Senaste nytt Forums Vågsurfing Bilder Morgon på Skäret 060905

  • robhero

    Medlem
    7 september, 2006 vid 09:30

    Sjyssta foto Perkele, själv e jag oxå local, har surfat där i 8-9 år, det var länge sedan det var ett secret spot. Det är alltid nybörjare på alla spots. Man kan aldrig komma ifrån det, så acceptera läget. Så fort det börjar bli större än huvudhögt så flyttar nybörjarna sig. Och de som sitter i vägen är alla nötter som TROR sig kunna surfa. Och de e fan mycket värre än nybörjarna. Ni som hotar perkele lägg av för fan. På flera danska o engelska o svenska sidor hittar man till och med kartor/vägbeskrivning över detta spottet. Detta bullshitandet mot Perkele gör så att man funderar nästan på att lägga in en karta själv. Ni som vill surfa uncrowded leta så finner ni. Det finns många sectret spots kvar.

  • bonasurf

    Medlem
    7 september, 2006 vid 12:08

    Jag håller med vafan det är Sverige vi talar om. Inte pipelines, supertubes el margeret(där är de bad ;-)). Skäret har ju varit officiellt hur länge som helst och knappst någon svåråtkomlig secret spot.

  • niklas82

    Medlem
    7 september, 2006 vid 17:37

    haha fii 17 va gluttiga ni är, Det är som att jag inte vill säga var jag köper all min billiga öl. fast för er som ändå vill veta så börjar det på T och slutar på yskland.

    Fri surf åt alla, död åt gnajjare

  • larssa

    Medlem
    7 september, 2006 vid 18:36

    Jag vill se bilderna och sluta gnälla på Perkele. Så upp med bilderna igen =)

  • grozzny

    Medlem
    7 september, 2006 vid 22:02

    Bilder är A och O =)

  • jesper_b

    Medlem
    8 september, 2006 vid 15:11

    Jag surfar mest utomlands (mest Hawaii) och har aldrig varit på skäret, men till och med jag har hört talats om det under många år och vet var det ligger. Har surfat många crowded spots och vet hur localism culturen skiljer sig från ställe till ställe. Det är definitivt inte hur crowded eller hur farligt tight det är på line up som avgör graden av aggro localism.

    Tycker det är så otroligt löjligt med den localism attityd som några uttryckt på denna tråd. Surfkulturen handlar minst lika mycket om solidaritet, mana, bros oss surfare emellan. Skitkul med nya som upptäcker denna värld, även om de självklart måste coachas lite så det inte blir farliga ditchningar och så.

    Min erfarenhet är att localism har mer med grupper av omogna osäkra människors behov av bekräftelse att göra – vi är locals och såå mycket coolare än alla ni turistsurfare – yeah!

    Get a life guys – tagga ner.

    Jesper B

  • gson

    Medlem
    8 september, 2006 vid 17:01
    Jesper_B wrote:
    Jag surfar mest utomlands (mest Hawaii) och har aldrig varit på skäret, men till och med jag har hört talats om det under många år och vet var det ligger. Har surfat många crowded spots och vet hur localism culturen skiljer sig från ställe till ställe. Det är definitivt inte hur crowded eller hur farligt tight det är på line up som avgör graden av aggro localism.

    Tycker det är så otroligt löjligt med den localism attityd som några uttryckt på denna tråd. Surfkulturen handlar minst lika mycket om solidaritet, mana, bros oss surfare emellan. Skitkul med nya som upptäcker denna värld, även om de självklart måste coachas lite så det inte blir farliga ditchningar och så.

    Min erfarenhet är att localism har mer med grupper av omogna osäkra människors behov av bekräftelse att göra – vi är locals och såå mycket coolare än alla ni turistsurfare – yeah!

    Get a life guys – tagga ner.

    Jesper B

    Jesper, hur kan du uttala dig om Skäret när du inte ens surfat där?
    Grejen med Skäret är att det finns ingen aggressiv lokalism, jag har surfat där året runt nu i runt 5 år jag har aldrig stött på nån aggressivitet.

    Det som håller på att bli ett problem på Skäret är alla nybörjare och halvdassiga surfare som ligger i vägen och ibland skapar farliga situationer.

