Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa ocambrade freeride/freerace?

  • Bästa ocambrade freeride/freerace?

    Publicerad av herr-pelegrin på 4 augusti, 2020 vid 08:57

    Jag hade hört en del positivt om Loftsails Oxygen och har nu testat 6.3 och 7.3 några gånger. Fantastiskt fina segel med skön åkkänsla!!! Jag har inte så mycket att jämföra med men det känns som Loftsails hittat en optimal lösning för freeride/freerace utan cambers.

    herr-pelegrin svarade 3 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • erland

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 10:14

    Har en simmer Vmax 6:0 som är rätt schysst med!
    Den klarar mycket stark vind och har fin buk.
    .
    Har inte testat så många andra ocambrade freerace dock, kan bara jämföra med en gammal ka koncept 7,5 som var totalcambrad med galen buk som var lite svårhanterad i allt annat än slalom. Vattenstart var möjligt men tungt…(var iofs länge sedan jag testade det seglet men minns det som svettigt)

    Har även en gunsails Torro 5,7 som är nån sorts hybrid mellan freerace och våg som är rätt nice den med.
    Tror (upplever efter några få gångers bruk) att skillnaden mellan dessa två är att vmaxen kan jag ha i mkt mer byig och stark vind än torron även om jag får igång dem ungefär samtidigt.
    Båda är snabba även om vmaxen troligtvis är snabbare i hård vind.

    Känns loftseglet hanterbart än annat än slalom?
    Jag tycker det är nice att kunna bumbjumpa med hopp lek, å vattenstart med alla mina segel då jag inte är dedikerad slalomåkare eller ens äger en slalombräda..

  • sundheden

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 11:00

    Det kommer väl inte som någon överraskning när jag säger att jag är helt och hållet såld på Severne Sails och har på uthyrning seglat no-cam freerace NCX väldigt mycket!!! Med det sagt så har Point-7 gjort en väldigt intressant jämförelse mellan no-cam, 3-cam och 4-cam race.

    https://www.youtube.com/watch?v=yhejw1JPkOQ

  • gustav1980

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 11:37

    Mitt Ezzy från 2007 är fortfarande i orimligt bra skick…men blev tagen på sängen igår när Axel rullade fram sin 5.8a från 2002. Built to last är uppenbarligen inte bara en reklamslogan.

    Har också ett Ezzy Cheetah från 2018 som gör jobbet bra. Tydliga anvisningar för att justera beroende på vindstyrka. Ibland slutsålda, sällan på rea, men Janne på Locs brukar kunna ge en skaplig deal!

    (Jag har kört både VMax, North E-type, och Severns motsvarighet osv. Kan inte lova att jag skulle pricka skillnaden i prestanda under ett blindtest. Tror de flesta märken är bra idag )

  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 13:34

    Kollade på videon. Klart om man jämför i lagom vind för freeride seglet så är de lika snabba. Cambersarna gör ju inte seglet snabbare i sig, kan tom va tvärtom då de gör seglet tyngre. Men de blir stabilare med bredare register och högre toppfart är möjligt med rätt förutsättningar men passar nog inte de flesta freeride seglare. Förutom i de stora storlekarna.

  • voltaire

    Medlem
    5 augusti, 2020 vid 18:57

    Jag hade hört en del positivt om Loftsails Oxygen och har nu testat 6.3 och 7.3 några gånger. Fantastiskt fina segel med skön åkkänsla!!! Jag har inte så mycket att jämföra med men det känns som Loftsails hittat en optimal lösning för freeride/freerace utan cambers.

    Jag kör med Loftsails Oxygen och är väldigt nöjd med dom. Men med det sagt är min övertygelse att precis som Gustav skriver så är de allra flesta nya segel väldigt bra idag. Det är sannolikt också väldigt svårt att få en korrekt bild på ett sådant här forum om vilket segel som är ”bäst”. Väldigt få som kört 2020-års modeller av Oxygen, Gator, NCX, Simmer etc parallellt. Då blir det nog lätt så att man blir en hemmasupporter 🙂

    Däremot är jag övertygad om att det är skillnader mellan seglen. Inte bara i hållbarhet utan i vindregister, bottendrag, bakhandstryck, bäst för tidig planing eller i det övre registret, lätthet i handen (på stranden och/eller vattnet för de är olika saker) etc etc.

    Om man inte har möjlighet att testa olika segel parallellt så är det nog bra att vara sanningsenlig med sig själv vad man helst vill ha och vad man kan tänka sig att bortse ifrån och sen läsa de ganska utförliga testerna i exempelvis Windsurf mag. Mellan raderna kommer det ändå fram ganska tydlig vad respektive segel är bäst vs sämst på.

    Med just oxygen så är vindregistret väldigt stort så passar väl om man inte vill ha för många segel. De är inte lättast på stranden men blir lätta i handen på vattnet så fort det är lite tryck. De planar nog inte tidigast utan är bäst i tryck och i det övre registret. De riggas på relativt lång bom så kan upplevas lite långsamma i gippen relativt vissa andra märken.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2020 vid 19:26

    JV – Ja, självfallet syftade den något tillspetsade rubriceringen inte till att på allvar utröna vilket segel som är “bäst” men samtidigt finns det många erfarna seglare i forumet. Flera av dessa kan i alla fall jämföra olika segel de själva haft.

