Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

  • styret

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 22:14

    jag var helt inne på att köpa en simmerdräkt. domverkarlöjligt bra. Men, som alla säjer, man måste prova innan man köper. Dom passar inte min kropp över huvudtaget. Jag har lång överkropp i förhållande till min längd (får trampa på som fan med mina korta ben för att hänga med på promenader men praktiskt närman gör framåt, inte så mycket att dra upp) och ärmarna var mycket för stora för mina små fotografarmar.

    Vadvill jag ha sagt med det här? PROVA olika märken och modeller om du har möjlighet, olika märken passar olika människor.

  • stoorfaen

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 06:12
    SafeSurfer;694035 wrote:
    Tycker oneil har riktigt fina dräkter men i regel verkar de göra för lite kraftigare seglare. Har large tall och en ion dräkt sitter som smäck men en oneil är på tok för vid runt magen, är 195cm 85kg.

    Den där kommentaren var väl jävligt onödig…

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 07:41

    Håller helt med Styret. Generellt sätt så verkar många dräkter ha blivit bättre de senaste 3-4 åren, men inget slår bra passform. Helt ärligt tror jag inte det är sådär superpetigt vilken man väljer, betalar man lite mer så får man en bra dräkt men välj en som passar just dig. Ett avgörande skäl till varför jag valt NP/NPX de senaste åren är att deras ‘LT’ helt enkelt passar min långsmala kropp väldigt bra.

    Kompletterade dock med en 5/3 RipCurl (min NPX med huva är för varm sen vår och tidig höst…) som nog faktiskt har bäst passform av alla de dräkter jag haft genom åren och som därför är extra trevlig att surfa runt i.

  • t_h_s

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 08:35
    dr Masse;694049 wrote:
    Håller helt med Styret. Generellt sätt så verkar många dräkter ha blivit bättre de senaste 3-4 åren, men inget slår bra passform. Helt ärligt tror jag inte det är sådär superpetigt vilken man väljer, betalar man lite mer så får man en bra dräkt men välj en som passar just dig. Ett avgörande skäl till varför jag valt NP/NPX de senaste åren är att deras ‘LT’ helt enkelt passar min långsmala kropp väldigt bra.

    Kompletterade dock med en 5/3 RipCurl (min NPX med huva är för varm sen vår och tidig höst…) som nog faktiskt har bäst passform av alla de dräkter jag haft genom åren och som därför är extra trevlig att surfa runt i.

    Hur “långsmal” kropp är det om man får fråga?
    Jag är 193cm, 88kg och ganska jämnsmal. Har provat Oneill LT i butik och tyckte den satt rätt ok. Blir dock lite osäker när jag hör att den är anses vid om magen. Antingen missade jag att kolla passformen kring magen eller så har jag lite mer kalaskula än jag trodde och därför passade den mig… Jag har fått för mig att NPX är lite för korta/vida för mig (enligt tabell) men jag har inte provat någon.

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 09:06

    Jag mäter in på 190 och väger 78-79.

  • t_h_s

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 10:01

    Tack för infon. Hmmm… Jag får nog prova Ion. Om SafeSurfer på 195cm kan ha LT som anges som max 188cm så borde även jag kunna det. (Deras size chart gör ju en förundrad och nästan förbannad. Varför göra en tall-variant blott tre cm längre än vanlig large? Om det säger något om hur flexiga dräkterna är så blir man ju ganska skeptisk…)

  • challgren

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 10:02
    dr Masse;694059 wrote:
    Jag mäter in på 190 och väger 78-79.

    Det är äkta långsmal! 😉

    /Korttjock

  • maca

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 20:56

    Lyfter tråden igen. Det snöar utanför fönstret och min NP 5000-dräkt har gjort sitt.

    Tänkt användningsområde är höst/vår men även gångbart senhöst/vinter. Har spanat in Rip Curl F Bomb 5/3, Oneill Psycho 3 5/3 och Psychofreak 4,5/3,5. Någon som har erfarenheter av dessa dräkter för vintersegling? Antar att det kan krävas förstärkningsplagg under när det är riktigt kallt.

    Hur fungerar Rip Curls/Oneill´s tjockare dräkter med integrerad huva för vindsurfing jämfört med med tunnare dräkt och huva+väst (lager-på-lager principen)?

    Har av någon anledning fått för mig att dräkterna med integrerad huva är designade för vågsurfing med risk för att de är tajta i underarmarna.

    Ser ut som man måste pallra sig iväg till västkusten för att prova de på. Eller finns dräkterna att få tag i Sthlm-trakten?

  • poppo

    Medlem
    26 oktober, 2012 vid 07:54

    Jag har en O’neill Heat 6/5/4 med fast huva och chestzip som jag är mkt nöjd med.
    Tät och varm, har inte haft problem med för tajta underarmar på den. Kan kännas lite tajt när man tar på den torr, men på och i vattnet är den grymt smidig.

    Ring Cullin på Skidsport och kolla om de har inne, finns både O’neill, Ripcurl, NPX mm i sortimentet där.

