Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bättre balans, styrka och rörlighet med "Power balance"

  • Bättre balans, styrka och rörlighet med "Power balance"

    Publicerad av patriks på 16 juni, 2010 vid 19:44

    Jag såg precis att Surfers nyligen har börjat sälja de så kallade “Power Balance”-armband som enligt tillverkaren ska ge bättre balans, rörlighet, styrka samt mindre stressbenägenhet. För mig var det på Surfers som jag första gången såg dessa och det verkar ju som en helt galen grej! Märkligt nog verkar det fungera för de flesta!

    Vad tror ni, är det mest placebo-effekt eller ligger det verkligen något i detta? Är det någon som testat att vindsurfa med det? Eller testat överhuvudtaget? Känns mest som ett lustigt aprilskämt… Själv känner jag mig väldigt skeptiskt, men jag blir gärna överbevisad 😉

    douglas-l svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tjabba

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 21:05

    Lite nyfiken själv är jag.
    Efter att dotter fått 3 st hjärnskakningar inom loppet av ca ett år med mkt bollande fram och åter i sjukvården med olika och flummiga svar med hur lång tid det kan ta att bli av med ständig huvudvärk,har även fått akupunktur med ingen positiv påverkan.
    Nån läkare tyckte att man skulle bryta huvudvärkstrenden med att peppra kroppen med mer huvudvärkstabletter än vad som är normaldos under 1 veckas tid detta fungerade inte heller.

    Efter att ha sprungit på en tidigare bekant som utbildat sig inom nåt som heter Aditi Kinesiologi,så tänkte vi att det är bara att testa för det inget att förlora förutom lite pengar,För huvudvärken måste försvinna från pappas lilla flicka,
    och efter 2st behandlingar om ca 1 timme per st så mår dotter mkt mkt bättre än vad vi kunna hoppats på,och efter ytterligare 1 behandling så är förhoppningen att värken skall vara helt borta.

    Vet inte exakt vad som göres på dessa behandlingar men det verkar handla om olika energier som kroppen har inom sig,och vi fick förklarat för oss att kroppen kommer ihåg på nåt skumt sätt vad den utsatts för och som hon sa att man bearbetar dessa energier på olika sätt.

    Dottern fick med sig en mössa hem som innehåller massa metalplattor,denna mössa skall hon ha på sig en stund innan hon somnar,och hon påpekar att det verkligen händer nåt inne i skallen när denna kommer på.

    Man skall nog inte underskatta främmande läkekonster,tydligen skall denna Aditi Kinesiologin vara väldigt stor i andra länder och med facit i hand så hoppas jag och tror att det fungerar.

    Nu är ju säkert inte detta lilla armband samma sak som dottern fått som behandling,men kanske nåt i samma stil.

  • ugglemannen

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 21:06

    Sånt skitsnack. Samma sak som de där “Magnet-kuddarna/täckena som skall få folk friska om man använder dem när man sover. Tydligen skall de på nåt sätt komma i kontakt med folks egna magnetfält. bla bla bla. pengar pengar pengar

  • zurfman

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 21:53

    Ja det handlar nog mer om att få igång blodströmningen genom kroppen, vilket påverkar smärtlindring positivt så länge man inte belastar problemområdet för mycket.

    Ordentlig konditionsträning + lagom styrketräning o bra lång stretch är nog ofta mer effektiv än massage också (speciellt långsiktigt)

    Stimulans av kroppens endorfiner kan dock ev ge en kortsiktig smärtlindring (ensamt har det nog dock ingen långsiktig effekt), möjligtvis kan man kanske sova bättre, vilket också har en positiv inverkan på hälsan.

  • fastforward

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 11:15

    Det där är ren och skär bluff. Surfers har med den där produkten förbrukat allt sitt förtroendekapital – hur ska man kunna lita på något de säger i fortsättningen om de säljer en sådan där grej?

    För alla som tror på kinesiologins läkande krafter kan jag varmt rekommendera “James Randi Award” (http://www.randi.org/) som erbjuder 1 000 000 $ till den som i ett oberoende test kan bevisa att något liknande fungerar. Lättförtjänta pengar – bara att skicka över ett band till dem. Konstigt att “uppfinnaren” av produkten inte har passat på att plocka hem priset…

  • danneman

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 22:53

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Piu75P8″]YouTube- Broadcast Yourself.[/ame]

  • danneman

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 22:58

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Piu75P8sx”]YouTube- Broadcast Yourself.[/ame]

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=yd0Gb9EgkHA”]YouTube- Power Balance Bracelets on Today Tonight 22/12/2009.[/ame]

  • douglas-l

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 07:52

    Har testat produkten ett par år, skidor, cross, surf osv. Kan inte påstå att den ger någon som helst märkbar effekt, däremot ska man inte underskatta känslan/placebo effekten. Man tror helt enkelt att det ska gå lite bättre med en PB klibba på skidorna eller ett PB armband på handleden och då vågar man lite mer och det går lite bättre.

    Finns iaf några kul partyövningar man kan köra med PB, enkelt att få folk som fastskruvade i golvet…hur det funkar vete faan, har gjort blindtester hur många gånger som helst och det stämmer alltid till 100%…kolla Youtube, finns massor filmer där.

    Det har ryktas om att många klädtillverkare te x Billabong ska sy in ett PB märke i sina kläder…vi får se.

    Hur som helst så VET jag att det går en kille och garvar hela vägen till banken i HongKong.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bättre balans, styrka och rörlighet med "Power balance"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.