    Jag delar uppfattningen att Oxygen känns “lätta i handen”, även om jag inte kört mer än sex-sju ggr med två storlekar men just den lätta känslan var tydlig. “Av och på-segling” i korta byar blir därmed förhållandevis enkel att hantera, vilket jag testat i byig frånlandsvind ett antal timmar. Man fick nästan lite 4.5-feeling med 6.3! Jag ser mycket framemot att köra Oxygen på is i vinter!

    För övrigt så gillar jag Oxygen bättre än Severne NCX och Severne Turbo. Jag har dock inte seglat Severne av senaste årsmodell.

    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • mrquality

    Medlem
    7 augusti, 2020 vid 08:49

    Jag själv tycker att dem flesta märke är bra i dags läget, men jag som säljer och använder bara Challenger Sails tycker att Liquido är fantastiskt som freeride segel, märkte när jag kör 6.9 att vissa har 7.8 cambers segel och jag planar lika lätt. Har t.o.m en 9.2 från 2018 och skillnad i vikten är ganska mycket jämför en 8.5 med 3 cambers. Men som sagt utveckling har gått fram och dem flesta segel är bra

  • svensson61

    Medlem
    12 augusti, 2020 vid 14:59

    Jag tycker ni ska titta på Avanti Poweride. Finns i både Membran och Monofilm. Ett grymt segel.:-)

  • staffomania

    Medlem
    12 augusti, 2020 vid 16:06

    Många gillar ju NP Speedster som fått bra i tester. Själv har jag Oxygen 6.8, Gunsails Rapid 6.2, Avanti Poweride 5.8..

    Av de är Oxygen favvoseglet men har också bästa sizen för ett freeracesegel.
    Oxygen – Lätt och tar mycket vind
    Rapid – Känns rätt tungt men tar grymt mycket vind (kört det då folk kört 4.2).
    Powerride – Har jag inte kört med speciellt mycket men har haft en riktigt grym session med det på öland. Då kändes det snabbt och välbalanserat.

    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  staffomania.
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  staffomania.
  • erike

    Medlem
    14 augusti, 2020 vid 13:36

    Många gillar ju NP Speedster som fått bra i tester. Själv har jag Oxygen 6.8, Gunsails Rapid 6.2, Avanti Poweride 5.8..

    Av de är Oxygen favvoseglet men har också bästa sizen för ett freeracesegel.

    Oxygen – Lätt och tar mycket vind

    Rapid – Känns rätt tungt men tar grymt mycket vind (kört det då folk kört 4.2).

    Powerride – Har jag inte kört med speciellt mycket men har haft en riktigt grym session med det på öland. Då kändes det snabbt och välbalanserat.

    Jag sneglade på både Gunsails och Avanti när jag skulle köpa segel men blev aldrig klok på vilken mast som funkade, de verkar ogilla FT/CC/HT “standarden”. Vad ska man ha till dessa?

  • rickard_nr1

    Medlem
    17 augusti, 2020 vid 20:41

    Många gillar ju NP Speedster som fått bra i tester. Själv har jag Oxygen 6.8, Gunsails Rapid 6.2, Avanti Poweride 5.8..

    Av de är Oxygen favvoseglet men har också bästa sizen för ett freeracesegel.

    Oxygen – Lätt och tar mycket vind

    Rapid – Känns rätt tungt men tar grymt mycket vind (kört det då folk kört 4.2).

    Powerride – Har jag inte kört med speciellt mycket men har haft en riktigt grym session med det på öland. Då kändes det snabbt och välbalanserat.

    Jag sneglade på både Gunsails och Avanti när jag skulle köpa segel men blev aldrig klok på vilken mast som funkade, de verkar ogilla FT/CC/HT “standarden”. Vad ska man ha till dessa?

    Gun sails kör väl ren constant curve och avanti kör hardtop likt gamla gaastra på småsegel och cc på större som jag har förstått de(innebär såklart inte att de är rätt😁)

  • svensson61

    Medlem
    25 augusti, 2020 vid 13:48

    Många gillar ju NP Speedster som fått bra i tester. Själv har jag Oxygen 6.8, Gunsails Rapid 6.2, Avanti Poweride 5.8..

    Av de är Oxygen favvoseglet men har också bästa sizen för ett freeracesegel.

    Oxygen – Lätt och tar mycket vind

    Rapid – Känns rätt tungt men tar grymt mycket vind (kört det då folk kört 4.2).

    Powerride – Har jag inte kört med speciellt mycket men har haft en riktigt grym session med det på öland. Då kändes det snabbt och välbalanserat.

    Jag sneglade på både Gunsails och Avanti när jag skulle köpa segel men blev aldrig klok på vilken mast som funkade, de verkar ogilla FT/CC/HT “standarden”. Vad ska man ha till dessa?

    Gun sails kör väl ren constant curve och avanti kör hardtop likt gamla gaastra på småsegel och cc på större som jag har förstått de(innebär såklart inte att de är rätt😁)

    Avanti har HT på Freestyle, Foil och vågsegel (RDM masterna) och CC på Poweride, Tempest och Machine

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 september, 2020 vid 17:13

    Nu har jag kört lite fler repor med blå Oxygen 7.3 och 6.3 och har kommit fram till att dessa segel passar mig perfekt. De går igång tillräckligt tidigt, samtidigt som de går att hålla när man är delvis överriggad. Jag har kört med rekommenderat nedhal eller något mindre. Seglen står fint i fullt tryck. De bästa segel jag haft! Men som sagt, jag ska tillägga att jag inte testat en massa nyare segel och att jag är en medelmåttig vindsurfare, så min bedömning bör ses i det perspektivet…

    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  herr-pelegrin.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa ocambrade freeride/freerace?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.