Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder FITUNA 080615 Del 1

  • feg

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:44

    @Electric 475546 wrote:

    …Jag vill bara kommentera det där med “kotis”, eftersom jag själv anlitade en sådan i vintras ren desperation. Tror varken det hjälpte eller fällde. Faktum är att jag är ganska tveksam till nyttan, snarare lite rädd för att de pajar nåt….

    Jag har vid behandling av min periodvis problemtyngda rygg blivit avrådd från chiropraktorer/knotknackare. Det som sas var att “knäcka” kotorna på plats med våld skapar oönskad broskbildning med ökande problem som följd.
    Jag fick hjälp med massage och stretching av mjukdelar/muskler/senor/osv istället tillsammans med träningsprogram. Detta har hjälpt mig visst känner jag av problemen fortfarande men jag kan hantera det och det blir sällan så jävligt som det ofta var förr.
    /Jocke

  • forfun

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:26

    @feg 475569 wrote:

    Jag har vid behandling av min periodvis problemtyngda rygg blivit avrådd från chiropraktorer/knotknackare. Det som sas var att “knäcka” kotorna på plats med våld skapar oönskad broskbildning med ökande problem som följd.
    Jag fick hjälp med massage och stretching av mjukdelar/muskler/senor/osv istället tillsammans med träningsprogram. Detta har hjälpt mig visst känner jag av problemen fortfarande men jag kan hantera det och det blir sällan så jävligt som det ofta var förr.
    /Jocke

    Hoppsan !! Jag får nog ta mig en funderare… Jag håller på med att stretcha osv och har blivit bättre. Seglade ju i alla fall i söndags, vilket gick bra till gummit skulle av. Det gillade tydligen inte ryggen. Det mjukade till sig så jag kom iväg hem i alla fall.

    Men det som är SÅ frustrerande är att rehabilitering tar SÅN tid.

    Det är ju lite skrämmande erfarenheter ni tar upp, så… det blir nog att be tjejerna på Gröndal träningscenter om ett träningsschema och ta den långa vägen.

    Tack grabbar !

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 22:58

    @feg 475569 wrote:

    Jag har vid behandling av min periodvis problemtyngda rygg blivit avrådd från chiropraktorer/knotknackare. Det som sas var att “knäcka” kotorna på plats med våld skapar oönskad broskbildning med ökande problem som följd.

    Kan hålla med där. Är klart skeptisk. När man har röngat kirokraktorpatienter medan kiropraktorn “knäcker” så har man inte sett några tecken på att han faktiskt flyttar på några kotor. Därmed kan man rätt lätt anta att de inte vet vad de egentligen gör, och det är ju lite läskigt.

  • Knatte

    Gäst
    17 juni, 2008 vid 06:30

    @feg 475569 wrote:

    Jag har vid behandling av min periodvis problemtyngda rygg blivit avrådd från chiropraktorer/knotknackare. Det som sas var att “knäcka” kotorna på plats med våld skapar oönskad broskbildning med ökande problem som följd.
    Jag fick hjälp med massage och stretching av mjukdelar/muskler/senor/osv istället tillsammans med träningsprogram. Detta har hjälpt mig visst känner jag av problemen fortfarande men jag kan hantera det och det blir sällan så jävligt som det ofta var förr.
    /Jocke

    Har du testat en osteopat någon gång?? de knäcker inte utan manupulerar kotor/muskler via självhjälp.
    http://www.osteopatforbundet.se/intro.aspx

    Nog det som har hjälpt min skadade nacke mest faktiskt, även om kiropraktor/akupunktur och massage hjälper för stunden..

  • dr-masse

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 06:57

    Är det bara jag som tycker mig se en tendens i denna tråd till att vi vindsurfare börjar få en, ähum, lite högre genomsnittsålder?

    Synd att jag missat så mycket Fituna på sistone…

  • jps

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:44

    @dr Masse 475630 wrote:

    Är det bara jag som tycker mig se en tendens i denna tråd till att vi vindsurfare börjar få en, ähum, lite högre genomsnittsålder?

    🙂

    Kanske dags att några av oss går över till den mörka sidan för att jämna ut åldersituationen lite 😉

  • svenne

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:46

    Och nu tänker jag påpeka att en kiropraktor, naprapat, eller vad som helst som ni vill kalla “kotknackare” gör ett rent yrkesmässigt fel om de använder manipulering om det inte finns behov av det.
    Att den ena är bättre än den andra är inget annat än personrelaterat idag eftersom naprapati, sjukgymnastik, kiropraktiker och en del ortopeder utför samma typ av vård.

    Häpp!

  • gammel-ippa

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:48

    LOL! Där satt den. Gammal är ordet. Nostalgisurfarna heter nya klubben 🙂

    Huvud axlar knä å tå …knä å tå , får en annan innebörd …hmm

  • rasmus_w

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:26

    @dr Masse 475630 wrote:

    Är det bara jag som tycker mig se en tendens i denna tråd till att vi vindsurfare börjar få en, ähum, lite högre genomsnittsålder?

    Synd att jag missat så mycket Fituna på sistone…

    Jag tror att vindsurfare framförallt tränar lite för lite för att klara av sitt surfande. Jag tvivlar starkt på att Robby Naish, Phil McGain eller Björn Dunckerbeck har speciellt mycket krångel med sina kroppar trots att de inte är några ungdomar längre.

    Det går ju bra att inte träna nåt när man är 20, man har haft skolgympa och hållit sig på en miniminivå men efter det är det inte överdrivet sällsynt att kondition, styrka och sånt befinner sig i fritt fall.

    VIndsurfare är ju som bekant dessutom ofta rätt “assymetriska” i sina kroppar och det minskar ju inte heller skaderisken.

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 10:49

    Äh… Nu känner jag mig gammal :/

    21 bast och redan problem med ryggen ^^. Dock så är min av muskelaturtyp så min rygg mår å andra sidan bra av att surfa. Det den inte gillar är att ligga i soffan och peta ludd ur naven. Men ändå jobbigt.

    Fina bilder ! !

  • forfun

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 19:18

    @Knatte 475619 wrote:

    Har du testat en osteopat någon gång?? de knäcker inte utan manupulerar kotor/muskler via självhjälp.
    http://www.osteopatforbundet.se/intro.aspx

    Nog det som har hjälpt min skadade nacke mest faktiskt, även om kiropraktor/akupunktur och massage hjälper för stunden..

    Kul namn… Osteopat ! Är det vi 08’or här på ostsidan, Osteopaterna på Ostkusten !?! 😀

    Ja, det finns många teorier på hur man blir av med ryggsmärtor. Lika många teorier om vad som är bra eller mindre bra och kanske rent ohälsosamt.
    Men det är väl bara att göra det man tror på själv och hoppas på det bästa.

    Längtar redan efter en sån där FITUNAdag som i söndags.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder FITUNA 080615 Del 1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.