Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 april, 2015 vid 18:26

    @erree 731835 wrote:

    Tack för svar! Jag hoppades att kunna undvika mycket av dessa problemen då jag valt ett HÖGST kontroversiellt material som blank, nämligen XPS.. Jag vet allt negativt som sagts om detta märkliga mytomspunna material, jag har läst fler timmar än vad som kan anses vara hälsosamt, men… det verkar vara rätt många som har framgångsrikt lyckats bygga både vindsurf/sup/surf-brädor i detta material. Mycket högre kompressionsstyrka än eps. Detta varvat med några andra grundläggande faktorer som höjer styrkan ( rundat däck vid fotstropparna = starkare, tjock på mitten, ungefär 13 cm) varvat med en relativt kort längd (215-220) borde göra brädan mindre benägen att knäckas/skadas.

    Ska dock fundera på den lokala sandwichen vid stropparna, tack för tipset!

    @erree 731836 wrote:

    Jag kan i princip ställa mig på en naken bit xps och knappt komprimera det översta skiktet, med 8-9 lager glas på borde det väl vara starkt nog..?

    Ja då har du antagligen koll på nackdelarna (dingkänsligt (antagligen inte så bra med tanke på hälarna),gasning etc)

    Vilken densitet är det? Har väldigt dålig koll på XPS (av vissa orsaker 🙂 men är det inte ofta högre densitet på den?

    Jag tror nog den kommer att hålla ett tag om du inte brutal-hoppar sönder den direkt. Du kommer ju inte att få hältramp direkt utan det kommer gradvis så det beror ju på hur länge du vill ha brädan.

    Fast jag är egentligen ingen bra referens, har aldrig byggt i XPS och det är över 20år sen jag byggde en bräda utan sandwich

  • jesper-b

    Medlem
    2 april, 2015 vid 10:06

    Jag har faktiskt ett gammalt XPS-blank från Petter Forsén liggande i shapeverkstan. Långt, smalt och tunt, men vitt och med stringer inlimmad. Tror 28 kg/m3. Way back byggde jag en hel del brädor i detta (och i DOWs blåa) XPS. Fick aldrig delaminering som det skrivs så mycket om (och om knepen för hur man undviker det). Men det blev rätt bucklig översida. Då var det inte så bra väv och epoxy som det är ny, men jag tror mig veta att XPS flexar tillbaka mindre än EPS. Mer strykturell styvhet dock, skönare att shapa och så inget vattensug som EPS…

    Å andra sidan, nog har vi lärt oss hur man bygger extremt hållbara och lätta brådor, dvs som Björn Daniels i denna tråd!

    /JB

  • erree

    Medlem
    2 april, 2015 vid 20:51

    @Jesper B 731855 wrote:

    Jag har faktiskt ett gammalt XPS-blank från Petter Forsén liggande i shapeverkstan. Långt, smalt och tunt, men vitt och med stringer inlimmad. Tror 28 kg/m3. Way back byggde jag en hel del brädor i detta (och i DOWs blåa) XPS. Fick aldrig delaminering som det skrivs så mycket om (och om knepen för hur man undviker det). Men det blev rätt bucklig översida. Då var det inte så bra väv och epoxy som det är ny, men jag tror mig veta att XPS flexar tillbaka mindre än EPS. Mer strykturell styvhet dock, skönare att shapa och så inget vattensug som EPS…

    Å andra sidan, nog har vi lärt oss hur man bygger extremt hållbara och lätta brådor, dvs som Björn Daniels i denna tråd!

    /JB

    Intressant att höra! Minns du hur mycket glas du lade på däcket då?

    Min XPS är också 28 kg, den tål ungefär dubbelt så mycket kompression som en EPS av liknande densitet, så det är onekligen ett spännande material! Och just att vatten inte är ett problem är nog den huvudsakliga fördelen!

    Menmen nu ska jag inte hijacka din tråd Björn, lycka till med bygget!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 april, 2015 vid 18:25

    Ingen fara hijacka på bara.
    28kg är ju ganska tungt. Jag skulle tro att en 20kg med extra väv är både lättare och starkare. (Jag kör med 16kg, kanske nästan i lättaste laget)

    Sen kan man diskutera det förnuftiga med hc också men skoj är det.

