Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!

  • Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!

    Publicerad av herr-pelegrin på 10 juni, 2011 vid 20:37

    När man var ung var man näst intill odödlig. När man var yngre visade dessutom båtförarna större hänsyn till vindsurfare. Vad har hänt? Varför upprepas situationen gång på gång? Grabbar i motorbåt kör med full speed rakt emot en när man står på brädan. Det kan hända i ett sund där det passerar mycket båtar men det kan lika gärna hända mitt ute på en fjärd. När man blir äldre blir man kanske mer rädd men man blir garanterat lika förbannad som när man var yngre. Varför kan inte båtförare visa att man uppfattat att det står en människa på vattnet på en bräda? Varför måste man köra så att vindsurfaren omöjligt kan förutsäga om det är en vanlig dåre i båten, om det är en full dåre i båten, om det är en annars vettig person som uppträder som en dåre i båten, om det är en riktigt våldsam dåre i båten som gärna vill göra flis av brädan eller om det är en sjö-nörd som inte fattat att man bör ha uppsikt framåt hela tiden?

    Jag har själv kört mycket motorbåt i skärgården och jag har lite svårt att förstå problemet med att inte tydligt visa att man inte har för avsikt att köra ihjäl de brädåkare man möter.

    Är det någon annan som har samma erfarenhet som jag?

    mr-jibe svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • aronh

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 22:02

    Förlåt. Det var dumt av mig. Jag ska bättra mig.

  • staffomania

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 22:12

    Jag tycker iofs det känns som att de flesta båtar visar hänsyn..

    En kille på jobbet fick hoppa av sin bräda när en båt kom och klöv den i två halvor. Han fick kontanter till en ny bräda på plats. Visade sig att snubben som körde på honom satt och hånglade med sin älskarinna när det hela skedde.

  • diil

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 06:55

    Förlåt. Det var dumt av mig. Jag ska bättra mig.

  • tsss

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 17:51

    Har aldrig stött på det, men en kompis på TWC berättade att en arg snabbbåtsförare gasade rakt mot honom och sen stannade för att hävda att segelbrädan var väjningskyldig. Imponerande kunskapsnivå, minst sagt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 18:14

    Det beror ju självfallet på var man brukar surfa men det verkar ju hända en del incidenter lite här och var. Mardrömmen är ju det som Staffomania berättade om. Det är nog det jag fruktar mest – att man inte vet vart man ska väja och sedan fortsätter båten rakt mot brädan. Hinner man slänga sig åt något håll och i så fall vilket? Det är ofta värts när det inte brallar och man står och plöjer i sakta mak.

    Det som tsss berättade om är ju rätt häpnadsväckande och beskriver nog det som man ibland upplever – att vissa inte har på sjön att göra överhuvudtaget. När min dotter var runt 15 och jag körde henne på wakeboard så behagade en båt-dåre köra precis bakom henne i samma fart som vi höll. Tänk om hon fallit just då..?

  • radius

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 04:27

    Höll på att bli rammad häromdagen. Motorbåtsföraren med tonårssöner hängde ut och gav mig fingret och skrek ngt om väjningsplikt. Känns ju bra att återväxten är säkrad. Btw Båten ligger i svinninge, har rött kapell och bär piratflagg…

  • hakuna

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 06:51

    Båtregister, någon?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 11:01

    Problemet är att ens egen kaxighetsfaktor påverkas negativt av ens utsatta situation. När man står där på brädan och fienden har en motorbåt så är det som att stå obeväpnad mot en pistobeväpnad man. Man är även begränsad i vad man verkligen kan göra. Att skrika och peka finger tillbaka kan ju ge viss självtillfredsställelse men det kan ju de facto även sporra en full och minst lika adrenalinstinn båt-dåre att verkligen klyva brädan i delar. Båtföraren har all POWER – Du har ingen alls!

    Senast det hände mig följde jag efter båten med grabbarna in mot macken men vinden räckte inte ända längst in i viken så jag fick nöja mig med att blänga på håll. Med viss sannolikhet gick budskapet fram men jag hade å andra sidan kunnat ägna mig åt windsurfing istället.

    Synd bara att det ska behöva hända! Vi kanske gemensamt måste mangla ut ett budskap på något sätt. Jag vet inte hur.

  • mr-jibe

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 21:29

    Jag kunde inte hålla med mer herr pelegrin!!! Har utsatts för detta flertal gånger av idioter som inte håller avstånd. Själv går jag på marina läroverket, har bra båtvana sen liten, får förarbevis och fartygsbefäl klass 8 (skryt…) men att man SKALL I GOD TID GE TECKEN OM VART MAN ÄR PÅ VÄG tycker jag känns självklart! att folk inte fattar detta skrämmer mig! Är fly förbannad på alla dårar som inte har koll. Att göra en manöver i sista sekund kan väl klart undvikas! Och att stå där med en båt kommande rätt emot en i full spätta gör en inte så kaxig, förrens efter att den girat åt annat håll, då brukar fingret komma upp följt av ett grottmänniskovrål!!! 😀

    Och Radius: Du har ett segel, han är en idiot i motorbåt som ALLTID har väjningsplikt för dig oavsett hur du åker!

