Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic core 160 vs JP Funster 160

  • Bic core 160 vs JP Funster 160

    Publicerad av torkelab på 10 september, 2010 vid 09:57

    Hej!

    Är i valet och kvalet mellan dessa, vad tycker ni?
    Är nybörjare 190cm, 100 pannor med ambition att bli bättre men man har ju småbarn :ooo:

    bicless svarade 13 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:26

    Var bor du, var tänker du surfa?
    Hur mycket tid kan du realistiskt lägga ner per vecka?
    Har du möjliget att komma loss närhelst det blåser, eller kommer du att fara ut när du har tid från andra åtaganden (jobb, familj)?

  • torkelab

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:42

    Bor i Göteborg och det blir när man har tid att komma loss från familjen 😉 oavsett hur det blåser

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 september, 2010 vid 19:43

    Kontakta Surfers I Varberg och beställ en JP Superlightwind Pro Edition. Du får volym, planing, en lättseglad bräda, snabb i vindar 6-9 m/s. Läs mina inlägg i Surfzone och titta gärna på Riks test samt JP:ss hemsida.

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • imported_macts

    Medlem
    10 september, 2010 vid 20:37

    Nja, JP Superlightwind Pro Edition lämpar sig kanske inte superbra för en nybörjare. Den är väl ganska så svindyr och ömtålig gissar jag. Säkert en superbra bräda för medelgod till bra surfare, men som nybörjare ska man ha något mindre ömtåligt tycker jag

  • tjabba

    Medlem
    11 september, 2010 vid 06:39

    Jag kör själv en JP Funride på 140 liter,väldigt nöjd med den brädan i lättare till vindar och upp till 12-15 m/s som
    mest. den har iofs inget centerbord,klarar du dig utan centerbord så tror jag du skall satsa på det så du slipper få nån onödig
    broms. Funriden finns även i 160 liter som kanske passar din matchvikt bättre.

  • pgvirtual

    Medlem
    11 september, 2010 vid 06:55

    Mja, en 160 liters nybörjarbräda för en 100 kilos jätte. Den är nog ganska liten… Lämplig storlek för att lära sig planande vindsurfing i lite hårdare vindar, men inte särskilt roligt i lättare vindar (som oftast blåser när man kan komma loss från familj och småbarn). Och du behöver mycket tid på vattnet!

    Det skulle vara bättre med en bräda som har åtminstone 180 liter volym, gärna minst 3 meter i längd och centerbord (för lätta vindar under 7 m/s). Titta på Fanatic Viper, Kone One, AHD Zen, Bic 293 etc.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 september, 2010 vid 09:30

    JP Superlightwind:

    DYR – Ja, strax under 17.000:-

    ÖMTÅLIG – Definitivt inte. Brädan håller mycket hög kvalitet och är inte ett dugg ömtåligare än andra brädor, exempelvis min andra JP-bräda på 130 liter. Jag förstår inte uppfattningen att denna bräda skulle vara skörare än andra. Det finns inga som helst belägg för det. Jag antar att det bara var en gissning från en som inte ens hanterat brädan utan bara sett den på bild.

    NYBÖRJARE – Brädan är myckte lättseglad och stadig så för en nybörjare bör den vara perfekt.

    PLANING – Det vi alla är ute efter erbjuder denna bräda. Om man exemeplevis köper ett Balde Blaze på 8 kvm med lätt mast så har man ett lätthanterligt paket som passar för vindar 5-8 m/s. Det ligger för övrit en ny video från Asien på bärdan i full fart.

    FÖRSLAG – Börja med en JP Superlightwind och komplettera sedan med en mindre bräda för vindar från 10 och uppåt.

    LYCKA TILL

    Herr Pelegrin

  • vigla

    Medlem
    11 september, 2010 vid 10:41

    Din fråga är enkel att besvara … JP Funster är outstanding för sitt syfte, att komma igång direkt utan att man upplever att man plogar sig fram med en badbrygga. Köpte en 160 liter förra året för att resten av familjen skulle komma igång och det har funkat över förväntan. Modellen funkar som startbräda både för vuxna och barn och för lättvindssurf för dem som redan rockar. Utan JP:n hade man, denna vindfattiga sommar, aldrig kommit ut på vattnet men den plockar upp när de andra brädorna ligger kvar på stranden. Testat den även i lite tuffare förhållanden och man förvånas över fartegenskaperna och manöverbarheten trots storleken , fullfartgippa är som att gippa sittandes i en fåtölj, lite större svängkurva krävs bara. Vågar påstå att Funster oavsett om man väljer 160 eller 180 liter, är bäst i klassen som startbräda och en bräda som man alltid oavsett förmåga kan plocka fram när man inte kan vänta på mer vind. I somras kunde jag konstatera att modellens förhållandevis korta längd jmf exv Fanatic Viper m fl medför att manöverbarheten är klart bättre än andra i samma klass vilket är ju något man eftersträvar även i lättvind särskilt om vattnet inte är ultraplatt.

    hör av dig om du vill veta mer.

  • carl-r

    Medlem
    11 september, 2010 vid 10:48
    PGVirtual;630583 wrote:
    Det skulle vara bättre med en bräda som har åtminstone 180 liter volym, gärna minst 3 meter i längd och centerbord (för lätta vindar under 7 m/s). Titta på Fanatic Viper, Kone One, AHD Zen, Bic 293 etc.

