Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa no-cam freeraceseglet?

  • Bästa no-cam freeraceseglet?

    Publicerad av robin-andreasson på 23 oktober, 2019 vid 20:38

    Det finns säkert liknande trådar.. men ingen som direkt fokuserar på jämförelser mellan modeller/märken av no-cam segel av lite raceigare karaktär vad jag sett iaf. Jag skulle vilja höra era åsikter om olika modeller/märken, vad ni har för upplevelser och tips (och ev till salu).

    Det är såklart gördyrt att köpa tre olika storlekar i liknade nya segel (5.5-7.5) likt de jag nedan länkat till:

    https://www.windsurf.co.uk/test-type/7-0m-no-cam-s19/

    Så vad rekommenderar att hålla utkik efter på begagnatmarknaden av snarlik karaktär (eller rent av vill bli av med själva)?

    Bakgrund till min fråga:
    Jag har egentligen bara 2 säsongers erfarenhet på brädan, jag är rätt grön så sett. Mitt först segel var ett Sailloft Traction 7,5.. Vilket jag erkänner är helt otroligt på att fånga minsta vindby och omsätta den till fart. Men detta med vattenstarter och gippar har varit relativt långt bort i horisonten till så sent som i lördags. Då jag fick prova en 5,9 vågrigg på min Tabou Rocket 125 L.

    Gipparna var så jäkla nära, vattenstarterna satte jag för första gången någonsin, flera gånger om (om än med onödigt mycket vattentrampande).Visst riggen var 1,1 kvm mindre än min minsta rigg (gammalt North WARP 7.0) men det kändes som att ett enklare segel så som detta verkligen gagnade mig i min tekniska utveckling.

    Men just vågsegel kanske inte riktigt är rätt på min ändå relativt stora bräda (125 l) utan freeride/freerace vore nog bättre. Personligen söker jag något som såklart är rimligt lätthanterbart i chopp då Vänern kan vara lite stökig men ändå är lite mer åt racestuket än wave.

    Nu vet jag inte hur stor skillnad det är (bortsett från storleken) på ett wave eller freeride/freeracesegel i praktiken, men de är ju lite olika skurna i underliket samt profil.. Vilket säkerligen bör påverka karaktär, manöver/fart-fokus mm..

    Så vad har ni för erfarenheter av olika märken och modeller av den typ av segel som jag ev söker. Det vore kul med era opartiska input i frågan annat än de annonser och de artiklar som jag hittills gått på. Men länken ovan inspirerar mig att se bortom cambers.

    Vore verkligen kul att lägga vantarna på några hanterbart prissatta no-cam freercesegel, ca 3 st i storlekarna mellan 5.5-8 kvm.

    Nörda på ordentligt och dela med er av era erfarenheter 🙂

    tbsurf svarade 4 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mexi_

    Medlem
    24 oktober, 2019 vid 20:47

    Hej!
    Jag körde länge på cambersegel runt 7,8.- 8.5. Har haft north warp, Arrows och Neil Pryde RS Slalom, alla grymt stabila och snabba. Men ruttnade på att de kändes så tunga och svårhanterade vid gippar och vattenstarter så jag sålde allt för några år sedan, skulle bara köra mindre segel utan cambers.

    Men det blev för lite seglande, så förra året köpte jag ett Neil Pryde speedster 7.7 med tillhörande mast och jisses vad nöjd jag är.
    Det har samma känsla som ett mindre segel, är lätt i händerna, väldigt stabilt och grymt snabbt. Kräver att man trimmar det lite efter hur mycket det blåser för att få ut det sista ur seglet, men oftast struntar jag i det, det räcker bra ändå.

    Baksidan är klart att det tyvärr inte är ett billigt segel och att det är så pass nytt att det inte finns beggat än, men kanske att något kommer ut till våren. Jag kommer lätt att behålla mitt tills det går sönder, har inte kört på ett skönare segel någonsin 🙂

  • robin-andreasson

    Medlem
    24 oktober, 2019 vid 20:53

    Jag har hört att moderna no-cam tar än långt vad gäller fartresurser och bottendrag. Jag är personligen inte där teknikmässigt att jag drar nyttan ur ett cambersegel så glädjen och enkelhet med ett lätt, livligt segel lockar. Så många erfarna, så som du själv mexi_ har berättat hur de gått från cam till no-cam så ja. Nyfikenheten finns! Men tackar för tipset!

