Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

  • bicless

    Medlem
    5 december, 2012 vid 12:58

    @dude 704122 wrote:

    Ja, hur är det generellt egentligen? Har dubbelneo generellt bättre stretch? Hmm…

    Nej, man får skilja på neoprenet och laminaten. Man laminerar ett nylon eller polyester lager på gummit. Laminerar man båda sidorna kallas det dubbelneopren. Då får man 2 tyg-ytor. Laminerar man ena sidan kallas det enkelneopren, då får man en gummiyta och en tygyta. Gummi absorberar inte vatten så man får ingen blöt sida utåt med enkelneopren så avdunstningen reduceras och man blir varmare. Har man laminerad yta utåt avdunstar funkten och du får en kyleffekt. precis som man fryser mer när man är blöt än torr.

    Skälet att man laminerar på båda sidor är inte ökad flex, snarare att man vill göra en skyddande yta utåt. De billigaste dräkterna är faktist dybbelaminerade för det är enklare i hantera dräkterna i produktion med dubbellaminering (skadas inte lika lätt) och man avslöjas inte av otäta sömmar. enkellaminerade dräkter måste man som regel både limma och blindsy (bara trådar på insidan)fuskar man med limningen syns det direkt och det är dyrare

    Självklart finns det dyra dubbellaminerade dräkter som är täta men när jag testat i samma prisklass är det mycket vanligare att enkellaminerade är täta än att dubbellaminerade är det.

  • dude

    Medlem
    5 december, 2012 vid 13:41

    Jasså du menar att de dubbellaminerade du testat generellt släpper in lite vatten i sömmarna? Nej, sorry, tack för svaret! 🙂 Det verkar i alla fall inte som någon dräkt för vintersurf! Däremot funkar lite vatten in i sömmarna ju på sommaren, bara det inte är för mycket. Jag tycker i alla fall att det verkar som att du ser det från den ena sidan av myntet men inte den andra.

    Den andra sidan av myntet är ju att enkelnylon utåt måste vara tåligare för att inte gå sönder lika lätt som den som sitter skyddad innanför. Det tror jag skulle kunna ge en mindre smidig dräkt. Men som sagt vet jag inte.

    Du har säkert rätt i att enkelnylondräkter i lite lägre prisklass med lägre kvalitetskontroll är tätare än dito i dubbelnylon. Frågan är bara om det finns sådana med inbyggd huva som är tillräckligt varma för vintern. Det är det jag undrar. Och jag skulle gärna se att man tar exempel. 🙂

    @Bicless 704309 wrote:

    Nej, man får skilja på neoprenet och laminaten. Man laminerar ett nylon eller polyester lager på gummit. Laminerar man båda sidorna kallas det dubbelneopren. Då får man 2 tyg-ytor. Laminerar man ena sidan kallas det enkelneopren, då får man en gummiyta och en tygyta. Gummi absorberar inte vatten så man får ingen blöt sida utåt med enkelneopren så avdunstningen reduceras och man blir varmare. Har man laminerad yta utåt avdunstar funkten och du får en kyleffekt. precis som man fryser mer när man är blöt än torr.

    Skälet att man laminerar på båda sidor är inte ökad flex, snarare att man vill göra en skyddande yta utåt. De billigaste dräkterna är faktist dybbelaminerade för det är enklare i hantera dräkterna i produktion med dubbellaminering (skadas inte lika lätt) och man avslöjas inte av otäta sömmar. enkellaminerade dräkter måste man som regel både limma och blindsy (bara trådar på insidan)fuskar man med limningen syns det direkt och det är dyrare

    Självklart finns det dyra dubbellaminerade dräkter som är täta men när jag testat i samma prisklass är det mycket vanligare att enkellaminerade är täta än att dubbellaminerade är det.

