Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Baktung rigg
-
Som sagt så skulle lite bilder på riggat segel göra susen. Det är väldigt olika vad folk menar med uttryck som ”mycket nedhal”.
-
fredrik.ygge wrote:Som sagt så skulle lite bilder på riggat segel göra susen. Det är väldigt olika vad folk menar med uttryck som ”mycket nedhal”.
Sådär, nu har jag kommit hem från dagens surf och lyckades tvinga med en kompis att fota lite. Idag var seglet inte lika baktungt, men jag fick då och då stå och hålla emot för att inte lova. Det känns inte 100..
Det blåste i princip ingenting så här nära land, men det visar i allafall riggningen. Jag tar gärna emot tips!MVH
Mats -
ser ut som ”nytt” segel på gammal bräda. förr i världen hade väl seglena buken längre bak, och således satt mastfotskassetten längre fram på brädorna, ditt nya segel har buken längre fram och då måste du luta seglet längre bak för att få balans mellan trycket i seglet och trycket på fenan. testa flytta mastfoten så långt bak som möjligt, och, om det går, flytta fram fenan.
med reservation för att jag kan ha helt jävla fel. -
alexasu wrote:ser ut som ”nytt” segel på gammal bräda. förr i världen hade väl seglena buken längre bak, och således satt mastfotskassetten längre fram på brädorna, ditt nya segel har buken längre fram och då måste du luta seglet längre bak för att få balans mellan trycket i seglet och trycket på fenan. testa flytta mastfoten så långt bak som möjligt, och, om det går, flytta fram fenan.
med reservation för att jag kan ha helt jävla fel.Jo, brädan är inte ny, men jag fick den till skänks för att lära mig grunderna på. Jag ska prova att flytta mastfoten, om jag får ur pinnarna som håller den på plats. Det är värt att prova, det kan ju inte gå mer än åt helvete:wink:!
(BTW. Notera våtdräkten från Netto!:grin: funkar kanon, lite varm så här års bara)
-
Jag tycker det ser ut att vara lite lite nerhal, men är osäker. Akterliket ser rätt löst ut, men lattorna ligger väldigt mycket vid sidan av masten. Andra lattan uppifrån ska peka rakt in mot mastens mitt och eventuellt ska tredje lattan också det.
Fast är det inte rätt mast till seglet så behöver inte den biten stämma.
-
Jag skulle dra några mm mer nedhal och sedan flytta upp bommen ca 10 cm.
-
Skulle prova att dra nedhalet lite till och se hur det blir, toppen ser bra ut men latterna ligger an för mycket mot masten, första och andra lattan nerifrån kan ligga en bit in på masten helt OK. Men den tredja ska gå fri på sin höjd snudda masten, sen kommer dom två översta att ligga bra om det är en mast som passar till seglet.
Skulle tro att masten du använder är lite för styv för det seglet!
Men som sagt prova med att dra lite till i nedhalet, glöm inte att kolla uthalet igen när du gör ändringar i nedhalet. GLÖM ALDRIG DET, om det så gäller en ½cm mer eller mindre nedhal……Upp med bommen som det har påpekats, ser ut som du har den lite lågt, påverkar inte seglet så mycket men du kommer att känna det mer behagligt att hålla riggen, faktiskt lite midre baktung när du står och kajkar….
-
Knatte
Gäst7 juli, 2006 vid 07:04Jag säger alla ovan, MER nedhal 😀 Ta gärna hjälp av någon pinne eller någonting så att du får mer hävarm.
Sedan undrar jag om du inte skall kolla upp uthalet eller nåt. På en av bilden har du några konstiga veck vid masten, som inte bör vara där. Men det kan bero på det lilla nedhalet, för lite uthal eller att inte vinden orkar fylla seglet.
-
Vad är det för mast? Håller med tidigare inlägg att masten verkar vara för styv för seglet… Annars UPP med bommen, MER nedhal 😉 Hört den förrut?
Ha d gott o kajka på.
-
Tack till er alla för tankar, tips och idéer. Masten är en äldre variant av glasfiber. När bilden togs hade jag strax innan legat raklång på rygg med nedhalslinan fäst i hängselekroken och tryckt allt vad jag orkat med benen.. Så jag vet inte om det går att få så mycket mer nedhal. Idag gjorde jag samma sak och lyckades dra någon cm extra, men det var marginellt. Lattorna satt ungefär som på bilderna och är fortfarande lite tröga att få över när man byter riktning. Kanske är masten för styv? För jag tror nog inte att det går att dra så mycket mer nedhal, då får jag gymma hårdare! Inför dagens surf provade jag även att dra lite mer uthal, en liten förbättring. Jag höjde även bommen, lite ovant, men efter ett tag lättare att manövrera! Hursomhelst ska jag mecka lite mastfot och se om jag inte kan flytta den bakåt.
Tack igen för all hjälp!/Mats
-
Vad har du för mastförlängare? En del mastförlängare är inte så bra när man ska dra nedhalet hårt. Är rullarna väldigt små blir det t.ex. mycket friktion i nedhalet, ju större rullar desto bättre. Jag kunde dra mycket hårdare när jag fick tag på en Streamlined.
Vad gäller masten så kan den mycket väl vara för styv, kolla om du kan hitta nån begagnad Gun-mast här på konfen, det skulle nog ge en betydligt trevligare rigg.
Logga in för att svara.