Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Blanda överdel och underdel

  • Blanda överdel och underdel

    Publicerad av gustav1980 på 22 juli, 2010 vid 17:01

    Har en överdel till en Simmer sc-10 460 som ligger och skräpar.
    Använder vanligtvis sc-8 och undrar om det finns något värde i att “hotta upp” masten genom att använda underdel från 8:an och överdel från 10:an?
    Viss viktbesparing borde det bli om inte annat.

    Seglet är ett Simmer 2xc -09 (om nu det har någon betydelse)

    /G

    imported_macts svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • carl-r

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 07:54

    Eftersom du har prylarna så har du ju facit. Om det känns bättre så är det bättre. Annars är det sämre. 😉

  • gustav1980

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 08:17

    Ja, testa är ju givetvis ett klokt alternativ.. Är dock inte på den nivån att jag med lätthet kan uppmärksamma detaljskillnander i utrustningen men mentalt sett är det ju viktigt att veta att man har så bra grejer som möjligt!

    Någon måste väl “veta”?

  • p-malmkvist

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 09:36

    Du får bättre egenskaper med den lättare toppen, snabbare respons och således bättre acc.. Men om du får ett glapp i delningen(större diameter på den lättare toppen) så kan toppen gå av..

  • gustav1980

    Medlem
    24 juli, 2010 vid 09:30

    Ja, får helt enkelt säkra att dimensionerna stämmer innan riggning. Det vore ju tråkigt om överdelen skulle gå samma tråkiga öde till mötes som underdelen… 🙂

  • joth

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 07:35

    Jag testade detta med en vågmast och freeridemast av samma märke. Det fungerade väldigt bra för mitt freeridesegel. Dock så hade jag oturen att smälla vågmastnederdelen ovanför bommen. Men masten var 10 år så det var bara väntat.

    Tror att så länge man inte har glapp utan passformen är den samma så är det ok. En sak som kanske kan bli fel är att med styvare topp så kanske trycket på masten ökar och man gör som jag knäcker underdelen men det är bara spekulationer.

    Ny mast införskaffad så nu behövs inget mer testande för min del men har nu 2 toppar över. Technofiber wave pro 430 och free 460. Någon som har sådana nederdelar som ligger och skräpar? Vi kan ju pussla ihop nått.

  • kinetic

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 07:58

    Det brukar gå bra o “blanda o ge”…Hade själv en NP C60 (odelad) mast runt -92, den gick givetvis av efter knappa 2 år. Efter det köpte jag en UP Carbon60 som jag knäckte första dan (tackar för det Ljunghusen*haha*). Iaf så pusslade jag ihop en hel mast av NP C60 o UP C60, dvs jag tog överdelen från UP, flyttade över delningsstycket till NP masten o vips hade jag en “ny” mast. Masten blev något längre än 460 (den blev 465 har jag för mig) men den kändes helt OK o höll i mååånga år, körde masten i “racing segel” dvs NP MkIV samt Gaastra Slalom Pro. Till slut efter 7-8 år gick den av vid bommen, men jag lagade det oxå*haha*. Masten håller än idag med dessa 2 lagningar, har den till o köra med på vintern…

  • safesurfer

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 10:05

    Jag har mixat en sc10 botten med npx7 topp och det fungerar lika bra som innan då jag körde med en hel X7 mast. Seglet jag använder den till är ett NP Excess

  • imported_macts

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 09:21

    På min Naish stealth 7,0-09 kör jag just nu en mix av Naish race 100 överdel och Simmer SC6 underdel…funkar utmärkt

    Detta efter ett besök på lokal sandbank då Naish masten gick i ett gäng delar….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Blanda överdel och underdel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.