Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Torö 050109

  • gurra1978

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 09:33

    Hjälm är verkligen bra på Torö i tuffa förhållanden. Man har ju inte mycket att säga till om när spolningen är ett faktum. Sist blev jag nedtryckt under seglet och huvudet slipades mot stenbotten kanska länge. Det kändes inte ens men utan hjälm hade det inte varit så trevligt.

    Angående flytväst så är det mest en säkerhetsgrej när det är så här kallt i vattnet. Visst är den ivägen vad gäller rörlighet på vågen (inte så farligt mycket dock men ändå) men det finns såklart fördelar. Den ger skydd mot slag, underlättar vattenstarter (bra att inte vara i vattnet överdrivet mycket i kyla) och ger förvånatsvärt mycket värme.

    Slutsats: På Torö kan det vara smart med något slags skydd i brutala förhållanden.

    20050109%2011.19.16.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 09:41

    Jo, jag köper helt klart det där med skydd och värme. Framförallt när det är kallt. Flytsväst värmer mer än man tror, helt klart. Rörlighet med flytväst är helt OK, tycker jag. Min fundering handlar mer om när man vill UNDER vågorna med (eller, som för mig rätt ofta, utan…) grejorna. Då blir det väl bökigare med flytväst på, som ju gör att man flyter upp?

    Man ser ju liksom aldrig vågsurfare med flytväst, eller?

    Hjälm blir det hursomhaver.

    Surfa På!

  • fjant

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 10:06

    Du har helt rätt i att flyvästen inte lämpar sig i vågor. Men jag kör med ändå med väst under vintern, av samma orsaker som Gurra nämnde. Om nåt pajjar där ute kan det va skönt med väst! smirk.gif

    /Fjant

  • rasmus_w

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 10:15

    Sen finns det anledning till att vindsurfvästar ser ut som de gör: tunna och hårda. De ska ge så lite flytkraft som möjligt men se till att revbenen håller om du landar med bröstkorgen på bommen. Jag har inga problem att simma under vattnet med min flytväst men nog ger den en del skydd mot smällar.

  • dr-masse

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 10:33

    Intressant. Skall nog kika på någon tunn “skyddsflytväst” och se om det kan va nåt!

    Västa På!

  • dude

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 10:59

    Svar till:


    Fet våg-galopp niklas och grymt fångat fjant! Börjar du känna stenstranden som bakfickan nu nicke?

    [/ QUOTE ]
    JO ru SirJohnIRie, det känns som jag är helt och hållet
    hemma när jag surfar Torö Stenstrand. Men inte vet jag var
    alla stenar ligger för det! Jag bonkar alltid i någon sten
    med fenan när jag är på väg in eller gör en gipp för nära
    stranden. I söndas var det på väg in just ovanför det övre
    (högst upp i vind) staketet, men jag hade tur och fenan
    trycktes bara längst bak i fenboxen – jag antar att det
    gäller att inte skruva i fenan allt för hårt… i december
    körde jag dock av en us-boxfena.

  • ubbe

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 11:07

    Tjena Gurra o Dude.
    Jag har fenor till salu på konfen. Enligt bildbevis så behöver ju Gurra minst en fena och du Dude har ju tom köpes annons på konfen. hör av er om det är intressant. fenorna är helt nya.
    Honken

  • dude

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 11:13

    Svar till:


    Ja, det var nog den absolut bästa dag jag någonsin varit med om i Sverige. Shit vad grymt det var. Den där framåt är snygg, synd bara att jag inte fick med din första som var bra mycket bättre och HÖGRE!

    [/ QUOTE ]
    Vågmässigt har det nog aldrig vart lättare att plocka vågor på Torö Stenstrand som i söndas laugh.gif Men det var svårt ändå!

    Jag är hur nöjd som helst att du fick med en av mina framåtar Gurra!! Bild på en högre fixar vi nästa gång wink.gif Jag fick ju tyvärr inte med någon framåt på dig med kamera men precis när jag satte igång fjants videokamera gjorde du en. Så du ärmed på film i stället. Vad säger du om det? cool.gif

  • dude

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 11:21

    Svar till:


    Jag bidrar med 3 bilder på Niklas när han rundar en sten mitt i vågridningen. Respekt!!! laugh.gif
    Obs: Bilderna är framegrabs ur filmmaterialet, därav den dåliga kvaliten.

    /Fjant

    [/ QUOTE ]

    Tack för den sjyssta sekvensen! cool.gif – Jag som inte ens såg stenen blush.gif
    Men jag gillar att svänga på vågen just där, så det är väl en tidsfråga före jag kör på stenen grin.gif

  • _frippe_

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 12:24

    Jag kör oftast med en NP väst (se nedan) när det blir lite tuffa förhållanden. Jag kan hålla med om att man blir lite mer som en kork i vågorna, det är lättare att spolas med om man hamnar i skummet. Men än så länge lutar jag mot att tryggheten överväger, lite flytkraft och skydd mot slag är inte fel när det börjar bli tufft.
    NP_Multisport_3000-03.jpg

  • dude

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 12:29

    Svar till:


    Fantastiskt! Härliga bilder. Niklas, det ser ju riktigt bra ut smile.gif Tjejen vågade sig inte ut?