  • mrquality

    Medlem
    27 oktober, 2019 vid 07:07

    Jag säger mim åsikt! Jag har alltid funderat på Cam – No Cam segel. Efter jag har provat alla möjliga typ av segel med 4-3-2- ni cam och olika modeller och efter har börjat jobba och sälja vindsurfing utrustning har kommit fram att no cam segel är lätta att hantera men är inte så stabila som en cam segel. I dags läget finns det 2 cam segel som är nästan lätt som en no cam. I Sverige där vinden är inte kostant jag föredrar Cam segel i stora storlek och no cam i mindre storlekar. Allt handla om hur mycket tid man spendera i vatten, jag har börjat använda en Challenger Sail T3 3 cam segel 8.5 och märker att jag sätter in några jippar men för 3-4 månader sen tänkte det skulle tar mycket mera tid. Nackdelar med cam är att är tyngre när man ska lyfta upp när man hamna i vatten. Men dem klarar starka byar utan problem. Speciellt för en freerace segel jag skulle rekomandera en 2 mini cam segel. Men annars om du vill inte använda cam finns det olika typer av tillverkare som säker har sådana. Lycka till!

  • robin-andreasson

    Medlem
    27 oktober, 2019 vid 10:26

    MrQuality_mrStoke har nog en poäng. Mitt sailloft traction 7.5 är väldigt mycket lättare än mitt förhistoriska WARP. 2 min gamla vd fullcam. Cams är ju lite som en diesel, tuggar fram i byarna. Ska testa mig fram. Men har ev fått ett erbjudande på ett gäng loftsails oxygen som troligen vore ett bra alternativ

  • canoya

    Medlem
    29 oktober, 2019 vid 16:39

    Om du söker segel som är mindre än ditt 7,5 så tycker jag inte du ska välja camber-segel. Då vill du nog ha ett ca 6,5 och ett ca 5,7. I de storlekarna skulle jag inte rekommendera camber-segel om inte man är ganska driven slalom/speedseglare. Freeride eller vågsegel spelar nog ingen större roll, men man kanske ska välja ett “power-vågsegel” som brukar vara mer stabila och tåla mycket vind.
    Även ett segel storleken över 7,5, dvs 8,5-9 kvm, tror jag för de allra flesta är väl så bra om det är ett no-cam, men här kan man kanske ändå överväga cambersegel. Mest för att de är vanligare som begagnade än no-cam i den storleken.

    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  canoya.
  • daniel_bing

    Medlem
    30 oktober, 2019 vid 13:44

    Jag kör både North/Duotone E-type och GA Hybrid, i storlekar från 6.0 till 7,7. Båda är väl något slags Freerace och funkar bra till lite allt möjligt. Inga problem vattenstarta eller gippa.

  • gustav1980

    Medlem
    31 oktober, 2019 vid 13:36

    Kul med segeltrådar…alldeles för sällan numera!
    Jag har testat några olika märken men vill framhålla Ezzy (Cheetah) av tre anledningar.

    1. Enkelt att rigga korrekt tack var tydliga anvisningar på seglet kombinerat med bra videos och snabba mailsvar från tillverkaren när man har detaljfrågor.
    2. Stort register. Min 6.5 har en rekommenderad bomlängd mellan 188-196 cm, det ger ett brett register som jag anpassar efter vindstyrkan. Vill man inte jobba med centimetrar så finns där andra anvisningar också.
    3. Hållbara. Har en gammal 5.8 som vägrar att slitas.

    När det kommer till känsla, toppfart, vikt osv så har jag personligen svårt att känna skillnad mellan olika tillverkare. Jag tror inte att jag skulle kunna pricka vem som är vem i ett blindtest mellan tex Simmer V-max och Ezzy Cheetah.

    En annan viktig aspekt är att köra in sig på prylarna och inte byta stup i ett. Jag har haft flera årgångar av Simmer 2XC och verkligen älskar deras 7.8 . Den har jag svårt att byta ut även om jag i övriga linjen gärna skulle köra Ezzy rakt igenom.

    5.5-6.5-7.5 (Eller varför inte upp till 8.0 som största) är en vettig setup. Inga cambers i de två minsta, det största är det lite hugget som stucket beroende vad du vill prioritera. Men utifrån den nivå du anger blir det knappast fel med No Cam!

    Just det. En sista sak. Kolla bomlängden på det största segel du köper. Om du har en bom som är max 220 cm kommer den kännas betydligt svampigare om du nyttjar hela längden jämfört med om seglet bara behöver 208 cm på längden.