  • dude

    Medlem
    5 december, 2012 vid 14:16

    Okay, de verkar ju ha lite olika dräkter NPX. Men den här Zealot verkar ju intressant! Även om den bara finns på bild utan huva så står det klart och tydligt att Su C155, Zealot Wind Hooded 6/5/4 ska finnas att få tag på.
    Men jag tycker det är lite snålt av dem att inte ha en bild av den på sin hemsida!!!

    Alltså, den har ju enkelneo och marknadsförs inte som deras absolut dyraste dräkt (vilket Assasin tar hand om utan att ha enkelneo). Det här följer ju precis Bicless teori att det är svårare – och dyrare – att göra en dubbelneo som är helt tät. Och i så fall kan den här helt enkelt vara ett exempel på vad jag undrat om det finns, alltså, en enkelneo med inbyggd huva som är lite billigare för att den behöver bytas lite oftare än dubbelenodräkter som inte slits lika mycket. Men var finns den och hur mycket kostar den då???

    Frågan är bara, hur fungerar huvan ihop med dragkedja i ryggen??? Det har jag aldrig sett förut, och det visar de inga bilder på??? Det verkar som att de är skygga? att visa det på sin hemsida? – är den lösningen inte något bra undrar man ju då! Men det kanske du kan svara på Masse 🙂

    @dr Masse 704089 wrote:

    Ja, min NPX Zealot är ju precis en sådan dräkt – mest enkelneo, med dubbel på de rätta ställen, armar, delar av ben och runt grenen å 6/5/4. Supernöjd är jag, med marginal den varmaste dräkt jag haft men faktiskt osäker på om den fortfarande tas in i Sverige? Ibland önskar jag att den hade avtagbar huva, ibland inte. Snöre som slänger i ansiktet och kardborre ingår. :tongue:

    Finns nog att handla på nätet om den inte finns i Svea, nu verkar den ha enkelneo i ärmarna, jag gillar min med dubbelneo där. Men generellt har ju vinterdräkterna blivit ordentligt mycket bättre de senaste tre-fyra åren, så mycket varmare och smidigare. Problemet är möjligtvis hållbarhet, men min NPX har hållt fint.

    http://www.npxwetsuits.com/index.php?option=com_npxproducts&view=detail&id=127&Itemid=85

  • dude

    Medlem
    5 december, 2012 vid 14:49

    Men på Zealot står det inte att den finns i storlek LS, vilket jag har i min nuvarande dräkt som passar mig perfekt! :frown: Jag måste ta och se över storlekarna emellan…
    [table=”width: 500″]
    [tr]
    [td][/td]
    [td]SIZE[/td]
    [td]HEIGHT[/td]
    [td]CHEST[/td]
    [td]WAIST[/td]
    [td]SEAT[/td]
    [td]THIGH[/td]
    [td]ARM[/td]
    [td]LEG[/td]
    [td]BODY[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]RipCurl[/td]
    [td]LS[/td]
    [td]178[/td]
    [td]103[/td]
    [td]85[/td]
    [td]94[/td]
    [td]56[/td]
    [td]56[/td]
    [td]71[/td]
    [td]66[/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]NPX[/td]
    [td]50/M[/td]
    [td]175-181[/td]
    [td]99-106[/td]
    [td]81-88[/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]NPX[/td]
    [td]26/LS[/td]
    [td]175-181[/td]
    [td]103-110[/td]
    [td]86-93[/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [/tr]
    [tr]
    [td]NPX[/td]
    [td]52/L[/td]
    [td]179-186[/td]
    [td]103-110[/td]
    [td]86-93[/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [td][/td]
    [/tr]
    [/table]

    Men, i NPX size chart har de faktiskt med storleken LS … undrar om de kan ha den storleken i alla fall. Först ska jag dock se över alla siffror jag lagt in här i tabellen – är storlekarna jämförbara?…

    …jo, det verkar ju som att NPX medium är samma som RipCurl LS – är alltså RipCurl generellt smalare dräkter och NPX generellt bredare dräkter?! Intressant.

  • bicless

    Medlem
    5 december, 2012 vid 15:44

    Jag tror du får svårt hitta enkel med inbyggd huva men det kanske finns nån tillverkare som gör det.

