Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa 7.0-7.5 freeride seglet

  • Bästa 7.0-7.5 freeride seglet

    Publicerad av ____sa på 12 oktober, 2005 vid 19:52

    Vilket är det bästa 7.0-7.5 seglet. Jag vill ha suveränt drag. Denna storlek är ju för lättvind. Har en 112 l fanatic skate som jag använder som freeride bräda. Tycker att det är kul att plana, gippa och hoppa lite.

    danneman svarade 18 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 20:29

    Det där var rätt töjbart. Jag funderar på om jag inte har hört sägas att North Natural har en del bottendrag, men kanske inte så mycket vindtålighet.

    Annars är inte 7.5 nödvandigtvis för lättvind. Min 7.8 betraktar jag som ett mellanvindssegel som funkar bäst i kanske 10-12 m/s.

  • surfjohan

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 20:47

    Utan tvekan Neilpryde RAF JET! Skulle passa dig helt grymt! Av en händelse ligger faktiskt ett sådant ute till försäljning: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=4876&sort=1&cat=13&page=1

  • nordgren

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 21:05

    Jag har ett North Natural 7,5 -03 som jag funderar på att sälja. Grymt fint skick och kalasdrag.
    Ska du ha så tidig planing som möjligt så är det seglet för dig, riggas dessutom på 460 mast.
    Testat med bra betyg i tidningar.

  • nordgren

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 21:06

    Jodå det tål bra med vind också. Men den absoluta styrkan är helt klart att det är bra bottendrag!

  • argulander

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 22:46

    Det är ju mycket väsentligt i sammanhanget hur mycket seglaren väger. Jag väger drygt 90kg och seglar ett NP Soul 7,4 som jag tycker funkar mycket bra, hyffsat drag och tål även vind. Men som sagt i de vindstyrkorna (som ju som alltid är svårt att uppskatta, man tenderarar ju oftast att överdriva) så seglar de flesta normalviktiga (ca 75 kg) med segel runt 6 kvadrat. Så för mig är 7,4 absolut inget lättvindsegel. MVH Klas

  • thoots

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 07:18

    Vad hade du tänkt dig för ditt North Natural 7,5? Funkar det med 25cc-mast?

  • ____sa

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 07:42

    Jag väger c:a 70, så för mig blir det lätt vind. Det är ju så stort segel som min bräda klara av. Jag har inget emot att segla överriggad. Hellre det än att inte plana alls! Det där NP seglet verkar intressant, men jag är ute efter ett helt nytt segel, men tack för erbjudandena. Min linje som jag är ute efter blir 5.3, 6.5, 7.3 – 7.5 (si sådär)

  • surfen

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 07:49

    Jag har själv ett Natural 05 7,0m². Ett segel med bra bottendrag och som tål bra med vind om man bara drar i nedhalet. Har även ett NeilPryde Diablo 03 6,9m² likartade segel när det blåser lite/måttliga vindar, men när det tutar i lite mer så är Diablo mer profilstabilt, för det är ju faktiskt två olika segel, personligen så gillar jag Diablot bättre. Men sen så har jag ett Natural 6,2m² 04 och det är nog det bästa segel jag har kört på. Planar upp direkt och tål hur mycket vind som helst, det gillar jag wink.gif grin.gif
    Allt jag har ska säljas nu så kolla på http://uvk.se/ under Forum/säljes

    Men snyggt är det..

  • supasonic

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 09:51

    Skall du bara freerida och vill ha bra bottendrag så är natural 7,5 bra. Har ett själv. Inget segel för manövrar dock.
    .s

  • bergelin

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 09:58

    Jag har ett Northsails Crossfire 7.3 -03 som jag trivs grymt bra med. Crossfires efterträdare är ju Natural som jag körde på en hel del i somras och som är liknande.

    Rekommenderas starkt!! wink.gif

  • canoya

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 10:44

    Jag har också ett Soul 7,4 som jag tycker är trevligt att segla med. Kör det på både en Fanatic Cross 120 och när vinden inte riktigt räcker till för det på en Starboard 155. Tycker att seglet har ett bra bottendrag och att det är ett segel som funkar att pumpa lite med också för att komma igång ytterligare lite tidigare. Det har ett brett vindregister och funkar även bra i hårdare vind. Lätt att hantera i manövrar, skönt freeridesegel, helt enkelt. Dock har det kanske inte en riktigt hög toppfart. Vill man ha det ska man nog satsa på ett freerace- eller racesegel med några cambers. Finns säkert nyare segel med liknande egenskaper i freeride och freestyle kategorierna.

  • surferboy

    Medlem
    13 oktober, 2005 vid 18:11

    Crossfires efterträdare är Crossride. Crossride är ett mer speedsegel utan cambers. Natural är ett freeride-segel även om det är ganska speedorienterat.

    Mvh,
    Gustav

  • ____sa

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 17:22

    Jag försökte att hitta ett Diablo utan resultat, finns det något segel som räknas som efterträdare eller finns modellen fortfarande?

  • bergelin

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 17:29

    Tack för uppläxningen Gustav.. laugh.gif

  • surfen

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 18:32

    Nej Diablo försvann 03, Spirit tog över. Sen blev det visst Saber och nu V6.

    Men varför inte ett Challenger FLUIDO 7,3m² riggas på 460mast.http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=14
    Ett sådant tänker jag själv ha till nästa säsong wink.gif.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa 7.0-7.5 freeride seglet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.