Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bilder på årets brädor

  • Bilder på årets brädor

    Publicerad av bazmei på 20 november, 2013 vid 18:38

    Vad sägs om att posta lite bilder på årets brädor för inspiration för alla som bygger hemma i garaget?? Vi hade första isen i Vänersborg idag. Kanske inte är många veckor bort tills det går att köra 😉

    marden svarade 10 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    21 november, 2013 vid 20:33

    Ska bara plocka ihop de sista så kan jag lägga ut lite bilder.
    Gissar att de finns en del som bygger de sista på sina brädor som också har lite bilder att visa
    Eller de e kanske lite hemlighets makeri inför ice cup sweden?

  • marden

    Medlem
    24 november, 2013 vid 17:12

    ……

  • vindsokaren

    Medlem
    24 november, 2013 vid 22:19

    Ligger du på Ritningsstadiet nu när isen kommer?

  • rickard_nr1

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 19:18

    Förra årets panikbygge

    Årets mindre justeringar. får se om de blir nån is bara..



  • marden

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 19:43

    @vindsökaren 719190 wrote:

    Ligger du på Ritningsstadiet nu när isen kommer?

    Den blev klar långt innan isen kom..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 20:08

    Richard – isen kommer! Vad har Du för truck fram? Vinkel? Fundera över en mittskena eller några rundade skruvar som sticker upp ett par mm för lite bättre grepp.

  • rickard_nr1

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 20:20

    Trucken fram är billigaste noname ebay-trucken med svarta bushings för max hårdhet, vinkeln är okänd (skulle gå fort att komma ut på isen förra året bara). Jag får se hur halkskyddet funkar (blästersand och trälack) det kan vara så att ja ändå behöver en skena för att den kanske är lite för mjuk i dagsläget. brädan är 2st 13mm mdf som är ihoplimmade och ihopskruvade.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 20:50

    Brädan kommer säkert att funka bra. Halkskyddet är bara att testa sig fram med o bygga på om det behövs. Om Du skulle märka att en tremedars vickar mer än den svänger så kan Du lägga en vinklad kloss under truckfästet. Utifrån mina amatörmässiga tester så verkar det vara lämpligt med att vinkla framtrucken mellan 20 o 30 grader men det beror ju skälvfallet på vilken vinkel trucken har från början.

  • rickard_nr1

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 21:23

    Att vinkla trucken kan säkert förbättra svängupplevelsen, det jag spontant märker av redan på torra land är vridstyvheten i brädan. dvs. att jag får ett rejält vinklat skär på bakmeden medans det fortfarande är plant fram över trucken isen får komma så man kan prova 😉

  • vindsokaren

    Medlem
    7 januari, 2014 vid 08:20

    Snyggt Rickard!
    Smart och enkel truckbreddning.
    Inte ledad men tror det räcker med att breddningen flexar lite så du får bra kontakt med isen.
    Kan bakre meden röra sig upp och ner ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 januari, 2014 vid 12:38

    Bakmeden måste vara ledad annars bromsar den rejält!

  • rickard_nr1

    Medlem
    7 januari, 2014 vid 20:49

    Fram är det bra flex i vridning så de kan röra sig upp och ner oberoende av varandra men bra hårt neråt. Bak är helt stum mot brädan, hur menar ni med ledning i höjdled på bakmeden?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 januari, 2014 vid 21:04

    Jepp! Den bör bara ha en axel att rotera kring. Rotationspunkten kan vara runt 2 dm bakom en tänkt punkt mitt under Din bakre fot. Om man står med bakre foten lite framför rotationspunkten för meden så blir det harmoni i grejerna. Det är nämligen inte helt enkelt att annars få rätt belastning på bakmeden i förhållande till frammedarna. Jag har testat och fick tipset av Mården att ha bakre fästet för bakstroppen 1 1/2 dm framför rotationspunkten. Med Piratemedarna var det riktigt marit eftersom vinkeln på meden blev fel och då både lät o bromsade meden.

  • stoorfaen

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 14:38

    WHAT!!! Mården, varför kör du 4 medar helt plötsligt?

  • marden

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 18:24

    Bara för jag kan! Och för att retas lite 🙂

    Närå, det är en slalom special till dom tajta banorna i ide-cupen, men vi får se hur den går om man får den provat någon gång..

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bilder på årets brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.