    Skäret är med internationella mått mätt givetvis inte en speciellt tung eller hårig våg men ett problem uppstår ändå när så många nybörjare dyker upp i lineup utan nån större koll på surfregler och faktist finns det rätt många som mest ligger i vägen.
    Man bör faktist komma ihåg att en dålig surfare har ingen nytta av en snabb våg som Skäret utan det krävs några år innan man kan surfa tillräckligt bra för det.
    Hur mycket solidaritet, mana osv känner man när det blir så fullt med nybörjare att avancerad surfing inte längre kan äga rum?
    Det kanske inte riktigt nått dit än men är nog på god väg!
    Lite mer självinsikt vore kanske på sin plats hos nybörjarna, varför ligga och harva hela dan på en snabb sektion som man inte klarar av att surfa?
    Det finns ju gott om andra nybörjarvågor, inte minst i närheten av Skäret om man orkar leta lite..

    Jag vet inte vad du tycker Jesper, du kanske rentav tycker att det är de mer erfarna surfarna som borde flytta på sig?

    Surfkulturen i Sverige är ganska ung och de allmäna regler som faktist finns utomlands verkar inte ha slagit igenom i det medvetandet hos många nyare surfare.
    Vi får väl hoppas att det kommer, kanske alla surfskolor, surfsajter och andra som trycker in nya människor i sporten borde ta lite mer ansvar?
    Fotograferna då? Jag kanske har en annan åsikt än de flesta här men jag förstår fortfarande inte vitsen med att lägga ut bilder med spotnamn på?

    Lägger man ut alla surfspots på nätet berövar man dessutom de nya surfarna på den fantastiska upptäckarglädjen som kommer när man själv hittar ut till ett nytt ställe oavsett om nån surfat där innan eller inte.

    Ok Skäret är kanske inte sådär superduperhemligt surfställe men det drar ju ändå dit en väldig massa nya surfare och ffa nybörjare kanske.

    Apa ser apa gör, så funkar det. Inget fel med det men vem tar ansvar för att lära ut surfhyffs till alla nytillkomna???

    Jo den lotten kommer givetvis falla på de som surfat längst vare sig de vill eller inte.

    Givetvis kommer många att tycka att jag verkar vara en sur jävel som påpekar allt detta, ok javisst så är det kanske men det är ju så Sverige fungerar tyvärr.
    Alltför många sitter och johoar och jahaar med pga den förlamande konfliktskräcken som ligger som en våt filt över hela bygget

    Jesper jag hoppas verkligen du blir mer än bara en turistsurfare, kanske även du kan hitta några hemmaspots som du får ett förhållande till och månar om?

  • jesper_b

    Medlem
    8 september, 2006 vid 17:37

    Gson,
    Tycker du resonerar vettigt. Men det jag reagerade på var de rätt agressiva uttalandena i denna tråd mot grabben som la ut bilder, inte stämningen på erat line up. Jag håller snarare med dig om den unga svenska surfscenen och de problem den har. Dvs folk som inte kan de grundläggande reglerna, överdryga sk locals mm som skitar ner på stranden. Det lilla jag surfat Sverige har varit på Torö och Gotland och på Torö kan jag se rena skräckexempeln på hur stencoola rätt unga nyblivna surfers kan vara. Precis som det finns all anledning att förklara för de rena nybörjarna att man inte paddlar in för djupt och klantar runt så att ingen kan eller vågar surfa. Ju sämre surfare desto längre ut på skuldran tack! Som tur är är väl trots allt de flesta rätt vettiga, men det räcker ju med en liten minoritet som märker ut sig för att hela grejen blir förstörd.

    Sorry för mina rätt okunniga uttalanden. De var som sakt inte riktade till er situation på skäret utan mot tonen i några inlägg ovan.

    Peace!

    /Jesper B

  • hbgsurfer

    Medlem
    9 september, 2006 vid 07:59

    @bonasurf]Jag håller med vafan det är Sverige vi talar om. Inte pipelines, supertubes el margeret(där är de bad -)). Skäret har ju varit officiellt hur länge som helst och knappst någon svåråtkomlig secret spot.[/QUOTE wrote:

    Ge mig en karta tack…

  • hbgsurfer

    Medlem
    9 september, 2006 vid 08:03
    Gson wrote:
    Ok vi säger så här då, är det smart att popularisera skäret bland nybörjarsurfare???

