Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barfota – hur gör ni?

  • Barfota – hur gör ni?

    Publicerad av sinker på 26 juli, 2009 vid 12:56

    Körde barfota när det senast begav sig. Visserligen blev det 6 timmar onshore och rätt mycket häng i stropparna så jag fick lite skav ovanpå fötterna… Nu en vecka senare är det fortfarande inte läkt och DMI hotar om mer surf vilken dag som helst!

    Är det bara att härda huden eller finns det några knep för att undvika skav? Så här kan jag inte hålla på då blir det inte mycket surfat.

    (RRDs nya DaKine stroppar och fötter som alltid annars surfar med skor)
    /sinker

    Kjello svarade 14 år, 9 månader sedan 18 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • alexasu

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 14:01

    knepet är enkelt, och stavas silvertejp.
    robby naish silvertejpar sina fötter i RIP. om det beror på skav eller en lätt vrickning är det ingen som vet, men slutsatsen är ju naturlig: om robby gör det, är det coolt.

  • *********

    Gäst
    26 juli, 2009 vid 16:16

    silvertejp på det såret….tjena! det skall ju bort med….
    kanske om du salvar in såret??

  • robin

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 17:51

    Det blir nog till att köra med skor:-) Du kanske måste sätta dit ett plåster först så du inte sliter upp såret ännu mer.

  • alexasu

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 18:05

    jag får likadana sår på sidan av fötterna ibland, och min erfarenhet är att silvertejp funkar skitbra – inte alls jobbigt att ta av heller.

  • emil_h

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 18:08

    Man har ju skor av denna anledningen 😉

    Sätt två plåster i kors över såret och tejpa över med silvertejp lagom hårt så undviker du att det blir värre i alla fall 🙂

  • oaxen

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 18:17

    Nope!

    Det finns ett gammalt skatetrick att ta till.
    Placera en bit av en ren plastpåse över sårytan (som med fördel preppas med flytande plåster som sprayas på, gärna 2-3 lager) applicera sedan sporttejp eller silvertejp.

    Plastpåsen “flyter” ovanpå såret och fastnar/torkar inte i såret och sprayplåstret står emot en del fukt.

  • doc

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 18:29

    Tvätta ordentligt rent, gärna med Jodopax eller liknande sårtvätt. Blås med hårtork, sedan på med Compeed. När det sedan läkt tejpar man i förebyggande syfte med sporttejp.

  • svenne

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 19:00
    Doc;561672 wrote:
    Tvätta ordentligt rent, gärna med Jodopax eller liknande sårtvätt. Blås med hårtork, sedan på med Compeed. När det sedan läkt tejpar man i förebyggande syfte med sporttejp.

    Man skulle kunna tro att du är läkare på riktigt.
    Eller hur var det, ironi funkar inte på Internet?

  • doc

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 19:10
    Svenne;561684 wrote:
    Man skulle kunna tro att du är läkare på riktigt.
    Eller hur var det, ironi funkar inte på Internet?

    Hehe, jodå. Särskilt i gult 😉

  • maglu

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 20:03

    tycker inte compeed sitter i vatten (funkar perfekt i skor dock).
    Men kanske compeed som stabiliseras med silvertejp i vatten?

  • blabussen

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 05:54
    alexasu;561639 wrote:
    knepet är enkelt, och stavas silvertejp.
    robby naish silvertejpar sina fötter i RIP. om det beror på skav eller en lätt vrickning är det ingen som vet, men slutsatsen är ju naturlig: om robby gör det, är det coolt.

    Haha, RIP och Robby är ju alltid högaktuella!

    http://www.youtube.com/v/PInowpTt_Gs&rel=0&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&feature=player_embedded&fs=1

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 07:29
    Sinker;561626 wrote:
    Är det bara att härda huden eller finns det några knep för att undvika skav? Så här kan jag inte hålla på då blir det inte mycket surfat.

    Jo härda huden är så man gör för att slippa det där. Djupa skav på det där viset uppstår typiskt just när man inte seglat på länge och plötsligt kör sex timmar på raken.

  • svennebanan

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 08:48

    Leukoplast som finns på apoteket brukar jag använda till det mesta (den breda på 5cm). Brukar sitta bra även fast man är i vattnet. Har jag en vätskefylld blåsa eller ett sår sätter jag först lite sårtejp på det och sen leukoplasten. Den räddade dessutom brudvalsen i lördags.

  • martinlundgren

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 21:02

    Jag hade ett sånt sår i 6 mån, slutade med 41 graders feber och blodförgiftning. Läkaren sa att det var bra att jag kom förbi sjukhuset för att i annat fall kunde jag ha gått o dött.

    Tejp och skor var det enda som hjälpte.. tejpa om hälen också. så tejpen sitter kvar..

  • emil_h

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 18:47

    Förresten, ett tips är att använda Alsolsprit på såren mellan passen. Läker bättre 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barfota – hur gör ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.