  • bicless

    Medlem
    26 oktober, 2012 vid 08:04

    Hej

    De dräkter som diskuterats ovan är ett gäng vågsurfdräkter. varför inte köra en vindsurfinganpassad dräkt typ Mystic, ION, Ascan. Det var test av våtdräktstyper i tyska surf som kom igår i köldlabb med temperaturcensorer etc och de som har gummiyta utåt häll värmen klart bättre än dubbelneoprendräkter som rip curl etc. testet gick inte ut på att kora ett märke som vinnare utan att testa olika dräktvarianter typ dubbelneopren kontra enkelneopren etc. Enkelneopren klart varmast.

  • bananen

    Medlem
    28 oktober, 2012 vid 08:18

    Plus två för O’Neill. Har precis fått min rg8 hooded 5.5/4 som inte bara är löjligt varm utan smidig som ett par långkallsonger, överträffas bara av min sommardräkt rg8 3/2 som är löjligt bra.

    Förutom att dräkterna är super smidiga så är fördelen med chestzip uppenbara, dräkterna är verkligen täta. Inget vatten spolas in i ryggen. I och med att man blir så rörlig så orkar man mer segling och fryser mindre.

    Se upp med oneills storlekar dock. Jag 189 och väger 84 kg och large är min storlek. Gjorde misstaget att gå efter tabellen med sommar dräkt och köpte LT och den är alldels för lång. Så testa dräkten inna eller tro på mitt ord 🙂

  • donpedro

    Medlem
    28 oktober, 2012 vid 08:31

    Kan varmt rekomendera Simmer Generator 6/5/4 med drakkedja på bröstet och integrerad huva. Jag är ruskigt nöjd med den dräkten håller värmen bra och är sjukt smidig. Den är också sydd för att passa vindsurfare utmärkt med ordentligt med tyg kring armarna så att det inte krampar.

  • maca

    Medlem
    28 oktober, 2012 vid 09:03

    Provade runt lite på Skidsport och fastnade till slut för en Rip Curl Flash Bomb 6/5/4 med fast huva och chestzip. Klart bäst passform för min kropp. Hoppas på att få testa den inom väldigt kort…

  • frippe75

    Medlem
    28 oktober, 2012 vid 12:40

    @MacA 702197 wrote:

    Provade runt lite på Skidsport och fastnade till slut för en Rip Curl Flash Bomb 6/5/4 med fast huva och chestzip. Klart bäst passform för min kropp. Hoppas på att få testa den inom väldigt kort…

    Köpte just denna förra veckan och hann med två sessioner på västkusten nu tors/fred.
    Tycker att tråden spårat ur lite eftersom förmodligen dom flesta nya dräkter “kvalar in” som bra köp.

    Problemet är ju krampen i underarmar när man kör med handskar??
    Så val av handskar förmodligen viktigare när det väl blir så pass kallt att dräktvalet är under diskussion…

    Men kort om F-bomb 6/5/4:
    Sjukt varm och sitter som en smäck. Riktigt stetchig. Enda minuset är ju komma-i-komma-ur. Ganska bökigt. Speciellt när man ska ur och det blöta dubbelnylonet suger fast kring armarna. Trodde vid provning på Skidsport att jag skulle bli kvar i provhytten 🙂

    Efter att ha surfat 2 timmar och bytt om. riggat ner och slängt in allt i bilen sitter jag i bilen på väg mot Stockholm och klämmer lite på… våtdräkten som… fan helt otroligt känns TORR… Just den delen stämmer riktigt bra.

    Annars är andra minuset med dräkten att den läcker in vatten över bröstet när man stretar lite i vattenstarten( alltså händerna över huvudet) då är den inte helt optimal… Men vid 9 grader i vattnet är man så pass varm att det är skönt med lite kallvatten att blanda med…

    En dräkt som jag skulle lägga på ute-listan p.g.a kvalitet är:
    Oneill Windfreak som jag köpte 2010 för typ 4000:-

    Den har fan gått sönder i varenda JÄVLA sömm… Suttit med våtdräktslim idag och limmat. Kontaktade nätbutiken om detta utan ett enda mail i retur. IOFS inte Oneill’s problem… Jo… Jag köper inte en till hur som…

  • maca

    Medlem
    30 oktober, 2012 vid 12:55

    Håller med på nästan alla punkter angående F-Bomben. Jag upplevde inte problemet vid vattenstart, men kände däremot att det kom in lite svalt vatten i benen när man gick i och ur vattnet. Men det rann ut på en gång så fort man var uppe på brädan. Kan iofs vara för att jag inte hänger på gymet och har rätt räkiga ben 😉 Bästa dräkt jag haft iaf!

    Vad gäller händerna tycker jag att Dakine CWM funkar ok. Inget problem alls med kyla, men tröttheten i underarmarna kommer smygande när man inte är ikrokad hela tiden. Har funderat på att klippa upp mina CWM i handflatan till knogarna. Det borde kunna fungera riktigt bra då innertyget är så pass tunt. Någon som har provat?

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.