    Allvarligt talat, ju fler nybörjare ni drar dit desto större risk för att nån olycka kommer ske.
    Det är bara en fråga om tid innan nån får en bräda i tinningen eller i ögat eller nåt liknande med tanke på hur många nybörjare som är ute i vattnet.
    Alltså missförstå nu inte det jag skriver med att nån skulle skicka en bräda på nån med vilje utan tänk mer på hur det ser ut när folk landar på varandras fenor med och brädor osv med 70-80 kilos tyngd bakom från 2m+ höjd?

    Tycker ni allvarligt talat att det är bra med nybörjare i vattnet på Skäret?

    Varför överhuvudtaget skriva ut namnen på surfspots??? Jag fattar inte vitsen med det, kan nån förklara???

    1. Gislovshammar / Brantevik Riktning: NO
    http://www.hitta.se/Place/2830298.aspx

    2. Skaret, Hoganas Riktning: NV
    http://www.hitta.se/Place/2833406.aspx

    hahahahaha nu vet alla!!!

  • skotten

    Medlem
    10 september, 2006 vid 01:23

    hardly a secret spot to us kiters…..

  • bonasurf

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:54
    Gson wrote:
    Smart värre att lägga ut namn på surfställen överhuvudtaget, du och din kamera lär ju inte bli nåt vidare poppis.. Kanske nån gör om den till en uvkamera om du fortsätter så där?

    Ärligt talat Jesper du ska inte be om ursäkt. Gson verkar inte riktigt kunna skilja på agressiv localism och vet och ettikett på vågen. Jag tycker du (Gson) ska sätta upp en skylt på skäret eller lägga upp en tråd här som förklarar hur man ska bete sig istället för att addera till tidigare hot och skicka otäcka signaler. Trots din inkonsekvens så fortsätter du ju kritisera.

    Som sagt ni snackar om internationellt relativt små och opretantiösa vågor och om någon inte vet hur de ska bete sig så får man väl säga till personen på plats istället för att försäka hota bort folk. Vet inte vad du är född med för egendomar men jag tvivlar på att skäret är en av dem.

  • gson

    Medlem
    10 september, 2006 vid 12:02
    bonasurf wrote:
    Gson wrote:
    Smart värre att lägga ut namn på surfställen överhuvudtaget, du och din kamera lär ju inte bli nåt vidare poppis.. Kanske nån gör om den till en uvkamera om du fortsätter så där?

    Ärligt talat Jesper du ska inte be om ursäkt. Gson verkar inte riktigt kunna skilja på agressiv localism och vet och ettikett på vågen. Jag tycker du (Gson) ska sätta upp en skylt på skäret eller lägga upp en tråd här som förklarar hur man ska bete sig istället för att addera till tidigare hot och skicka otäcka signaler. Trots din inkonsekvens så fortsätter du ju kritisera.

    Som sagt ni snackar om internationellt relativt små och opretantiösa vågor och om någon inte vet hur de ska bete sig så får man väl säga till personen på plats istället för att försäka hota bort folk. Vet inte vad du är född med för egendomar men jag tvivlar på att skäret är en av dem.

    Jag har för det första inte hotat nån, bara påpekat att nån annan än jag själv kanske skulle ta riktigt illa upp. Ok lite klantigt formulerat kanske men du verkar läsa mina inlägg som Fan läser bibeln ungefär..

    Jag vet vad aggressiv lokalism är och jag vet också vad vett och etikett i surfet innebär. Varför skriver du att jag inte vet skillnaden på vad det ena och det andra är?

    Jovisst det vore en bra idé att sätta upp en skylt med regler på Skäret eftersom det har blivit så pass trångt som det nu är. Jag har funderat på det innan det skulle kunna vara en bra idé.

    Men jag tycker du och en hel del andra har fel grundinställning, det är på nybörjarna som bördan ligger att faktist lära sig surfreglerna inte på oss som redan kan dom!
    Jämför med om du börjar spela golf, flyga flygplan eller köra bil.

