Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bindningar vs straps!

  • vicky

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 09:12

    LF´s Silvester kör recoil 136 med bred stance. Bindningar har en skön känsla.
    Jag testade nästan 10 brädor innan jag bestämde mig för recoil 133.
    Skön bräda som du kan få in en redig pop med och den är inte för slipprig när du landar blind. Men sen har inte jag testat några andra LF brädor som ska vara wakestyle monster.

    Jag har själv vart nära och köpt mig ett par bindningar till min recoil men nej det har inte blivit av. Jag skulle gärna vilja ha både och.

    Pass på när du krashar och brädan hamnar under vattnet och kiten powrar up då har det väll hänt att saker och ting gått sönder.

  • mjersen

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 09:14

    @ninoh 446081 wrote:

    tack för alla svar..

    Nån som vet om recoilbrädan funkar med escalades utan att man måste borra? och har man möjlighet att ställa in bred stance mellan fötterna, är den anpassd för wakestyle? Funderar på recoil 136 med escalades.. annars e ja inne på custom 138 med escalades. hmm.. några synpunkter? just det, hur räknar man om storlekarna på escaladesen? jag har 42,5 i vanliga skor.

    p

    recoilen har extra inserts för bindningar. kör på escaladesen, grymt sköna bindningar! Jag har samma strl som dig i skor (42-43) och jag har strl 9-10 i mina escalades.

  • ninoh

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 18:16
    mjersen;446097 wrote:
    recoilen har extra inserts för bindningar. kör på escaladesen, grymt sköna bindningar! Jag har samma strl som dig i skor (42-43) och jag har strl 9-10 i mina escalades.

    nice, tnx fo help..

    E sjukr sugen på bindningar o recoilbrädan ser ju nice ut, skönt att kunna beställa bräda och bindningar från samma ställe. Nån mer än matthias @ liquidforcekites.se som säljer grejerna? Har svårt som fan att få tag på honom..

    ..sen det där med att skada sig med bindningar.. borde det inte vara tvärtom? vet inte hur många gånger jag vart nära att vrida av fötterna pga att en strap lossnar o ena foten sitter fast..

    p

  • christian12345

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 19:03

    Kolla magicwave också. Kostar lika mycket som massproducerade brädor men är kustom. Anders Borg som är shaper’en har shape’at någon bräda för LF också (tror faktiskt att det var Recoil), så det borde ju inte bli sämre än LF’s massproducerade. När jag snackade med honom sa han att Union funkar bäst, även om man såklart kan välja vad man vill…

    Här är numret: +45 4027 2329.

    Har själv prövat några av hans brädor både med och utan bindningar och tycker att de funkar bra.

  • matthias

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 19:48

    eyyy ninoh! Hur kan du ha svårt att få tag på mig? Jag har ju mail, telefon, msn osv.. har varken sett eller hört något från dig om det inte var du som skickade mail sent igårkväll. svarar ikväll, Ha de!

  • skanepaul

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:06

    Det där med att skada sig är ju ren BS från folk som bara är negativa!

    Vet inte hur många fotskador jag fått av straps…

  • ninoh

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:19
    Matthias;446229 wrote:
    eyyy ninoh! Hur kan du ha svårt att få tag på mig? Jag har ju mail, telefon, msn osv.. har varken sett eller hört något från dig om det inte var du som skickade mail sent igårkväll. svarar ikväll, Ha de!

    haha sorry.. va ju inte så svårt :blush: mm det va jag, fan va nice.. kanske man kan shoppa lite new stuff. vi hörs!

    p

  • psychonauten

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:22

    @Unhooked 445846 wrote:

    så fort du kan åka upwind är det dags för bindingar! kännslan är helt annorlunda med bindnignar, total brädkontroll och du kommer att utväcklas på rätt sätt och ha en mer snowboard/wakeboardstil. Ingen jag känner har någonsin äns tänkt tanken att byta tillbaka efter att ha provat bindingar!