  • rillestark

    Medlem
    16 november, 2019 vid 10:41

    Jag köpte mitt första stora No-cam segel för ca 12 år, på chans lite snabbt, sedan när mitt mest använda cambersegel gick sönder i underliket så det inte gick att laga. Det blev på många sett en revolution för mig. Det var tungt att hantera för det hade tjock monofilm hela vägen upp till toppen, men det var otroligt stabilt, gav god fart och funkade fint i byiga vindar och förvånansvärt hyggligt överriggad. Det var ett Challenger Sails Fluido i storlek 9,3.

    Tyngden gjorde att jag sålde det å köpte ett Simmer Zero Seven istället. 8.3 tror jag. Det blev en riktig favorit! Det här seglet slet jag ut så det till sist sprack från sida till sida ovanför bommen. Lätt att hantera, planade tidigt, riktigt bra fart å tillräckligt stabilt! 🙂

    Köpte då ett nytt Simmer V-max 8.6 eftersom jag vart så nöjd med Zero Seven. Tyvärr klickade vi aldrig. Ett bökigt segel som jag hade svårt att få trim på trots att jag hade den rekommenderade masten å allt. Kämpade på i ett par år å bytte sedan in det. Det kan ju vara just den storleken som inte var helt lyckad för jag har ett mindre Simmer som jag är nöjd med.

    Bytte till ett Loftsails Oxygen 8,5. Det är det bästa seglet jag haft hittills. Ska man börja med det negativa så saknar det nog lite bottendrag jämfört med de Simmer segel jag ägt. Men det går enkelt att kompensera för det genom att pumpa någon gång plus att mitt ställbara uthal kommer väl till pass. Det positiva är den lätta duken i toppen som gör att det känns mycket mindre i jippar å slag, att det är lätt att trimma för olika förhållanden och det funkar bra i byiga vindar som vi har på sjöarna här i norr. Det är också tryggt när man blir överraskad av nån åskby eller nå så det blir för stort. Har alltid gått att hålla det på nått vis ändå så man kommit in ordentligt! 🙂

    Det var några No-Cam segel som jag ägt. Har också haft ett Kona segel i storlek 7,4 i några år, men det seglet är helt annorlunda med sin speciella mastkurva å annorlunda egenskaper. Inget som är kul när det blåser i. Har även ett äldre Simmer X-type 6,4 i Xply som verkar outslitligt å funkar fint.

    Frid!

    Attachment Image
  • robin-andreasson

    Medlem
    1 januari, 2020 vid 17:48

    Jag har nu:

    2016 Pure lip 5,7.
    2016 Oxygen 6,3.
    2019 oxygen 7,0.
    2016 oxygen 7,8.

    Har inte fått chans att testa dessa än men det kommer sig nog till våren. Tror innerligt på lite enklare segel för min nivå. Cam har nog sina fördelar men jag är inte där än att jag till fullo kan glädjas av dem.. Ser fram emot våren och plusgrader.

    Får se om jag känner att jag på sikt behöver komplettera med en 8.5 kvm med. Vet inte hur mycket det skulle ge mig vad gäller lättvindssegling mot 7,8 kvm. Jag har ännu inte testat mina segel så vi får se vad som känns lönt i och med det antar jag.

  • rillestark

    Medlem
    1 januari, 2020 vid 18:44

    Det var en fin stege! 🙂
    Min stege är 5,0 sedan 6,4 å sist 8,5. Kan ju verka lite gles, men det funkar för mig som seglar mycket insjö i Södra Norrland. Seglade jag på blåsigare ställen med jämnare vind skulle jag haft nått helt annat.
    Tilltalas numera också av det minimala som gör det lätt att välja å minskar underhåll å bök. 🙂
    Jag använder för övrigt 5,0 ytterst sparsamt, det blir sällan jämn vind av den magnituden häromkring.
    Blåser det lite för mycket byter jag oftast i första läget till en mindre fena.

    Frid!

  • tbsurf

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 18:54

    Ja, mitt favoritämne sedan flera år tillbaka 🙂
    Helt otroligt hur bra fart det är i denna typ av segel.

    De segel jag testat än så länge och tycker är helt fantastiska är
    Neil pryde speedster
    Simmer vmax
    Loftsails oxygen
    KA sails koyote

    Ser fram emot att få testa nyare modell av severne ncx som ser grymt fina ut (i broschyren)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa no-cam freeraceseglet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.