Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 08:19

    Kanske är nån som undrar hur det gått?
    Brädan har seglats ca 40-50 ggr under 2 säsonger nu.
    Är riktigt nöjd med shapen, efter lite intrimning av fenor tycker jag den svänger riktigt bra.
    Som vanligt kan man konstatera att fenorna och position gör sjuk skillnad.
    Den här funkade bäst med fenorna ganska långt fram i boxarna.
    Men kanske inte riktigt så snabb som jag hade hoppats på (fast den har ju matchat andra seglare) men man kanske inte kan få allt
    Helt klart min bästa shape hittills.

    Största frågetecknet på det här bygget var ju hållfastheten och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd om brädan. Efter inledande problem med läckage vid boxarna och att jag veckade botten har den hållt bra. Jag var ju orolig för mastkassett och fenboxar som ju var väldigt lätta men ingen av dem har gått sönder.

    Mastkasseten fick jag dock byta ut nu efter sommaren då EPSn hade komprimerats rejält och däcket sviktade mer än 5mm, men inget läckage och själva boxen var intakt. Det var dock lite väntat då det av olika anledningar bara var 2mm sandwich under boxen. Efter att bytt skum och satt i ny kolfiberkassett har det gått bra igen.

    Fenboxarna är fortfarande hela trots flera att jag kört i stenar flera gånger så fenorna åkt ur. Senast i Dalen körde jag ur samtliga fenor, för centerfenan satt bara skruv och bricka kvar. Men boxarna höll.
    Annars har det varit ett antal dingar samt kastfall så nosen sprack, Tror inte en vanlig bräda hade hållt bättre.

    Hälarna är intakta trots rejäla hopp och plattlandningar.
    Men tyvärr är det dags att pensionera den nu då jag än en gång veckat botten, Misstänker att det började med att jag tryckte in en del av botten när jag smällde i en sten. Sen vek den sig i en plattlandning.
    Funderar lite på att ta av botten och lägga en ny, får se hur jag gör.

    Stora skillnaden mot vanlig sandwich är att när man får en ding eller bula så kollapsar cellstrukturen helt och ytterlaminatet ”hänger i luften” så att säga och tappar nästan all styrka. På vanlig sandwich komprimeras ju ofta skummet och behåller en del av sin styrka.
    Sen är det ju det klassiska när det går hål så kan det fort komma in ganska mycket vatten. Men håller man bara ordentlig koll på skador så tycker jag inte det har varit något stort problem. Fast kanske inte lämpligt för den stora massan så att säga.

    Summa summarum hade jag inte tvekat att bygga den igen, och planen var ju att bygga en till ännu lättare. Tyvärr har det varit ont om tid för egna projekt men nu är ju frågan ganska akut så får se vad det blir för bygge.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 09:09

    Ok, intressant. Detta gäller alltså honeycombsandwichen?

    Vad blir det för sandwhich nästa gång?

  • john1

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 11:08

    Hej alla Bredbyggare.
    Jimmy Lewis “Kinetic” var än känd shaper och gjorde brädorna till Pascal Maka.
    Jimmy Lewis några år sedan:
    https://www.youtube.com/watch?v=L2iHtIwVYN8

    https://www.youtube.com/watch?v=umwS6a1WAtc

    Har en Kinetic slalombräda i kolfiber 5,8 kg, 58 bred ca 270 lång, kan seglas med vanilg tuttle, men har “deep Tuttle. Den är fullständigt utan skador. Har liggit iförådet flera år och är mkt lite använd.
    Kommer ihåg att den var mycket snabb, men led lite av sin längd (kunne liksom”suga fast sig ivågen” på väg in med slör.
    Kan tänka mig att en av Er duktiga killar kan använda denna fina shape och prova sig fram lite.
    Skruvor/skruvfästen/fenbox/mastbox: allt helt ua.
    Brädan ges bort mot mot hämtning
    JJ. (i Skåne)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 18:21

    @sailortrash 741875 wrote:

    Ok, intressant. Detta gäller alltså honeycombsandwichen?

    Vad blir det för sandwhich nästa gång?

    Ja honeycomben.

    Inte riktigt bestämt mig. Sugen på både en riktigt lätt hc bräda igen men samtidigt sugen på att göra nåt med faner.

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 14:36

    Jepp faner e snyggt!

    Du kan få lite avlagda persienner av mig, jag har över =)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 oktober, 2016 vid 21:13

    Kort fråga – Om Ni inte har någon grundmall, vad använder Ni för att skapa en snygg, väl avvägd, outline? Trälist, elrör eller annat?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 07:00

    @Herr Pelegrin 741897 wrote:

    Kort fråga – Om Ni inte har någon grundmall, vad använder Ni för att skapa en snygg, väl avvägd, outline? Trälist, elrör eller annat?

    Oftast ritar jag upp i datorn och skriver ut mall men ibland vill man ju liksom se det i verkligheten först. Allt som är böjligt egentligen, precis som du skriver. Vill man skapa cirklar och elpipser är tråd , penna och några splkar oslagbart.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 15:45

    Tack för info! Kul att höra att man inte är helt fel ute när man kör elrör till mallar för outlinen på isbädorna.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 oktober, 2016 vid 08:11


    Bestämde mig för att ge brädan ett liv till:) kände att jag inte riktigt hade tid att bygga en helt ny närmsta tiden.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 februari, 2017 vid 20:28


    Bantat bygge 2.0 på gång!

    Kör ingen egen shape denna gången utan Ola H har fått stå för den.
    Ny målvikt 4.7 kg, 87 liter

  • robin

    Medlem
    14 februari, 2017 vid 21:27

    4.7 kg! Hur ska du bära dig åt? Någon annan teknik än förra gången?

  • dr-masse

    Medlem
    15 februari, 2017 vid 09:01

    Kul! ännu ett projekt att följa här. 4.7 kg är lätt, helt klart, men går väl att åstadkomma med hyfsat ‘normal’ konstruktion på en 87-liters bräda om man är (väldigt) noga med val och placering av väv samt hantering av finklister…?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 februari, 2017 vid 11:49

    Det kommer bli lite svårare men det är samma typ av konstruktion, dvs Honeycomb sandwich, och inte helt klart att man når målvikten.
    Lärde mig ju en del av förra bygget och kan förbättra några steg, sen blir det mer optimering av väv (dvs mer lapptäcke) ta bort på många ställen och lägga till på några få.
    Kommer även att minska storleken på Pads (mer vikt än man tror) osv.

    Men helt klart är att det är ett “högriskprojekt” och jag kommer ta bort en del förstärkningar, t.ex i nosen och kalkylera med att få laga vid ett rejält kastfall (eftersom det ändå går sönder även med förstärkningar)

    Och slutligen byta ganska mkt glas mot kol, inget som jag egentligen vill men ett av problemen jag haft är att vid en ding kolapsar hela HC strukturen istället för som i en vanlig sandwich där skummet ofta bara komprimeras. Vill även åt den lägre densiteten hos kol.

  • sailortrash

    Medlem
    15 februari, 2017 vid 13:20

    Låter som extremt lätt. Hur ska det gå…

    Ska bli kul att följa

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 februari, 2017 vid 20:19

    @sailortrash 743003 wrote:

    Låter som extremt lätt. Hur ska det gå…

    Ska bli kul att följa

    Ja det lär väl gå sönder:)

Sida 18 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.