Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 19:27

    Ja, jag menade att man kapar kanterna på en mindre bräda för att bredda den! Om man inte tar estetiska hänsyn, tror Du att det skulle funka?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 13:49

    Eller dubbelhäftande tejp på kanten på brädan. Fäst grovt sandpapper. Skär ut lämpliga block styrofoam. Slipa blocken mot kanten för passform. Plasta fast i skarvarna. Plasta blocken som breddar, ev med någon stringer/förstärkning mot brädan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 19:06

    @Herr Pelegrin 735429 wrote:

    Eller dubbelhäftande tejp på kanten på brädan. Fäst grovt sandpapper. Skär ut lämpliga block styrofoam. Slipa blocken mot kanten för passform. Plasta fast i skarvarna. Plasta blocken som breddar, ev med någon stringer/förstärkning mot brädan.

    Är ingen expert på brädbreddning men allting går.
    Fast ärligt talat tror jag inte det är nån bra ide’, blir svårt att få bra passform skum mot kanter, mkt jobb och svårt att få snyggt, dessutom tungt med de gamla kanterna kvar innanför, Isåfall tror jag mer på att kapa av kanterna, limma på skum och shape:a om.
    Fast som sagt tror mest på att klyva på mitten (förutsatt att man vill behålla befintlig outline).

    Oavsett blir det en hel del jobb och kostar ju lite, kanske bättre att lägga den tiden på att leta upp en “färdig”?
    Sen kan ju shape:n som helhet bli fel speciellt om man ska gå från 90-100 till 130-145 liter, fast om utgångsbrädan inte kostar så mycket är det väl bara att karva loss

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 20:44

    Nej, som Du säger så kanske det kan falla på lite olika faktorer. Att kapa den på mitten och bredda där var ju annars en intressant idé! Det skulle nog vara lite enklare att få till. Man kan ju då behålla outlinen men får lite jobb med boxarna. För Dig som estetisk shaper med inriktning på lätt bräda är det säkert inte så lockande. Hursomhelst var det bara en tanke som nog ändå kräver betydligt mindre jobb (och kostnader) än för en riktig custom-bräda.

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 23:36

    Jesper B breddade en SUP en gång. Lade till en remsa på mitten, liksom. Finns om man söker

  • j-f

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 09:39

    @Herr Pelegrin 735442 wrote:

    Nej, som Du säger så kanske det kan falla på lite olika faktorer. Att kapa den på mitten och bredda där var ju annars en intressant idé! Det skulle nog vara lite enklare att få till. Man kan ju då behålla outlinen men får lite jobb med boxarna. För Dig som estetisk shaper med inriktning på lätt bräda är det säkert inte så lockande. Hursomhelst var det bara en tanke som nog ändå kräver betydligt mindre jobb (och kostnader) än för en riktig custom-bräda.

    Har testat bredda en longboard till SUP med remsa i mitten och det funkade ok.
    Kul att leka med tanken på en vindsurfingbräda.
    Vill man bredda en vindsurfingbräda tror jag det är smidigast/snabbast att kapa den längs, men inte i mitten utan med två snitt. Ca 5cm på var sida om centrum linjen. Kan se flera fördelar.
    Inget meck med mast eller fenbox och det behövs ingen 150mm tjock skumskiva för breddningen.
    Tror också det är enklast att integrera två små ytor i bottenshape och rails än att få till en bred remsa i mitten.
    Kan du få fatt i några remsor Divinycell H45/H60/H80 eller liknande i lagom tjocklek så behöver du inte lägga på sandwich på de nya ytorna. Det är “bara” att limma remsorna med PU lim, shapa och sen laminera med ca 30mm överlapp på gamla ytorna.
    Måste medge att jag blev lite sugen på att testa 🙂
    Svenne på boardcorner.se kanske har lämplig skumskiva?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 12:10

    Där satt den JF!!! Den var så bra att man mår lite peck över att inte kommit på den själv. Du får outline och boxar kvar samt två stringers i skarvarna! Det borde funka!
    En detalj att tänka på är väl att fenboxen måste kunna ta en fena på runt 42-46 cm!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 13:38

    Precis, klart bättre lösning.

  • jesper-b

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 13:52

    Som Ola skrev tryckte jag in en dryg inch bred skumbit (blå dow styrofoam) i en sup för en massa år sedan. den var 27′ 1/2 och blev 28′ 3/4 bred. Jag shapade även bort en singlekonkavitet i häcken för att få den svängigare. Funderade på två remsor för att kunna spara mittfenkasetten, men kom fram till att de skulle vara mycket enklare att ta bort och trycka i en ny än att försöka bibehålla konkaviteter och rockerlinjer mm om man la in nytt material på andra ställen än utmed mitten. Blev riktigt bra och tog mindre tid än jag trodde (vilket är helt unikt när jag ska göra allehanda projekt).

