Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Core 112

  • Bic Core 112

    Publicerad av tommysurfer på 29 januari, 2011 vid 21:08

    Ngn som har erfarenhet av en Bic Core 112? Har tidigare kört Tiga 270 och undrar ifall “Bicen” kan vara av intresse för en “återfallare”?
    Tacksam för synpunkter.

    noob_master svarade 13 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 09:42

    Om det är Tiga 270 i hinkplast från runt 1990 så är coren en betydligt större och troligen mer lättseglad bräda än gamla Tigan. Den behöver säkert betydligt mindre vind för att plana. Jag började mitt “återfall” på en liknande Bic.

  • mr-jibe

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 15:35

    iochförsig har jag aldrig sett en tiga men bicen i större storlekar är mer utav en fortsättningsbräda men i den volymen skulle den säkert kunna vara ett alternativ 🙂

  • jester

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 16:28

    Tigan var ju en ganska snabb bräda på sin tid, trots hinkplast… Om du tilltalas av farten så hade jag gått mot nåt lite snabbare än Bicen. Typ en FreeRace av nåt slag, tex JP Super Sport, Starboard Futura mfl.

  • glader

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 19:40

    Jag håller med Jester och spontant tycker jag att 112 (som jag antar är volymen) låter lite stort om din referens är en Tiga 270 (som jag rätt säkert minns låg under 100). Men i valet av rätt volym så är det massor som spelar in. Om du berättar mer om var du tänkt segla, hur fritt du kan välja när du skall segla och vilken typ av segling du prioriterar så kommer du att få massor av konkreta tips från forumet, både vad gäller brädtyp och storlek.

  • pgvirtual

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 08:10

    Om jag kommer ihåg korrekt (och det tror jag att jag gör… se http://www.bicsportwindsurf.com/products/boards,3,8/core-112,62.html ) så är Bic 112 en rätt manöverorienterad bräda med tunna kanter i häcken, och rätt smal baktill.

    Borde vara en riktigt lättåkt planka, kan man säkert ha mycket kul med. Och priset som ny skall ju vara ungefär hälften av vad konkurrenterna kostar, det är ju inte helt fel.

    Mera manöver och gippar än fart!

  • tommysurfer

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 09:52

    Tack för visat intresse!

    Tänkte mig ngt som går att använda även när det blåser lite mindre, mao få fler dagar på vattnet. Vill också lära mig att gippa bra osv så manöverbarheten bör ju vara bättre än på Tigan.

    Visst är det kul med fart men kanske inte det viktigaste för mig i detta skedet och jag har ju kvar Tigan ( hinkplast¤…he he, den hade jag inte hört förrut).

    Kan den möjligen även fungera för min 15-åriga son att lära sig med? Han kitesurfar,skatar och kör snowboard så brädvana finns.

    Mvh Tommy

    (hinkplast¤-Durathene?)

  • jester

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 10:50

    Min speedbräda är mer lättgippad än en Tiga 270… 🙂

    Det har skett ganska mycket på brädfronten sen dess.

    Hur mycket väger du? Är du lättare än genomsnittet så fungerar säkert 112 l för lättvind, men väger du över genomsnitt så krävs det mer.

  • tommysurfer

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 13:38

    72 kg muskler! Strax under genomsnittet?

    Det enda nyare jag provat är en RRD 360, (modell jättestor), på surfers för två år sedan när kidsen skulle prova vindsurfa…..har därför inget att jämföra med.
    Men det känns tryggt att utvecklingen gått framåt med tanke på att t.o.m speedbrädorna är mer lättgippade än 270:n 🙂

  • jester

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 15:04

    Med 72 kg duger 112 liter väl… Men Bicen kan ev. kännas lite tråkig om man är van vid en 270… 🙂

    För övrigt så har jag inte kört Bicen, men jag har ägt en Tiga 270..

  • canoya

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 13:21

    Dom gamla slalomraketerna (som Tiga 270 och liknande) var väl bara roliga för att dom var snabba. Definitivt inte roliga att jippa och svänga med. Jag tror att Bic:en kan passa mycket bra, säkert betydligt lättare att balansera på än Tigan vid klen vind och svänger betydligt bättre!

  • jester

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 15:39
    canoya;645787 wrote:
    Dom gamla slalomraketerna (som Tiga 270 och liknande) var väl bara roliga för att dom var snabba. Definitivt inte roliga att jippa och svänga med. Jag tror att Bic:en kan passa mycket bra, säkert betydligt lättare att balansera på än Tigan vid klen vind och svänger betydligt bättre!

    Vadå “bara”?? Är ju farten som är det roliga, juh!

  • noob_master

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 16:06

    är det någon här som har erfarenhet av mistral concept.
    vad tycker ni om den?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Core 112

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.