Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

  • mag

    Medlem
    1 november, 2012 vid 11:01

    Jag provade RG8 o FlashBomb och tyckte den första var klart enklare att komma i och ur plus att den var mjukare o stretchigare. Möjligen är FB marginellt varmare eftersom den är lite tjockare. köpte RG8 men den har inte behövts ännu. Min Oneill mutant 2010 håller mycket bra, även i sömmarna.

  • the_novice

    Medlem
    10 november, 2012 vid 19:24

    Körde med en Ascan Icehawk (6/5/4) idag, enkel neoprene och extra plats över underarmarna (plus täta muffar), grymt varm och smidig.

  • dude

    Medlem
    29 november, 2012 vid 19:58

    Okay, lite nytt om FlashBomben (6/5/4).

    Ett stort plus är att den är så hållbar, gick in i en vass och hård trädgren med smalbenet och det enda som syns är ett skrapsår som snart är borta efter en vecka. Jag tycker den är mer hållbar än alla enkelneoprenedräkter jag haft och även mer hållbar än min Psycho II som har lite skörare tyg på utsidan.

    Jag är nu inne på min andra vintersäsong och än funkar den perfekt. Det bästa med FlashBomben är ändå faktiskt att den inte har någon kardborre någonstans! Inget velkro som fastnar och drar upp ludden inuti dräkten. Dessutom är det ju riktigt skönt utan det där snöret från ryggdragkedjan som slänger upp i ansiktet. Enkelhet är grejen.

    Det enda som jag kan tänka mig skulle vara varmare – även om den skulle vara betydligt skörare och behövas byta ut var eller vartannat år – är en dräkt med enkelneoprene med inbyggd huva. Finns en sådan??? Den skulle gärna också få vara lite billigare eftersom det blir mer av en förslitningsvara…

  • dr-masse

    Medlem
    30 november, 2012 vid 09:54

    Ja, min NPX Zealot är ju precis en sådan dräkt – mest enkelneo, med dubbel på de rätta ställen, armar, delar av ben och runt grenen å 6/5/4. Supernöjd är jag, med marginal den varmaste dräkt jag haft men faktiskt osäker på om den fortfarande tas in i Sverige? Ibland önskar jag att den hade avtagbar huva, ibland inte. Snöre som slänger i ansiktet och kardborre ingår. :tongue:

    Finns nog att handla på nätet om den inte finns i Svea, nu verkar den ha enkelneo i ärmarna, jag gillar min med dubbelneo där. Men generellt har ju vinterdräkterna blivit ordentligt mycket bättre de senaste tre-fyra åren, så mycket varmare och smidigare. Problemet är möjligtvis hållbarhet, men min NPX har hållt fint.

    http://www.npxwetsuits.com/index.php?option=com_npxproducts&view=detail&id=127&Itemid=85

  • jester

    Medlem
    30 november, 2012 vid 10:18

    Är det inte så att NPX och NeilPryde våtdräkter numera ligger under namnet NP Surf?

    http://www.npsurf.com/index.php

  • the_novice

    Medlem
    30 november, 2012 vid 10:44

    Enkel neoprene är ju det bästa, då slipper man den stora kyleffekten som det blir med en blöt dubbel neoprene i blåsten. Jag hade min förra enkel neoprene i 10 år, visst blir det lite lagningar men det är ju viktigare att det är varmt…

  • tws

    Medlem
    30 november, 2012 vid 13:44

    Elite.

  • jester

    Medlem
    30 november, 2012 vid 14:08

    @The_Novice 704094 wrote:

    Enkel neoprene är ju det bästa, då slipper man den stora kyleffekten som det blir med en blöt dubbel neoprene i blåsten. Jag hade min förra enkel neoprene i 10 år, visst blir det lite lagningar men det är ju viktigare att det är varmt…

    Jag har gått över till dubbelneopren i år, och SÅ stor är faktiskt inte kyleffekten. Den märks faktiskt mer eller mindre enbart när man står stilla uppe på land, och då kan man dra på sig en jacka. Den ökade slitstyrkan och ökad stretch gör det värt den lilla olägenheten…

  • dude

    Medlem
    30 november, 2012 vid 19:54

    @Jester 704114 wrote:

    Jag har gått över till dubbelneopren i år, och SÅ stor är faktiskt inte kyleffekten. Den märks faktiskt mer eller mindre enbart när man står stilla uppe på land, och då kan man dra på sig en jacka. Den ökade slitstyrkan och ökad stretch gör det värt den lilla olägenheten…

    Ja, hur är det generellt egentligen? Har dubbelneo generellt bättre stretch? Hmm…

  • dude

    Medlem
    30 november, 2012 vid 20:18

    @The_Novice 704094 wrote:

    Enkel neoprene är ju det bästa, då slipper man den stora kyleffekten som det blir med en blöt dubbel neoprene i blåsten. Jag hade min förra enkel neoprene i 10 år, visst blir det lite lagningar men det är ju viktigare att det är varmt…

    I vattentemperaturer under sex grader är min erfarenhet att lagningar inte går att göra som håller kallt vatten utanför dräkten (okay, jag par polare som blåst upp dräkten som en ballong med vatten i för att hitta de är små hålen men för oss som inte orkar eller känner til de här metoderna…).