    Jag har aldrig i hela mitt 15åriga surfliv hotat en endaste människa, det enda jag i mina inlägg här diskuterar är hur smart det egentligen är att lägga ut spotnamn med sina bilder och vad vitsen med det är?

    Jag har heller aldrig som du insinuerar påstått mig äga några surfställen. Ingen gillar trängsel i vattnet man får ju acceptera det nu när surfing börjat bli så hypat, jag tycker däremot INTE att man ska göra mer reklam för surfställen än nödvändigt.
    Ok jag är kanske egoist men det kan jag stå för, vill nån verkligen hitta surfspots så gör dom det ändå, trägen vinner!

    Jag skrev tidigare att dom som idag pushar ut en massa folk i vattnet är dom som borde ta ansvar för att nybörjarna lär sig surfreglerna.
    Tex alla surfskolor, websajter och surfshopar, det åligger ffa dessa att lära ut surfhyffs.
    Även fotografer bör faktist ha lite etos och strategi runt hur dom lägger ut bilder, så funkar det utomlands och borde vara samma här i Sverige!
    Ser inte allför mycket av detta på nätet idag har ens SSA surfregler på sin sida?

    Jag tycker också att det åligger mindre erfarna surfare att hitta sin plats i lineup, egentligen ska man ju inte BEHÖVA säga till dom som ligger och droppar gång på gång och vurpar på en brant sektion eller dom som ligger och paddlar på vågor som dom inte är i närheten av att fånga.
    Håller du med om det?
    Surfar du utomlands på nåt bryt så finns det i 99 fall av 100 en rangordning där de bästa surfarna tar de bästa vågorna och oftast sker det helt automatiskt och utan att alltför många knorrar över det.
    En sämre surfare kan helt enkelt inte surfa de snabba sektionerna och bör därför hålla sig på enklare ställen, tex slutet på vågen på Skäret. Eller varför inte tex hitta ett nybörjarbryt, det finns ju ett flertal öster om Skäret där nybörjare kan öva upp sig.

  • skotten

    Medlem
    11 september, 2006 vid 12:56

    I think that everyone has Valid points here when I am reading all of this… at the end of the day there are a couple of things that we all just have to accept.. our sports are growing and there is less and less space for us all out there.

    Everyday I go to the beach there are at least 5 new faces and most of them are Noobies, trying to get into the sport. Sure, even I have been pissed sometimes when they get in the way and start to put themselfs or others in danger.

    However, the fact of the matter is, we are all surfers, and this hardass image isnt really us, get the noobies into their wetsuits, tell them how they can make most progress (on the edge of the waves) and introduce them to the local riders… soon enough they will return the respect that you have shown them and let the better riders take the better waves.

    What goes around, comes around… and as for the photos… well thats just childish.

    Tony

  • freddandson

    Medlem
    11 september, 2006 vid 14:45

    skäret är inte så hemligt som många tror. läste en helsides artikel i en norsk tidning i vintras, kommer inte ihåg vilken det var men hur som helst var det både karta och info om hur man tog sig dit, vilka riktningar som funkade samt bilder.

    men förstår så klart de som surfat där länge lika mycket som jag inte förstår de som är nybörjare och lägger sig på fel ställen eller skapar farliga situationer. minns när jag första gångerna försöket ta mig ut, höll mig en bra bit ifrån de bästa för att inte vara ivägen. sen när jag började få lite kläm på surfingen kom jag underfull med att om jag låg mitt i smeten bland de bästa fick jag inte alls lika många vågor som om jag låg lite på sidan och tog de som “blev över” eller en annan mindre bra peak även om det inte var lika frekvent med vågor där så blev slutresutlatet bättre. inte alltid bäst att ligga bland alla andra, speciellt om man inte är så bra…

    många nybörjare borde tänka igenom vad de gör, ibörjan känns surfing ganska ofarlig men ju mer man håller på ju mer respekt och insikt får man. hade inte en tanke på att brädan kunde komma uppflygande ur vågen när jag trynade förrän jag fick den i bröstkorgen tredje gången jag var ute. tänk lite på konsekvenser av handlandet så kanske alla blir gladare och nybörjarna får mera och bättre vågor samt de erfarna får det de ska ha.

    peace, freddan

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Bilder Morgon på Skäret 060905

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.