    Inbyggd huva är ett behov som uppstått väldigt mycket från vågsurf. Man head divar under vågen på vägen ut och behöver ha mycket mer täthet och värme på huvudet än vid vindsurf och kitesurf. Vågsurfaren behöver ha mer förslitningsskydd så man kommer åt fenor mm och ligger mot brädan och skavar mer. Därför gör man dem i dubbelneopren.

    Så när de designar för vindsurf gör man normalt vidare passform på överdelen för mer blodtillförsel i armarna. Enkelneopren för det är klart varmare ovanför vattenytan. Ingen huva för det inte finns samma behov av fast helt tät huva då man sällan plöjer med huvudet före.

    Många har en huvväst på dräkten och det blir väldigt bra effekt, inte lika tätt som inbyggd huva men nästan.

  • ola-h

    Medlem
    5 december, 2012 vid 15:58

    Jag kan ha fel nu, men jag har fått uppfattningen att det har varit en väldigt kraftig utveckling på själva neoprenet i dräkterna de senaste åren. Det är därför de är lättare och varmare (mao det är mer luft i gummit nu). Och det är bland annat också därför som enkelnylon har blivit mer ovanligt. Ett olaminerat neopren av den sortens porösa gummi som är vanligt i dubblenylondräkter blir helt enkelt väldigt känsligt.

    Men jag har som sagt inte testat någon moderna enkelnylondräkt. Jag saknar dock känslan i dem och tycker att det är rätt stor skillnad när man står på land och tjötar (en viktig verksamhet). Däremot tycker jag kanske att moderna dubbelnylondräkter i praktiken är varmare (och som sagt, lättare och smidigare) än det jag tidigare körde i enkelnylonväg. Men igen, jag vet som sagt inte om det finns moderna enkelnylondräkter som är bättre.

    När det gäller det där med inbyggd huva håller jag med föregående talare. Jag tycker att för vindsurfing är det oftast mer praktiskt med en varm vanlig dräkt och sedan separat lycraväst med luva. I försiktig simning är kanske dräkt med inbyggd huva tätare, men i en rejäl spolning i seriösa vågor tycker jag att en bra dräkt med separat luva/väst är tätare. Men kanske är det mitt utmärglade ansikte som inte fyller ut luvan ordentligt….

  • dr-masse

    Medlem
    5 december, 2012 vid 16:02

    Inga problem med huvan och dragkedja på ryggen.

    Skulle vara intressant att testa en modern dubbelnylondräkt, hålle rmed Ola att det verkar onekligen som om neoprenet har utvecklats mycket de senaste tre-fyra åren.

    Helnöjd med min Zealot förblir jag, vi får se vare blir nästa gång. De håller ju inte för evigt, dräkterna.

  • jester

    Medlem
    5 december, 2012 vid 19:06

    När det gäller det där med inbyggd huva håller jag med föregående talare. Jag tycker att för vindsurfing är det oftast mer praktiskt med en varm vanlig dräkt och sedan separat lycraväst med luva.

    Ja, jag hade en NPX Zealot med huva. Dröjde inte länge innan jag klippte av den (blev för trångt i nacken dom dagar det blev för varmt med huvan på). Bytte till en Simmer dubbelnylon i år, och är supernöjd. Håller bättre, är smidigare och håller i grenen (mina brukar gå sönder där).

  • lasse-n

    Medlem
    9 december, 2012 vid 10:20

    Rip Curl Flash Bomb hooded 6/5/4 köpte jag i höstas. Suverän, känns inte att man har huvan på sig.
    Smidig och skön dräkt.

  • faster

    Medlem
    10 december, 2012 vid 11:37

    Köpte en Simmer 6-5-4 i helgen. Har provat dräkten men ej använt den på eller i vatten än. Dräkten känns kanon och bra rörlighet i den, dock lite meck att komma ur den, det krävdes lite svordomar. Hoppas på lite bättre väder för att få en riktig värdemätare.