    /JB

  • canoya

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 14:11

    Jag kan ju avslöja att min breddade “Gula Faran” känns lite tung efter den andra breddningen, den är nu 68 cm bred. Att jag breddat i två etapper har säkert spätt på vikten, men det är ganska svårt att skarva i utan att lägga på lite för mycket vikt. Jag utgick från en gammal vågbräda (Tiga 267 som var riktigt lätt i original, byggd med dubbelsandwich i däcket) och det innebär också att den blir lite trög jämfört med en typisk bräda av denna bredd som oftast har betydligt rakare rocker. Den funkar dock som komplement när 95 liter vågbräda inte släpper loss och planar längre. Men jag tror att resultatet hade blivit bättre om jag utgått ifrån en “fast tail” FSW istället. Det passar liksom bättre när man kommer upp i den storleken på bräda tror jag. Det var också ganska besvärligt att få de olika bitarna i linje med varandra. Det började ge sig av när PU-limmet började jäsa och blev rätt stressigt att hålla allt på plats. Jag hade ändå tryckt i typ blompinnar som skulle säkra detta.

    /Håkan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2015 vid 07:10

    Canoya – Kul att Du t o m hade bild på detta! Pulshöjning i samband med plastning känns bekant och just i det här momentet så är det ju mycket viktigt att “den ordinarie mittbiten” hamnar rätt i förhållande till resten. Det blir hela fyra skarvar! Viss finslipning kan ju i o f s göras efter plastningen. Ja, det här ställer ju ändå frågan om det ändå kan vara enklare med en enda ny skumbit i mitten. Som Du nämner är ju den ursprungliga tailrockern viktig eftersom den inte går att ändra med denna variant.

  • j-f

    Medlem
    1 september, 2015 vid 11:42

    @Herr Pelegrin 735484 wrote:

    Canoya – Kul att Du t o m hade bild på detta! Pulshöjning i samband med plastning känns bekant och just i det här momentet så är det ju mycket viktigt att “den ordinarie mittbiten” hamnar rätt i förhållande till resten. Det blir hela fyra skarvar! Viss finslipning kan ju i o f s göras efter plastningen. Ja, det här ställer ju ändå frågan om det ändå kan vara enklare med en enda ny skumbit i mitten. Som Du nämner är ju den ursprungliga tailrockern viktig eftersom den inte går att ändra med denna variant.

    För att kunna linea upp delarna hade jag nog skapat några plana refrens ytor så här:
    Limma dit några tunna skumremsor tvärs brädan, små klickar smältlim. Tunna skumremsor så att de följer konkaver osv. 10mm borde räcka
    Slippa ner skumremsorna till brädans kanter.
    Där det är “V” och kanten är lägre än centrum får man lägga en distans(masonite…) ytterst på kanten o slipa ner skummet till dem.

    När referns ytorna är skapade kan man kapa brädan. Kanske kolla med något snickeri som har en bordsåg, med hyggligt stor klinga, så blir det fina snitt i räta vinklar.

    Vid ihop limning -spännband och en träregel under var referens yta och spänn ihop delarna (som på Canoyas bild)

    Några illustrationer:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 september, 2015 vid 05:40

    Jag tror att man med fördel använder ett icke skummande lim på en sån här breddning, tex Epoxi+mb (inte för tjockt blandat för då blir det svårt att trycka ihop bitarna och det blir en tjock skarv) eller ren epoxi bör också fungera, speciellt om man får fina snitt. Blir kanske lite tyngre, men en sån här operation är väl knappast “bantad”

  • svensson61

    Medlem
    22 oktober, 2015 vid 13:45

    Hej Björn

    Håller på att titta lite på att bygga om en singel till Thruster och såg att du utan problem lade ut boxarna 🙂

    Utgår du från någon speciell “mall” vad gäller “toe in” och “canting”. Eller hur tänker du utifrån Speed och sväng?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 oktober, 2015 vid 10:39

    @svensson61 736540 wrote:

    Hej Björn

    Håller på att titta lite på att bygga om en singel till Thruster och såg att du utan problem lade ut boxarna 🙂

    Utgår du från någon speciell “mall” vad gäller “toe in” och “canting”. Eller hur tänker du utifrån Speed och sväng?

    Jag har utgått ifrån mina tidigare byggen som jag tyckt fungerat bra och sen på denna ändrade jag lite framförallt efter Olas input. Innan har jag inte haft nån toe in men på denna la jag in 1,7grad, svårt att säga hur mycket skillnad det gjorde då jag inte har en likadan bräda utan toe in att jämföra med (skulle ju iofs kunna gjuta om fenor så de tog ut vartannat)

    På Boards forum är där ganska mkt diskussioner om toe in eller inte. Inte för att jag har så mycket egen erfarenhet men vad jag tror och läst så är lite toe in inte fel.
    Men själv seglar jag nog för lite och för dåligt för att egentligen märka så stor skillnad på toe in eller inte. Det är ju så många olika parametrar som ska samverka så det är inte helt lätt

    För Cant har jag kört 0 och som Ola skrev tidigare i tråden är det nog bättre att lägga det i fenbasen. Då har man ju en bra nollpunkt. Det skulle ju kunna vara ett alternativ för toe in också, dvs köra noll grader och lägga toe i fenbasen.

    Det står ju även en del om detta tidigare i tråden (sidorna 6 till 10 ca)

Sida 17 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.