    Bindingar is da shit, om du hör något annat så har dom fel 😉

    Läker korsbandet bra förresten 😀 Sorry.. 😉

    Bindingar kan vara lite vanskligt för knäna om man lander fel.

  • unhooked

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:28

    @SkånePaul 446238 wrote:

    Det där med att skada sig är ju ren BS från folk som bara är negativa!

    Vet inte hur många fotskador jag fått av straps…

    alltså, bindingar gör att du kan köra mycket större och man kan landa med mer fart så att det kommer göra mer ont!

    jag drog av korsbandet efter att jag boostat av en våg som va stor och jävligt brant, jag hade kiten sjukt lågt så ingen hjälp av den. landade sjukt hårt och knät vek sig. hade jag haft straps så skulle jag ha kunnat sparka av mig brädan om jag hade insett att detta kunde hända, vilket jag inte kan med bindingar. men andra ord så kan du glöma kiteloops med bindningar eftersom man inte kan rädda sig.

    Tips till alla är ju att träna knäna! gäller även är tobyanhängare, för man vet aldrig.

  • unhooked

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:34

    @psychonauten 446247 wrote:

    Läker korsbandet bra förresten 😀 Sorry.. 😉

    Bindingar kan vara lite vanskligt för knäna om man lander fel.

    gå å lägg dig!! hahahahah

    de va fett värt det, hade min megaboost indy fångats på film eller bild så skulle jag vara kändis nu! 😛

  • dadil

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:37

    @Unhooked 446250 wrote:

    alltså, bindingar gör att du kan köra mycket större och man kan landa med mer fart så att det kommer göra mer ont!

    jag drog av korsbandet efter att jag boostat av en våg som va stor och jävligt brant, jag hade kiten sjukt lågt så ingen hjälp av den. landade sjukt hårt och knät vek sig. hade jag haft straps så skulle jag ha kunnat sparka av mig brädan om jag hade insett att detta kunde hända, vilket jag inte kan med bindingar. men andra ord så kan du glöma kiteloops med bindningar eftersom man inte kan rädda sig.

    Tips till alla är ju att träna knäna! gäller även är tobyanhängare, för man vet aldrig.

    ang skador vet jag om 3 pers (inkl mig själv) som brutit av fötterna vid kiteing, alla hade straps…

  • unhooked

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:42

    @dadil 446254 wrote:

    ang skador vet jag om 3 pers (inkl mig själv) som brutit av fötterna vid kiteing, alla hade straps…

    dadil är det david eller? vaför heter du inte august längre så att man känner igen dig.

  • dadil

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 20:47

    @Unhooked 446261 wrote:

    dadil är det david eller? vaför heter du inte august längre så att man känner igen dig.

    haha, har jag aldrig gjort här…

  • skanepaul

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 21:57

    Mer belastning på knäna, givetvis, men det behöver inte innebära mer skador väl???

    Många av mina värsta klotningar med straps har uppkommit när en fot har släppt i ena strappen i pop från våg och även vanlig pop.

    Den grejen var liksom helt borta med bindningar.

    Glömma loopa hur menar du??

    Jag loopade järnet med bindningar i Egypten (sist jag var ute i oktober, fan vad sugen jag är nu!!)både i och urkrokade det var inga problem, och sen är väl bindningar generellt sett mer dämpade (varjefall mina Ronix Divide) känns som att landa på en kudde.

    Men jag ska tillägga att jag är inte riktigt DÄR än när det gäller hastighet och pop!!!

  • pjoter

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 07:12

    fattar inte heller varför man måste glömma kiteloops med bindningar? kör med cykelslang å de funkar inte heller å sparka av sig å känner man att en kiteloop blir för fet kan man ju alltid göra assplant köttbulle (iofs inget jag vill testa utan våtdräkt).

    E de nån i skånetrakten med karlafötter typ 45-46 å kör med bindningar? vill prova å se hur de är men har inte lust å punga ut massa tusenlappar bara för ett test.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bindningar vs straps!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.