Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bada bilnyckel?

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 21:13

    Startspärren ställer ju helt klart till med problem… Än värre blir det ju om man har en nyare Renault, då man inte ens har en nyckel utan ett “kort” som man öppnar bilen med. Dom lite dyrare modellerna öppnar ju bilen automagiskt när man kommer i närheten av den… Kanske läge o skaffa fingeravtryksläsar-pryl för att öppna bilen? Kan iofs vara lite vanskligt om man har fingrar som ser ut som russin efter en bra session ute på vattnet… Hmmm… Iris-läsare? Är dom dyra? 😀
    Dock är man ju oftast på ett spot där man känner dom flesta, och vice versa, så man håller ju koll på varandras prylar/bilar. Gör jag iaf. Men gömmer nyckeln, det gör jag!

    Gillar idén att ha en vanlig metallnyckel och låsa in den ordinarie i bilen. Någon som vet om Ford har sådana? Eller om det går att tillverka?

  • mickew

    Medlem
    5 mars, 2006 vid 09:53
    Jester wrote:
    Startspärren ställer ju helt klart till med problem… Än värre blir det ju om man har en nyare Renault, då man inte ens har en nyckel utan ett “kort” som man öppnar bilen med. Dom lite dyrare modellerna öppnar ju bilen automagiskt när man kommer i närheten av den… Kanske läge o skaffa fingeravtryksläsar-pryl för att öppna bilen? Kan iofs vara lite vanskligt om man har fingrar som ser ut som russin efter en bra session ute på vattnet… Hmmm… Iris-läsare? Är dom dyra? 😀
    Dock är man ju oftast på ett spot där man känner dom flesta, och vice versa, så man håller ju koll på varandras prylar/bilar. Gör jag iaf. Men gömmer nyckeln, det gör jag!

    Gillar idén att ha en vanlig metallnyckel och låsa in den ordinarie i bilen. Någon som vet om Ford har sådana? Eller om det går att tillverka?

    Har just beställt bil (Volvo) och hade samma problem med larm i nyckeln. Hos Volvohandlarens verkstadsavdelning kan man beställa en “service-nyckel” som inte har larm men ingjuten startspärr (vattentät).

    Alltså, kolla med verkstadsavdelningen på Ford. Dom har säker något liknande…

    /Micke

  • Knatte

    Gäst
    5 mars, 2006 vid 11:58

    Är jag ute och cyklar, men det finns väl små vattentäta fodral, som du kan stoppa i nyckeln i ?? Själv kör jag med fram eller bakdäcket 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 mars, 2006 vid 14:04
    mtuh wrote:
    Hej

    Denna finns på http://www.boards.co.uk under “security” i deras on-line shop:

    KeyPod-Car Key Safe
    Not Just For Keys
    KEYPOD is a simple, robust, portable, weatherproof, secure storage safe for keys and other valuables designed to deter would be thieves so that they move on to an easier target. It blends a three digit combination padlock with an integrated storage cavity which is large enough to hold all know modern electronic vehicle keys (and keyless “keys”), household keys, spare change, credit cards and even some mobile phones. By simply pressing a button the 8mm padlock shackle opens simultaneously with the storage lid, place in your keys etc, choose a solid anchor point on the car to secure the padlock shackle, close the lid and shackle and set the combination….safe keys!

    As KEYPOD is portable it can be secured anywhere on your vehicle, for example on the suspension coil, towing eye, under the car body-anywhere that theres a secure point to attach the padlock shackle to. Although KEYPOD doesn’t just have to be left on the car-choose any secure place to attach it and off you go!

    KEYPOD is a quality, affordable, essential piece of kit thats going to last for years.

    Mvh,

    Martin

    Någon som har provat å beställa ett lås från Boards??