    Det är inte många gånger man blir avundsjuk på er 08:or Men nu kan jag villigt erkänna att lite avis blir man på de
    förhållandena smile.gif

    [/ QUOTE ]

    Tack för komplimangerna Börje! Det känns skönt att Torö kommer fram med sin potential, att vi var några stycken som
    tog tillvara på den och att vi till och med fick bilder!

    Vi kanske alla här kan säga att Torö just nu är Sveriges bästa vågställe cool.gif – om nu någon inte håller med är
    det bara att visa upp bilderna! Där satt den, YEAH!

    Mer ärligt talat, om inte Gurra och jag planerat tillsammans kunde dagen för oss gått förlorad. Det är en
    rad sammanträffanden som gjort det möjligt för oss att fortsätta säsongen. DaKinevantarna gör så klart hela
    skillnaden och utan dem hade säsongen för mig vart slut. Händelsevis skaffade jag en t-shirt och ett par shorts i
    2mm-neopren för extra värme på Rhodos i somras och utan dem under dräkten skulle jag inte vara lika varm. Mest av allt
    har vi kanske konfen att tacka. Ingen av oss skulle gå ut ensam på Torö i söndas och vi som surfade i söndas har
    först hörts av på konfen. Men det är också här det tar stopp för de flesta andra av er. Konfen tar tid och tid
    från annat gör det inte enklare att dessutom ta en surfdag. Jag vet inte om det beror på det jag just sagt men det är
    inte många tjejer på konfen än mindre ute och surfar. Och bara för att svara på din fråga Börje så är det nog det som
    håller min tjej från surfingen.

    Men säsongen fortsätter! Den har ständigt förlängts och i princip är det en förlängd höstsäsong. Torö har ständigt
    bjudit på bättre förhållanden. I november bjöd Torö insida på 4.2-vind, klockrena hoppvågor och små ridbara vågor. I
    december var 4.7 den gällande storleken och nu i januari har vi redan haft två side-shore-dagar på Stenstranden!

  • dude

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 12:41

    Svar till:


    Fan vilken grymt spot ni har! Ser ut att vara finfint tryck i vågen. Perfekt för foto och filmning också. Bara att rigga upp kameror precis intill bryten. Här på westcoast är det fetast en bra bit ut vilket gör det svårfilmat…
    Lite otäckt med stenar som sticker upp mitt på fejsen. Bara att köra slalom eller, hehe? =)

    [/ QUOTE ]

    Kul att du Lars_K är skraj för Torö blush.gif Det ger oss ännu lite cred smile.gif och spär på symbolen och myten Torö!

  • koa

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 13:27

    Torö funkade även idag 11/1-2005!

    Sidvind, 5,3, solsken och 1,5 meter face att smacka…

    Ganska lätt vind och inte riktigt lika rena fina linjer som det man ser på bilderna från två dagar innan
    men jag måste säga att det var dom bilderna som fick mig att rigga och dra ut på Stenstranden idag.
    Personligt rekord med 11 januari!!!

    Hade det varit sommar hade man sagt att det var en riktigt bra sidvinddag idag. Snart kommer värmen,
    och tack för insperationen Dude, Gurra, Feg, Fjant mfl

    PS. Det var ingen fara med kyla…solen sken ju wink.gif DS.

    Aloha

    Calle Nyberg cool.gif

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 13:44

    Haha. Ni 08:or ska fan alltid vara bäst på allt!! =)

    Nä, kom igen när du har kört Ringenäs, Vilshärad, Åsa, Gislövs eller Trollis en riktigt bra dag… Jag har inte testat Torö men det ser jävligt bra ut på bild iaf. Och ni får bra tryck även vid rak sideshore. Dock med stenar och skit som sticker upp överallt, stackars alla dyra brädor och segel… Liknar mycket Åsa inre rev där jag blivit uppspolad några gånger. Och det var ju halvkul…
    Jag skulle vilja testa Torö nångång, jag kanske kan låna dina prylar isåfall? wink.gif

  • feg

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 13:53

    Mina omfattande erfarenheter av våssurfing och vågvindsurfing säger mig att det är två skillda sporter. smile.gif

    När man vågsurfar med en shortboaad är det viktigt att kunna dyka brädan genom den mötande vågen när man paddlar ut medan man på en longboard välter uppochner eftersom det inte går så bra att dyka den.

    I båda dessa fall skulle flytvästen vara ivägen och se till att man får sig en ordentlig spolning (iallafall när vågorna är stora) med vågorna och därmed inte komma ut till “linup”.

    När det gäller vågvindsurfing tycker jag inte att västen är ivägen på annat sätt än som i alla annan vindsurfing, dvs obekväm, stjäl lite rörelsefrihet och kan ibland vara ivägen för att vrida på huvudet om den åkt upp lite.
    Att den skulle sabba när man hamnar i vattnet med grejerna samt att flyta som en kork har jag inte upplevt. Man måste ju ändå vara “på ytan” och hålla i grejerna. Jag brukar tynga ner masten eller hålla upp den beroende på situation och i båda fallen så är jag “ovan” vattenytan, dvs jag dyker inte.

    Slutsatsen av allt detta svammel är det som Gurra och Fjant sa. Västen skänker trygghet om nåt skulle hända och skyddar kroppen mot torös stenar.

    /feg

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Torö 050109

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.