    Sen tycker jag att om man är sugen på att bygga bräda men inte har så mycket erfarenhet så är det inte alls fel att bygga utan sandwich. Man lär sig en massa och skulle det gå fel så är det inte lika mycket dollars som försvinner.
    Sen har ju Jesper en poäng med att man kan slänga ihop en sån bräda på nolltid.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 april, 2015 vid 18:59


    Färdiglaminerad botten. Här ser man även en av skillnaderna med h-glas mot vanligt glas. Den blir inte transparent och därför kan det vara lite svårt att se om den är ordentligt impregnerad. De svarta linjerna är färg från markeringarna på plasten som jag prepregade på.

  • jesper-b

    Medlem
    9 april, 2015 vid 10:03

    Kommer inte ihåg hur mycket väv jag använda på mina gamla XPS-byggen, men det var nog samma som jag använda på mina gamla EPS-byggen från samma tid. Tror jag använde eps med ungefär samma vikt. TROR två lager billig extremdålig E-glas typ 160g/m2 i botten med lite extra vid fenorna samt tre eller fyra lager av samma väv på däck, med extra under stroppar och vid mastbox. Men som sagt väldigt länge sedan och jag kan minnas tokfel! /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 april, 2015 vid 14:06


    Förberett för att laminera in mastkasseten.
    Hade tänkt att bara limma dit den med flänsarna ovanpå däcket. Men blev lite osäker i sista stunden så jag lägger med lite väv oxå. Brukar sätta vanliga mastkasseter med väv men nu tar jag lite mindre och viktbesparingen på kassetten har jag ändå. Kassetten kommer att ligga i en urgröpning så däcket blir plant när kassetten kommit i.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 april, 2015 vid 18:59

    Jesper – På 80-talet var vi några som byggde i Stockholm, bl a i blå styrofoam. 2 lager under och 3 ovanpå och sen höll de i 20-30 år.

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 05:18

    @Herr Pelegrin 732021 wrote:

    Jesper – På 80-talet var vi några som byggde i Stockholm, bl a i blå styrofoam. 2 lager under och 3 ovanpå och sen höll de i 20-30 år.

    Jag var en av dem. Hade dock en tendens att gå av vid höga hopp med platta landningar. Och så en del bucklor p däck. Men annars var de toppen!

    Men BDs bygge i denna tråd är nog på alla sätt och vis överlägset de gamla friggo och styrobrädorna (bortsett från den byggtid och byggkunskap som krävs). /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 april, 2015 vid 07:55

    Det finns ju en anledning till att sandwichbrädor är helt dominerande på marknaden, de är helt enkelt bättre. :cool2:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 april, 2015 vid 14:44

    Naturligtvis är nutidens avancerade byggen bättre på alla vis!

  • erree

    Medlem
    12 april, 2015 vid 16:18

    Sandwich är grymt, ingen tvekan om saken, men EPS är egentligen helt fel material att ha i en vattenleksak… suger vatten sen är brädan aldrig lika attraktiv på en andrahandsmarkand

  • erree

    Medlem
    12 april, 2015 vid 16:20

    jaeger stones farsa t ex bygger ju sina brädor med polyuretan istället, undrar vilka trade-offs det egentligen finns med detta val?

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 20:06

    Ja och nej. Visst tar eps-brädor in vatten om man seglar omkring på dem skadade, men EPS har en svikt som till exempel XPS saknar. Och eftersom epoxyn är ganska seg, blir det rätt hållbart tillsammans med eps. PU suger mindre (och är otroligt skönt att shapa) men inte heller pu sviktar tillbaka på samma sätt som eps. Stora fördelen med pu är att man kan laminera med polyester, men det blir antingen tyngre eller skörare än med epoxy. Har för mig att pappa Stone bygger i pu pga att han blivit allergisk mot epoxy? Men vad jag förstår är det väldigt stor skillnad på epoxy och epoxy vad gäller allergiframkallning. Dessutom är det lite dåligt med utbud på bra surfepoxy i Australien och de har aldrig haft någon traumatisk “Clark foam close down¨ som fått surfindustrin att lämna pu-polyester på samma sätt som i US. Whatever, helt “fel” tycker jag inte eps är att bygga i.

    Vet inte, men det känns lite som vi kapar denna byggprojekttråd. Vi kanske ska starta en separat mer generell byggtråd istället?

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    13 april, 2015 vid 06:26

    @erree 732036 wrote:

    jaeger stones farsa t ex bygger ju sina brädor med polyuretan istället, undrar vilka trade-offs det egentligen finns med detta val?

    Han kör ett extra lätt PU-skum, sw på botten och trä på ovansidan, tror jag. Jag tror inte man fått till en superlätt bräda så, men tillräckligt lätt för små brädor. Problemet blir när man vill ha mer volym. Då blir ett lätt EPS-skum svårslaget, tror jag.

Sida 9 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.