    AHD Zen har vi i NWC som nybörjarbräda. Senast igår var den ute. Min bror testade windsurfing för första gången, och det funkade kanon. Har en annan kompis som också har kört den efter att ha seglat starboard go samt långbrädor med centerbord och han tyckte att AHD Zen var väldigt lättseglad och var glad att *lätt* kunna komma tillbaka till start och att samtidigt ha en bred plattform att stå på.

    Rekommenderas klart som nybörjarbräda!

  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2010 vid 13:51

    Försökte med “citera” funktionen, men det funkade inte…..jag skriver mitt svar under inlägget jag klippte in:

    Sv: Bic core 160 vs JP Funster 160 idag, 11:30
    JP Superlightwind:

    DYR – Ja, strax under 17.000:-

    ÖMTÅLIG – Definitivt inte. Brädan håller mycket hög kvalitet och är inte ett dugg ömtåligare än andra brädor, exempelvis min andra JP-bräda på 130 liter. Jag förstår inte uppfattningen att denna bräda skulle vara skörare än andra. Det finns inga som helst belägg för det. Jag antar att det bara var en gissning från en som inte ens hanterat brädan utan bara sett den på bild.

    NYBÖRJARE – Brädan är myckte lättseglad och stadig så för en nybörjare bör den vara perfekt.

    PLANING – Det vi alla är ute efter erbjuder denna bräda. Om man exemeplevis köper ett Balde Blaze på 8 kvm med lätt mast så har man ett lätthanterligt paket som passar för vindar 5-8 m/s. Det ligger för övrit en ny video från Asien på bärdan i full fart.

    FÖRSLAG – Börja med en JP Superlightwind och komplettera sedan med en mindre bräda för vindar från 10 och uppåt.

    LYCKA TILL

    Herr Pelegrin

    Här börjar mitt svar (MacTS):

    Jag tror absolut inte att JP Superlightwind är ömtåligare än andra “high performance brädor”. Jag kör själv slalom och formula-brädor och dom räknar jag också som ömtåliga.

    Jag tror definitivt att JP´n kan vara en kanonbräda för en ganska bra surfare, men en nybörjare kommer att tappa masten på nosen osv

    Men du har rätt, jag har inte testat den så jag kan ju ha fel. Den kanske har en ruggigt slagtålig konstruktion.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 september, 2010 vid 17:16

    JP Funster är säkert ett mycket bra nybörjaralternativ och för den som vill ha mycket planing. Det är svårt för mig att jämföra den med JP Superlightwind eftersom jag inte testat Funster men däremot JP X-Cite på 130 liter. Jag skulle kunna tänka mig att Funster kan vara lite enklare i icke planing och kanske lite snabbare i halvplaning än Superlightwind som normalt sätt inte halvplanar utan mer sticker iväg direkt från plöj till planing. I vind som inte medger planing är en lite längre bräda snabbare än Superlightwind, så t ex en bräda jag byggde 1981 med helt plan botten och ca 75 bred. I planing är dock JP:n toppen. Hade några fina race fre-lör-sönd, bla ett helt ben i planing över stor Stockholmsfjärd. Det blåste ca 6 m/s.

    Mvh

    Her Pelegrin

  • pgvirtual

    Medlem
    12 september, 2010 vid 17:41

    Med 100 kilo på vågen är en 160 liters centerbordsbräda i minsta laget. Men det finns ju också en Funster 180 som kanske skulle vara bättre lämpad…

    Å andra sidan är väl Funster en relik från en generation när man (med Starboard i täten) ansåg att allt skulle vara kort och brett. Senare har de flesta brädtillverkare (inklusive Starboard) kommit fram till att “litet längre och litet smalare” är bättre att utvecklas på från nybörjare till “hobby-surfare”.

  • bicless

    Medlem
    12 september, 2010 vid 20:36
    torkelab;630482 wrote:
    Hej!

    Är i valet och kvalet mellan dessa, vad tycker ni?
    Är nybörjare 190cm, 100 pannor med ambition att bli bättre men man har ju småbarn :ooo:

    Nu säljer vi ju core och inte funster men coren har i alla fall överraskat ruskigt positivt på mig. Superlättsvängd och planar tidigt inte alls ömtålig. Upplevs som klart lättare och roligare än många andra centerbordsbrädor. Den är kort (250), bred (80) och styv med nån ny ASA konstruktion som är klart lättare än bic brädor som är 4-5 år gamla.

    MEN, om du är ren nybörjare och väger 100 panner skall du som andra skrivit här ovan definitivt ha en större bräda typ AHD ZEN 190 eller 230 eller nått av de andra märkensa som jhar i stort sätt lika danan brädor. En 160 liters bräda är vinglig för en nybörjare i 100 kilosklassen. Har du seglat en del innan blir 160 prefekt.

    Brädor utan centerbord är ju ett altervnativ om du surfat en del innan men har du inte det blir det kämpigt i början. Centerbord är även bra om du kommer segla på sådana platser där man måste kryssa lite för att komma ut i jämn vind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic core 160 vs JP Funster 160

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.