Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

  • Bästa Våtdräkten

    Publicerad av jokarlsson på 23 juli, 2012 vid 23:13

    Hej
    Det är dags för mig att byta våtdräkt och undrar således vad som föredras av andra. Just nu har jag en 5/3 som jag kör med året runt. Tycker det fungerar bra. Kör för nuvarande med Neil Pryde men funderar på en E-bomb rip curl. Någon som har någon erfarenhet av dessa?

    Tar gärna emot andra förslag på uppsättning (alltså en sommardräkt och en vinterdräkt) och vilket märke/modell som kitesurfare föredrar.

    Det är ju alltid en fråga om material, tyg över hela kroppen eller en crossover med delar E3 Neopren (vindtätt) eller bara E3.

    Tacksam för svar.
    /J

    john1 svarade 11 år, 4 månader sedan 30 Medlemmar · 65 Svar
  • 65 Svar
  • challgren

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 17:59

    Flyttade tråden från Branschnyheter till Vindsurfing istället…vet inte om du vindsurfar eller kitesurfar men den ska inte ligga i Branschnyheter 🙂

  • seve1000

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 18:34

    Jag gillar O’neill Psyhco II mycket.
    Varm bra kvalite.
    Har 5/3 för kyla och 3/2 för sommar.

  • styret

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 18:42

    plus ett på psycho II

    riktigt smidig och skön.

  • pripps

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 18:55

    Har precis köpt Ripcurl E3 , 5.3 med dragkedja fram ! Jättesmidig dräkt och ingen äcklig dragkedja på ryggen !
    Har inte provat den på vintern ännu,men den känns fin och varm !
    /Tommy

  • seve1000

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 20:30
    pripps;693943 wrote:
    Har precis köpt Ripcurl E3 , 5.3 med dragkedja fram ! Jättesmidig dräkt och ingen äcklig dragkedja på ryggen !
    Har inte provat den på vintern ännu,men den känns fin och varm !
    /Tommy

    Är dragkedjan mindre äcklig för att den sitter fram?
    Finns även Oneill med dragkedjan fram om man gillar det bättre.

  • enlight

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 20:44

    E- Bomb har fokus på rörlighet och F-Bomb på värme.

    Jag lurar på en Flash Bomb 5.3. eller kanske till och med en 6.5.4. med integrerad huva.
    Vi har bara 12 grader här i Storsjön så det är bara att inse att hösten kommer bli jädrigt kall, eller alternativt kort.

  • pripps

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 21:17
    Seve1000;693956 wrote:
    Är dragkedjan mindre äcklig för att den sitter fram?
    Finns även Oneill med dragkedjan fram om man gillar det bättre.

    Dragkedja bak kommer man knappt åt själv,plus att den där grejen man skall dra över huvudet på
    Psychon fastnar hela tiden i kardborrot ! Men när man väl fått Oneillen på sig är den bra den med !
    /Tommy

  • dude

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 21:24

    Har F-bomb 6/5/4 med huva. Jag gillar den sjukt bra för att den torkar supersnabbt så den känns alltid varm o go (förutom mycket praktiskt). Annars är den varm o lika smidig som 5/3:er jag haft.

    Har en Psycho II 5/3 från sen när den dräkten kom ut ett par år sedan. Den kyler mer, blir våtare på utsidan och tar sjuuukt lång tid på sig att torka och det riktigt syns på den att den är blöt när jag tar av mig den. Jag skulle vilja byta ut den direkt mot en som torkar snabbare men det kommer jag att göra först när den här har gjort sitt för den funkar ju bra på sommaren. Den har hållit sjukt bra när jag tänker efter.

  • dude

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 21:27
    pripps;693964 wrote:
    Dragkedja bak kommer man knappt åt själv,plus att den där grejen man skall dra över huvudet på
    Psychon fastnar hela tiden i kardborrot ! Men när man väl fått Oneillen på sig är den bra den med !
    /Tommy

    Jag håller med det där om kardborret och dragkedjan, det är inte så bra grejer. Däremot så kan vissa hävda att dragkedjan fram fortfarande släpper in vatten fram på bröstet ibland, men det tycker jag inte spelar någon roll.

  • jester

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 07:29

    Måste slå ett slag för Simmers våtdräkter. Har 5-4-3 och 3-2 kortärm, som är en perfekt kombo. Varma (trots dubbelnylon), och otroligt smidiga (pga dubbelnylon). Enda nackdelen är att dom tar lite längre tid att få torra efteråt (pga dubbelnylon :)).

    Gör ju inte ont att dom är billiga också.

  • mackee

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 11:28

    Håller med Jester
    Varma och smidiga

  • stoorfaen

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 14:41

    Jag har precis tjackat en O’neill Gooru men det blir mest att jag smyger runt i skuggorna och flexar karatesparkar nuförtiden, smidig som få…

  • klas-tss

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 19:31

    Spenderade några timmar med att prova dräkter förra veckan, Ripcurl mot O’Neil (och Simmer). Lutar åt en flash-bomb 3/2, wind series.

    Många påstår att en flash-bomb 3/2 är lika varm som en e-bomb 4/3..På grund av fodret. Någon som vet??
    Vad är den egentliga skillnaden på en “vanlig Flash-bomb” och “wind series”, passform etc.. Finns ingen info på Ripcurl hemsida!

    Jag har konstaterat att 5/4/3 jag haft hittills är ok på vår/höst och med huva ok ner till 5-6 grader på vintern, men för varm på sommaren, så nu blir det två dräkter. Tjock för vinter/vår/senhöst och sen hoppas jag kunna gå på en tunn direkt.
    Jag tyckte det var stor skillnad på passformen i överkroppen (bröst/rygg) på O’Neil och Ripcurl där Ripcurl helt enkelt passade mig bättre. Framför allt när man stod i surfställning med armarna framåt då O’Neil tog emot mer än Ripcurl.
    O’Neil hade en oskön krage, en tjockare gummikant samt tajtare passform än andra (Simmer hade samma osköna version, säkert tätare!! men tyvärr obekväm).
    O’Neil var krångligare att ta på sig än Ripcurl när man kom så långt att armarna skulle i, vet ej om det beror på neoprenet eller design.
    Simmerdräkten var riktigt bra förutom den osköna kragen. Bra passform, lagom plats i över/underarm, smidig och allt. Men har bestämt mig för att prova bröstdragskedja denna gången!

  • pripps

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 20:03

    Bara 2 dräkter ! Jag har 5 ! 1 Gul Delta 6543,1 Ripcurl E 3 53,1 Oneill Psycho 32,1 Oneill shorty och 1 1mm som jag
    kan ha under om det blir riktigt kallt !
    /Tommy

  • safesurfer

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 21:35

    Tycker oneil har riktigt fina dräkter men i regel verkar de göra för lite kraftigare seglare. Har large tall och en ion dräkt sitter som smäck men en oneil är på tok för vid runt magen, är 195cm 85kg.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.