Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blanda master?

  • Blanda master?

    Publicerad av donpedro på 17 oktober, 2006 vid 23:24

    hejsan, undrar om någon vet vad som händer om man skulle blanda 2 olika master, alltså tar en under del från neil pryde och sätter på en överdel från powerx. Kommer detta att funka eller blire bara pannkaka av det? Kan tilläggas är oxå att de e olika kolhalt i mastdelarna. underdel i 35% och överdel i 75%. Annars kanske det finns nån som vill köpa/få en överdel till en powerex power wave 430 i mycket fint skick. Eller kanske har en underdel till åvannämnda att dela med sig av.

    safesurfer svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 06:06

    Powerex har ju annars dealen att du kan köpa en halv mast för halva priset

    Alla master har Constant Curve, 64% böjning i basen och 76% i toppen. Särskilt unikt med masterna är att det går att beställa en bas- eller toppdel till bara halva priset av en mast. Bryter du masten även efter garantitiden på 1 år, är det alltså inte längre nödvändigt att slänga den hela delen.

    Ovanstående är klippt från http://www.onwater.se

  • robin

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 07:17

    Jag tror absolut att det funkar. Prova!

    Robin

  • robin

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 07:30
    Robin wrote:
    Jag tror absolut att det funkar. Prova! Robin

    Om de passar diametermässigt alltså. Jag har försökt med just NP och Powerex, och de hade inte samma diameter.

  • jeppo_f

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 07:31
    donpedro wrote:
    hejsan, undrar om någon vet vad som händer om man skulle blanda 2 olika master, alltså tar en under del från neil pryde och sätter på en överdel från powerx. Kommer detta att funka eller blire bara pannkaka av det? Kan tilläggas är oxå att de e olika kolhalt i mastdelarna. underdel i 35% och överdel i 75%. Annars kanske det finns nån som vill köpa/få en överdel till en powerex power wave 430 i mycket fint skick. Eller kanske har en underdel till åvannämnda att dela med sig av.
    Så länge delarna passar ihop i skarven borde det väl fungera bra. Glappar det däremot dröjer det nog inte länge innan masten går av.

    /jeppo

  • kinetic

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 09:04

    Det funkar bara “skarven” är tight nog. För övrigt kan du ju köpa den andra hälften till din trasiga Powerex mast från Powerex (1/2 priset för en ny mast ca)!!!

  • safesurfer

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 09:06

    Jag kör NPX7 topp med simmer sc10 botten det fungerar bra tycker jag. Masten blev dock 463 istället för 460 men skarven är riktigt tät faktiskt tätare än orginal. Provade innan att köra 460toppen på powerex 430 botten men var på tok för mjukt, fick ingen fart då man pumpade seglet. Har en luff på 467. Om ferrulen är lite för stor kan man nog sandpappra lite.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blanda master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.