    Vi sätter dit ägaren med båten i svinninge, har hört att det är illegalt att föra piratflagg 😀

    Pelegrin: Den enda saken jag vet att man kan göra är väl att göra en namninsamling med alla som har tröttnat på alla idiotiska båtförare och klaga till kommunen för att införa lag om förarbevis för ALLA båtar på sjön.

    / Kristofer

  • daffman

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 07:20
    Mr.Jibe;660042 wrote:
    Och Radius: Du har ett segel, han är en idiot i motorbåt som ALLTID har väjningsplikt för dig oavsett hur du åker!

    Pelegrin: Den enda saken jag vet att man kan göra är väl att göra en namninsamling med alla som har tröttnat på alla idiotiska båtförare och klaga till kommunen för att införa lag om förarbevis för ALLA båtar på sjön.

    / Kristofer

    Där har du ju fel…begränsad manöverförmåga, ej manöverfärdig, hämmat av sitt djupgående,större fartyg i trång farled och upphinnande …alla dessa är exempel på när DU har väjningsplikt som seglare.

    Det viktigaste av allt, gott sjömanskap! 😀

    Drygt 67 procent av landets fritidsbåtsägare saknar någon form av examen, som till exempel förarintyg eller skepparexamen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 09:02

    Ok, då har vi hamnat i ett läge där flera råkat ut för samma sak. Hårklyverierna kring väjningsreglerna kan vi lämna därhän eftersom utångspunkten för resonemanget varit vanliga motorbåtar och inte fartyg i farled eller båtar med motorhaverier. Samtidigt vore det värdefullt att få in fler uppfattningar i frågan!

    Det går självfallet inte att genereraliser och säga att all båtförare gör si eller så. Det som är intressant är hur pass frekvent det förekommer att båtförarna kör mot brädan utan att ge en hint om att de sent tänker väja (eller låta bli att väja)! För de som råkat ut för detta är nog känslan gemensam – ett kraftigt obehag följt av ilska i kombination med vanmakt.

    Om det skulle vara så att Ni i detta forum tycker att detta är något frekvent förekommande problem så kan jag ta på mig att sätta ihop några rader och skicka en skrivelse till lämpliga instanser, båttidningar och/eller Sjöpolisen. Det är då också av intresse att få in förslag till lämpliga mottagare.

  • Kjello

    Gäst
    24 juni, 2011 vid 08:58

    Det hände mej med, men läänge sen, grannen fiskaren hade länge retat upp sej på surfare, så när han kom hem full som fan efter en fisketur i lilla båten, råkade han se mej surfa nära hans båthus, då styrde han rakt emot mej, jag hoppade i sjön simmade bort direkt, han krockade in i brädan, brädan klarade sej bara för den lätt bara studsade iväg.
    (han va så full så han kände inte igen mej, förränn jag rusade in i hans båthus, och duschade han med några hinkar vatten)
    Det va sista gången han försökte något sådant.

    Läskigt med småbåtar, där någon sitter vid snurran i bak, utan sikt framåt.
    Dom kör med referenspunkter mot land vid sidorna. men surfsegel måste dom se.

  • mr-jibe

    Medlem
    24 juni, 2011 vid 22:05

    Deffman: precis som herr pelegrin sa så snackar vi inte fartyg i 400bruttotonsklassen (?) utan en fritidsbåt med snurra!

    Herr Pelegrin: förstod inte riktigt hur du menade med det sista angående ett mejl till diverse tidningar m.m. Vill du ha några aspiranter som tar emot mejl från de du ev. skickat till som då i sin tur kan svara på ytterligare frågor?? Hoppas du förstår vad jag skrev… 😀

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 12:59

    Kjello – Det där lät som riktigt nära ögat och man kan anta att fiskarn hade någotn form av uppsåt i sitt omtöcknade tillstånd. Uppenbarligen fungerade vattenkuren som tillnyktrare och tankeväckare!

    Mr Jibe – Jag kanske var lite otydlig. Jag menade om det fanns förslag på till vilka organisationer etc. man kan ställa en skrivelse till för att den ska få någon form av genomslag. Ingen här på Surfzone behöver självfallet skylta med något namn eller vara delaktig. Däremot är det bra med konkreta exempel som jag kan avidentifiera och använda i skrivelsen. Båtorganisationer, båttidningar etc kanske kan vara något…?

  • mr-jibe

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 21:31

    Herr Pelegrin: Jaså men då är jag med på banan igen! Båtnytt är ju en tidning som jag misstänker är den största båttidningen som jag förstått, säljs utan tvekan på flest ställen iallafall. Fast sen vet man ju inte hur m¨nga av dårarna som läser tidningen. Men bäst vore väl att skicka någon motion (?) som på något sätt kommer upp i riksdagen, det skulle väl vara det bästa… Men det kan nog bli lite klurigt iomed att det inte är så pass många som blivit utsatta så att dom ska tycka att tiden dom tar ska vara värt det. Vi kanske skulle försöka få det tryckt i expressen så folk kanske får upp ögonen för det. Man skulle kunna gadda ihop sig med kanotister. Har för mig att det va någon i kanot som dog av att en båt körde över han/hon/den/det. Har suttit och letat men inte hittat något bra mer än kanske någon båttidning och kanske någon båtorganisation (om dom som kör fulla och övriga idioter är med i npgon sådan?)

    -Kristofer

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.