    /wille Plana

  • diil

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 14:45
    Knatte wrote:
    Är jag ute och cyklar, men det finns väl små vattentäta fodral, som du kan stoppa i nyckeln i ?? Själv kör jag med fram eller bakdäcket 🙂
    Ja, det stämmer ju, både fram- och bakdäck är vattentäta, men hur får du i och ur nyckeln utan att skada däcket? Håhåhå…

    Själv kör jag med hjulupphängningen fram nånstans. /D

  • johan_m

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:54

    Ja detta ständiga problem, men har man en nyare bil som har en massa plastdetaljer så brukar det finnas nåt ställe som kan gömma en bilnyckel hur bra som helst. letar man lite kan man hitta måga sådana ställen.

    brorsan fick även med en olåsbar magnetförsedd dosa/vaxkam när han köpte ett par surfshorts,tänkte jag skulle lånat den för då kan man ju bara trycka fast en gömd nyckel nånstans under bilen, känns klart säkrare än att lägga den på ett framdäck., dock vart de ett problem, jag som har en vw fick inte plats med min nyckel i dosan då den var gjord för en vanlig nyckel och inte en fyrkantig dosa där nyckeln är infälld i när man inte kör.

    så jag får fortsätta gömma den i nån plastdetalj som förut.

    det har även varit uppe förut att någon tänkte ta in kodlosförsedda boxar och sälja, så sök lite så hittar du det nog.

  • jeppo_f

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 22:22

    Låset från boards ser inte särskilt stabilt ut. Själva kodlåset ser ut som någonting hämtat från en vanlig portfölj, och dom brukar inte vara särskilt svåra att dyrka upp om man har lite tid på sig.

    Nej, jag lägger fortfarande min röst på gömma-nyckel-taktiken. Fast kanske inte lägga nyckeln på ett däck, det är bara sååååå mainstream! 🙂

    /jeppo

  • stewen

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 11:44

    Jag brukar lägga mina nycklar i en disk vid en ut av hjulen

  • slor4ever

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 12:12

    Det var ju en kille som tänkte köpa hem ett lås som såg bra ut. Vad hände med det?
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=35469&highlight=nyckel

  • rasmus_w

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 23:59
    Jester wrote:
    Kanske läge o skaffa fingeravtryksläsar-pryl för att öppna bilen? Kan iofs vara lite vanskligt om man har fingrar som ser ut som russin efter en bra session ute på vattnet… Hmmm… Iris-läsare? Är dom dyra? 😀

    Om de bara börjar produceras i lite större kvantiteter blir nog inte priset nåt problem. Det VERKLIGA problemet handlar om vad den lösningen innebär. Vill du att dina ögon och/eller fingrar ska bli stöldbegärliga? Det enklaste sättet att sno en bil med fingeravtryckslås är ju att hugga ett finger av ägaren.

  • farbror_j

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 08:53

    I våras hade jag lastat ur, låst, gömt nyckeln på bilen och knatat iväg. När allt var riggat och klart gick jag den obligatoriska turen tillbaks för att hämta allt som var glömt. När jag såg bilen stod en suspekt IckeSurfande individ av humaniteten och krafsade just där jag gömt nyckeln – en för skrift icke lämplig ordväxling uppstod.

    Numer gäller den snörförsedda påsen från Claes Ohlsson om jag inte är vid en surfklubb. Enda dilemmat är kondensbildning. Skall nog ta fram servicenyckeln och låsa in larm/immobil.-nyckeln i bilen då den eländiga nyckeln kostar 2000 pix. Som en hel surfweekend m.a.o!

    /Jörgen

  • starboard-surfer

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 13:27

    Kela Pro´s nya surfshorts kommer att ha en weather/waterproof pocket!

  • svenne

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 13:42

    Men, man får ju inte ha brallor utanpå våtdräkten! 😉

  • jmb

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 08:41

    BMW i USA har löst det genom att ge surfare en plastnyckel som man sen kan bada med. Den kan inte starta bilen. Tror till och med att den bara öppnar bagageluckan (inte för att det gör någon skillnad eftersom man då får tag i den riktiga nykeln)

  • svenne

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 09:41

    Skulle tro att alla BMW-ägare får en plastkopia eftersom det är en referens ifall du tappar bort kodkortet till originalnyckeln. Jag har också plastkopian. 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bada bilnyckel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.