Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bindningar vs straps!

  • skejtar_henke

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 08:32

    Det är ju fan vad ni gnäller.. Sluta fundera och köp och testa då..

  • unhooked

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 09:02

    @Luuddee 445856 wrote:

    mycket saker som är lättare att lära sig med bräda med stroppar. speciellt om man iten e så vass på att få upp kiten ur vattent vid krasch mm.

    Det är lättare att få upp kiten med bindingar, iallafall om man har en platt kite, hybrid å allt vad dom heter. då är det bara at sätta brädan framför sig själv och dra i ena linan. har man stroppar så åker man ofta ut ur brädan som ligger 100 meter bort sen när man drar i ena linan så dras man av kiten och det är svårare att få upp kiten.

    Vi har tidigare varit inne på brädor och dom alternativ som finns är:

    cabrinha custom (dre kör med denna brädan problemet är väll att den samtidigt är anpassad till stroppar vilket gör att den inte är ultimat för bindingar)

    Underground brädor – samma problem som cabrinha custombrädan att den inte är 100% anpassad till bindingar men den har en extra insert. Men man kan även specialbeställa en som är mycket styvare och har mer rocker för att passa bindingar. Detta har jag gjort och den är grymt fet. inte minst jävlgt snygg, har ett par bilder någonstans här på forumet.

    LF – dom har en grym linje med produkter som passar wakeåkaren

    custom av olika slag: augustdudesn levererar fina brädor, dcboards från usa (går går det med din skåne pual?)

    När det kommer till vanliga brädor och seda sätta på bindningar så funkar det inte det måste finnas inserts som passar platesen som bindingarna har. Det är just dom tre olika brädmärken/sorter jag nämnt som har dessa.

  • hengo

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 09:19

    hur funkar de LF brädorna som är anpassade för att köra med bindingar om man skulle få för sig att vila köra med straps? Är LFbrädorna mycket tyngre än “vanliga” lätta brädor anpassade för straps? För de är väl tyngre, eller?

    /Mypa

  • jonaish

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:13
    hengo;445906 wrote:
    hur funkar de LF brädorna som är anpassade för att köra med bindingar om man skulle få för sig att vila köra med straps? Är LFbrädorna mycket tyngre än “vanliga” lätta brädor anpassade för straps? För de är väl tyngre, eller?

    /Mypa

    Min Mission funkar hur bra som helst med LF lux-strapsen, har inte testat med boots, för jag sitter fortfarande å velar mellan Union och Escalades……

    Tror inte den är så mkt tyngre heller än “vanliga” brädor!

  • unhooked

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:32

    @hengo 445906 wrote:

    hur funkar de LF brädorna som är anpassade för att köra med bindingar om man skulle få för sig att vila köra med straps? Är LFbrädorna mycket tyngre än “vanliga” lätta brädor anpassade för straps? För de är väl tyngre, eller?

    /Mypa

    brädorna är något tyngre. alla brädor som lf har är inte till för bindingar utan det är främst consept och mission. största skillnaden ligger inte i vikten utan att de är styva och har mer rocker. så när du byter till straps (förstår inte varför :S ) så kommer brädan att kännas lite seg pga av rocker och inte lika lätthanterlig med stroppar. har iof aldrig bytt tillbaka så kan egentligen inte ge ett bra svar 🙂

  • curry

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:50

    @ninoh 445872 wrote:

    Har alla möjlighet att ställa in tillräckligt w stance av wakestylebrädorna? den brädan jag har nu (fanatic) har jag satt padsen max bredd men skulle vilja ha lite bredare.

    LF brädorna har ju i regel rätt bred stance. Om det nu inte skulle räcka kan du alltid borra extra hål i bottenplattan för att vidga din stance, om du kör escaladen.

    och det där med att brädan skulle bli tung…
    Ja, den blir tyngre men du får samtidigt mer pop/kan ladda mer, så det jämnar ut sig. dock blir det lite svårare/tyngre att få bommen nära höften vid tex mobes, och man är inte lika snabb i rotationer. Därför kan en lätt bräda vara en fördel…fast o andra sidan knäcker man en lätt bräda ganska snart.

  • skanepaul

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 11:41

    Tyvärr sket sig dealen du tipsade om Niklas, bara frakten hamnade på 562 dollars!!!

    Så jag har beställt av Dereck på DC Boards nu, men det dröjer nån månad innan jag får den.

    Angående bindningar eller icke så vill jag säga att det är bara till att testa men det finns ingen poäng att ha det om man inte ska gå in för wakestylen vilket jag gett mig fan på att jag ska göra nu!

    Samtidigt tänker jag behålla min Thorn bräda med straps till dagarna det pungar i ordenligt och man bara vill kötta!!

  • luuddee

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 15:29

    Ja har ett par Union storlek M om nån vill köba.

  • johanw

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:06

    @hengo 445906 wrote:

    hur funkar de LF brädorna som är anpassade för att köra med bindingar om man skulle få för sig att vila köra med straps? Är LFbrädorna mycket tyngre än “vanliga” lätta brädor anpassade för straps? För de är väl tyngre, eller?

    /Mypa

    jag köra recoil med straps.. den kanske e lite tyngre men en riktigt bra bräda!!

  • tekkkno

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:17

    det beror väl på vad man ska köra i för typ av förhållande? bindningar antar jag är optimalt för plattvatten, men om man ska ut o leka på vågorna är ju känslan att man vill ha fotlederna hyfsat fria?

  • unhooked

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:21

    @TekkkNo 446029 wrote:

    det beror väl på vad man ska köra i för typ av förhållande? bindningar antar jag är optimalt för plattvatten, men om man ska ut o leka på vågorna är ju känslan att man vill ha fotlederna hyfsat fria?

    strapps är aldrig ett alternativ!! 😛

    är det plattvatten till choppigt till småvågor (kickers) så äger bindingar.

    är det vågor så kör man unstrapped för bästa känsla så att man inte alls är låst med fötterna utan kan placera fötterna på bästa plats för vågsurfet

  • tekkkno

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:27

    hehe snygg..

  • skanepaul

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 20:27

    Sen vill jag säga att det finns andra alternativ än LF när det gäller bindningar, kör själv Ronix men det går ju lika bra med Hyperlite, Obrien m.fl.

    Behöver absolut inte vara “kitebindningar”.

  • martent

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 20:56

    Andre philip kör bindingar och han är cool!

  • ninoh

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 06:48

    tack för alla svar..

    Nån som vet om recoilbrädan funkar med escalades utan att man måste borra? och har man möjlighet att ställa in bred stance mellan fötterna, är den anpassd för wakestyle? Funderar på recoil 136 med escalades.. annars e ja inne på custom 138 med escalades. hmm.. några synpunkter? just det, hur räknar man om storlekarna på escaladesen? jag har 42,5 i vanliga skor.

    p

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bindningar vs straps!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.