var t o m farligt för små båtar att vistas i denna virvelström.

    Men dessa lär inte finnas nära vare sig bad- eller surfstränder iaf..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juni, 2005 vid 13:29

    Jo då, vid Kullen (skåne) kan man uppleva “spiralströmmar”, dock ganska långd ut…

  • sunil

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 20:06

    kanske virvlar på vattnet men de e väl knappast såna strömmar som i norge lr japan mitt ute på vattnet vid kullen?

  • kamaaina

    Medlem
    12 juni, 2005 vid 07:31

    Svar till:


    Det kan vara så att folk blandar ihop rip current med de mycket starka nedsugande strömmar som finns bl a utanför Japan och delar av Norge (tror de kallas vortexströmmar). De suger ned i en spiral och bildas ofta vid smala sund där vatten passerar in/ut.
    Såg en dokumentär där en docka kastades i havet, och den drogs rakt ned (100m) till botten, det var t o m farligt för små båtar att vistas i denna virvelström.

    Men dessa lär inte finnas nära vare sig bad- eller surfstränder iaf..

    [/ QUOTE ]
    Tror det du taenker pa hade med tidvattnet att gora eller, kan paminna mig att jag sag den dokumentaeren oxa. Det finns pa ett par staellen, vet att utanfor Vancouver (daer jag nu bor) aer ett av dem staellena, men detta aer ju iof strom som bildas av tidvatten och inte av vanligt swell. Det var tusan vilken trad det blev av mitt lilla inlaegg, det var inte meningen att det sj=kulle vara sa kaensligt aemne.
    /Freddy

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att dras ner under vagorna???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.