  • jseeberg

    Medlem
    11 december, 2012 vid 19:28

    Köpte en Tiki Prodigy 6/5/4 m huva i våras via surfspot.se. Väldigt smidig och bra dräkt som jag inte har frusit i någon gång ännu. Den är i dubbelneopren och förstärkt på utsatta ställen. Följde bara rådet att köpa en storlek större. Sitter som en smäck. Lite svår att komma i och ur, men det gäller nog alla dräkter av den typen med blixtlås fram.

  • dude

    Medlem
    15 december, 2012 vid 06:29

    Okay, vem hänger med till Torö idag? Vi kör udden. Det är ju inte kallt, för vi har ju varma dräkter allihopa :-))

  • arnstar

    Medlem
    15 december, 2012 vid 13:22

    Jag kan rekomendera ripcurl f-bomb och flashbomb 6/5/4 hooded båda är mycket smidiga och varma.
    Har en en e-bomb 4/3 til vår-höst.
    Jag har provat handskar till windsurf i 35 år men har aldrig hittat nått som funkar.

    Köper mina ripcurl från UK där finns flera butiker som skickar fraktfritt till EU.

  • dude

    Medlem
    15 december, 2012 vid 22:36

    Najs, idag var vi tre sågseglare på Torö Stenstrand, udden. Ett par surfare rekade när jag och Tomas var på väg därifrån. Hoppas det gick bra för dig som gick ut själv.

    Det vart en rätt mäktig dag med stora set emellanåt, svårt att se masttopparna. Några sköna vågrides, åt favorithållet, även om rutinen åt det här hållet inte kan påstås vara den bästa 🙂

    Som vindsurfare är man varm med en bra dräkt, dojjor och dakinevantar. Men man håller en halvtimme eller lite till. Sen har man “kramp” i underarmarna, eller ska man kanske säga “pump”. Det blir helt enkelt för mycket urkrokat passerande vitvatten på vägen ut för underarmarna. Och visst kan man säga att det är materialet mellan handflatan och bommen som är hela skillnaden för på sommaren utan handskar får man sällan eller aldrig pump i underarmarna.

    Man kan ju testa köra med smalare bomrör för själv har jag 28mm och jag skulle ju kunna skaffa mig 26 mm, men bara för att testa, ja, jag vet inte. Jag har ju faktiskt funderat över att skaffa mig en lättare bom än min kol som väger 3,6 kg med linor på… …Powerex lär ha en med smala rör som väger 1,8 kg utan linor men frågan är om den är bomb-proof och om den inte har glappande rör i bakstycket har jag för mig den hade när jag kollade senast…

    En dräkt som är större i underarmarna skulle man ju också kunna få för sig gör en stor skillnad. Och, ja, då är det bara att se sig efter en specifik vindsurfingdräkt med inbyggd huva… …vi kan för övrigt båda konstatera att det är avgörande för värmen men en inbyggd huva för att hålla värmen när man blir spolad i dessa temperaturer.

    En faktor för att undvika pump är så klart att köra med rätt segelstorlek. 4.0 och 4.2 som vi använde var överriggat och 3.6 3.7 hade definitivt funkat bättre men vi kände inte att vi hade tid till att rigga om med tidplanen för dagen.

    En sista sak för att undvika kramp/pump är så klart att inte köra Torö och i stället lättare ställen att ta sig ut på som Lejet eller Apel, även om det är klart att det kan va svåra förhållanden där, men den stora skillnaden skulle kunna vara att det är lite plattare och längre mellan vågorna och då blir det ju mer vila mellan varje statiskt krävande balansövning att passera en buss av vitvatten.

  • maca

    Medlem
    15 december, 2012 vid 22:55

    Ser tunt ut med vind för vågsegling söndag. Trist, riktigt sugen på att komma ut. Kollar imorgon tidigt om det är värt resan till Torö. Nicklas, hör av dig om du åker ut.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Våtdräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.