    I såna här låga temperaturer är det inte ovanför vattenytan utan under som det är nåt problem med kylan, skulle jag säga, alltså, så länge dräkten, dojjan, huvan, vanten är tät, dvs inte släpper in något vatten, så är det lugnt, då kan man köra hur länge man vill. Just därför tycker jag inte att det är dräkten som är den svagast delen. Utan det är vanten/handsken som är den svagaste delen. Det är den vi borde arbeta mer på, men det är ju mer grundforskning än att hitta det som redan finns, eller? Men det här passar kanske inte in i den här diskussionen :smirk:

  • the_novice

    Medlem
    1 december, 2012 vid 08:53

    Javisst är det händerna som är det största problemet, men om kroppen är varm så tål man mera kyla på händerna. Så länge man inte har en stor reva i dräkten, och har ett underställ tex, så är små vattenläckor inget stort problem (som jag upplever det). Har man rätt storlek på dräkten så kommer det inte att skölja rakt igenom ändå. Angående dubbelneoprene så har jag en vinterdräkt i det med, men den använder jag som höstdräkt…

    Det är kanske störst skillnad på land (jmf med enkelneopren) men det är nog delvis för att man är mera medveten om det då också, jag är iaf övertygad, inget mera dubbelneoprene för min del. En livslängd på dräkten på 10år räcker gott, det sker en del med utvecklingen av dräkterna också.

  • maca

    Medlem
    1 december, 2012 vid 12:13

    @The_Novice 704137 wrote:

    …så är små vattenläckor inget stort problem (som jag upplever det). Har man rätt storlek på dräkten så kommer det inte att skölja rakt igenom ändå. .

    Kör man vågor så är nog de små hålen inte att rekommendera trots underställ. Hade en massa småhål i grenområdet på min tidigare NP 5000. Det vart inte iskallt, men rejält kyligt efter spolning och vattenstart. Tror det krävds mkt energi att värma upp vattnet om och om igen. Till slut vart jag alltid kall om just händerna (Dakine CWM) och fick avsluta.

    Sedan jag bytte till F-bomben kan jag segla mkt längre utan att frysa om händerna – bra betyg i min bok 😉

    Men nu har sömmarna gått upp (slitits ut) vid fingertopparna på mina CWM. Kanske dax för nya, men de verkar vara slut i large på Bromma och Surfers, så det blir nog till att limma (kontaktlim?). Hur var det man gjorde när man tätade sömmarna? Maskera av och på med tunt lager liquisole????

    Faktum är att sist på Torö var det ca 5 C i vattnet och ca 4 C i luften och det gick utan problem i drygt 2h med otäta CWM. Men då saknades vågor med tvätt- och knuffa-omkull-size…

  • bicless

    Medlem
    1 december, 2012 vid 12:47

    Vi har CWM i alla storlekar i lager.

  • dude

    Medlem
    1 december, 2012 vid 22:32

    Tack. Känns bra att veta. Synd bara att du inte är mitt på vägen till Torö :tongue:@Bicless 704142 wrote:

    Vi har CWM i alla storlekar i lager.

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2012 vid 07:38

    En annan aspekt, som har tagits upp förr, är att neopren är färskvara.

    Jag hade en NP 5000 dräkt som hade klarat sig riktigt bra, endast lite småskavanker runt knäna och någon sliten mudd i halsen. Men jag frös i den. När jag jämförde smidigheten i dräkten med en ny så insåg jag att min dräkt hade hängt med i en fem-sex säsonger och helt enkelt blivit rätt stel. Just smidigheten är helt klart en faktor som blivit väldigt mycket bättre i våtdräkter överlag och jag tycker det märks allra mest i vinterdräkter. Och en smidig dräkt som följer kroppen är en varm dräkt.

    Så – när du köper en ny vinterdräkt, se gärna till att den är hyfsat nytillverkad och inte legat på en varmt lager i ett per-tre säsonger… 😉

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.