Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Behöver västtips

  • Behöver västtips

    Publicerad av davven på 30 juni, 2009 vid 19:34

    Har vatt nere och vänt med revbenen i masten 2ggr i rad i år, så första skadan hann knappt bli bra förrens det var dax igen.

    Sitter och funderar på om det går komma runt problemet, Neil pryde flytvästen jag har kört med har noll skydd i sidan har jag upptäckt.
    En impact väst, klarar den verkligen av så kraftigt våld på en sådan liten yta som det blir när man går ner i masten tvärstopp. Eller är ett sådant inköp synonymt med och kasta in sedlarna i en kakelugn.

    Ett annat alternativ är en viktväst, som borde ge iaf lite skydd mot
    revbenen? Det är lite en viktväst man vill ha också om man ska motvikta lite de stora dagarna. Men hur många olika varianter finns det på den svenska marknaden, f2 västen hittar jag icke för ta ett exempel.

    Eller får man helt enkelt lära sig och inte streta mot när man känner att kastfallen är påväg och istället åka med riggen runt?
    Vore tacksam för lite tips. :smirk:

    joth svarade 14 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • andersbq

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 20:43

    Viktvästar ger inget/dåligt skydd. Jag bröt ett revben förra sommaren, viktvästen revs/kanade av. JAg tror mer på den ridväst som Helium Ulf brukar använda. Han köpte den på Rusta tror jag.

  • larsd

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 21:17

    Precis om Anders säger viktväst av typ F2/Prolimit skyddar inte alls. Den bästa väst jag provat är Dakine Matrix. Finns att köpa på Ohana för 1295 kr. Som av en händelse har jag eventuellt en till salu på grund av felinköpt storlek. PM:a om du är intresserad.

  • klang

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 21:32

    Jag var i samma tankar för ett år sedan när jag också lyckades knäcka revben trots impactväst. Kände på många vindsurfingvästar på marknaden just då och kunde bara konstatera att jag inte skulle få något fullgott skydd. Antingen för tunt material eller stora sömmar utan något skydd alls… och jag behöver skydd 😉

    Kollade därför istället på wakeboard västar och hittade en modell från Baltic
    http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=30&lang=se

    Jag är väldigt nöjd med västen. Skulle kanske inte rekommendera västen för wave eller freestyle, men för slalom/speed är den kanon enligt mig.

  • rmz

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 21:33

    Det är nog inte lätt att hitta något som skyddar sidan, här är ett som kan funka för
    dom “främre” revbenen!
    http://www.24mx.se/crossdelar/EVS_Revo_4/21200/Skydd/k30/Bröstskydd/s196//

  • rasmus_w

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 09:45

    En bra feature för folk som seglar med sittsele är om västen har nån typ av rem som går att fästa i hängselen så västen inte åker upp lika enkelt. Har man midjesele gissar jag däremot att den remmen bara leder till att selen åker upp.

  • davven

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 16:44

    Gott med lite inputs, hoppas hitta något som står pall masten bättre.
    Känns lite halv b och skada sig på en vanlig tränings-session
    ute i choppen!

    Det kanske slutar med att man har en väst för chop och en för plattvatten, för det borde vara mkt mer safe körning på plattare vatten. Men frågan är hur stor skillnaden är mellan och köra utan vikter som med sett i knop. En annan har inte kommit så långt så att man lyckats stänga glappet helt mellan segel och bräda när man har ca 13 ms i medel, men som sagt. Har bara harvat runt i chop och då får man nästan ha bra vinkel på vågorna för sticka mellan dom på slören.
    Och hur ofta inträffar det, man hinner ikapp dom rätt snabbt också 😉

  • glader

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 05:19

    Vad har du för sele? Med sittsele hade jag ständigt brutala kastfall. Sedan jag bytte till midjesele för drygt ett år sedan har jag haft noll (!!!) kastfall. Fler med mig som bytt säger samma sak.

  • davven

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 17:20

    Jag har bara kört med sitt, inte provat något annat. Bytte sittsele i början på året så den allra första repan jag körde i år så small jag in i masten med kroppen. Andra gången trasslade jag in nosen i en våg som bröt otroligt snabbt framför mig och som kom i sidled. Lika dant där gick med sidan av kroppen in i masten. Det är dom två kastfall jag fått i år och båda har orsakat obehag :santa:

    Vet inte om jag kan skylla på selen, men det är rätt bökigt och kroka ur sig ur en sittsele om det nu ens går när man känner ett påbörjat kastfall?? Jag brukar skicka upp bommen så jag går upp på tårna lite snabbt när jag krokar i mig, men det kanske också är lite överdrivet högt?

    Fast en midjesele, kör man lika fort med en sådan. Kanske dum fråga, men borde man inte logiskt sett flytta tyngdpunkten, och kan man använda lika mycket av kroppstyngen i riggen på samma sätt.

  • glader

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 18:00

    Jag kan inte svara på om man kör lika fort med midjesele som med sittsele. Jag är bara en medioker surfare som inte vet så illa mycket om vare sig trim eller teknik, men för mig fungerar det väldigt bra. Jag har länge stått och stampat och inte kommit över 35 knop med sittsele, men nu har jag nyss gjort det flera gånger med midjesele. Jag är definitivt inte långsammare med midjesele. Min känsla är att jag vågar satsa mycket hårdare med midjesele och det är en väldigt viktig parameter. Det finns stjärnor som Steve Thorp som kört en bra bit över 40 knop med midjesele och i slalom finns det flera exempel på åkare med midjesele som går extremt bra (Pritchard och Williams t.ex.). Nu är vi fyra slalom/speed-gubbar i Fiskebäck som bytt till midjesele och jag tror att trenden är ökande. Har också känsla av att midjesele passar lättare personer bättre än tyngre. Av oss i Fiskebäck som bytt kan tre klassas som lätta och en som medel.

    Edit: En sak till. Jag tror inte att det är förmågan att kroka ur sig snabbare som gör att man får färre kastfall. Jag vet inte riktigt vad det är, men om jag skall spekulera vilt så skulle jag säga att man med sittsele har mer kraft uppåt i selen än med en midjesele där kraften är något mer åt sidan. Kommer det en monstervindby känns det som om man går till väders med sittsele medan man tappar skotningen med midjesele. (Obs vild spekulation)

  • joth

    Medlem
    5 juli, 2009 vid 19:58

    Skulle säga ett den väst som Klang rekomenderar som är samma som Watskis vattenskidväst är väldigt bra. Men du måste ha sittsele för att den skall fungera. Har vaddering runt om så den skyddar även sidorna. Har 4:a remmar/spännen och sitter på bra. Rek till slalom och speed.

    Priset 400:- talar för den det med.

    Jag, klang och Thomas B kör den sedan en tid och är helnöjda. Är du nere i Klagan eller Habo och vi är där så tveka inte att kom o kolla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Behöver västtips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.