Senaste nytt Forums Blanda segel och bom?

  • Blanda segel och bom?

    Publicerad av bopung på 18 september, 2003 vid 19:04

    Har ett NP soul men behöver köpa en ny 430-mast. Hur går det att köra med tex en gunmast (självklart med samma imc som rekommenderas av NP). Detta borde väl inte påverka seglets prestanda, eller?

    Tacksam för svar från ngn som vet av erfarenhet!

    calle_b svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • styret

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:12

    det kan ju påverka seglet något men tror knappt det är märbart för oss dödliga.

    Jag vet flera pro-seglare som har kört med “fel” märke på masterna i sina fina märkessegel.

    har förövrigt precis beställt en gunmast till mina neilpryde så jag hoppas till gudarna att det ska funka…

  • bopung

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:24

    Jag har kollat lite på gunmaster och särskilt två stycken: loop c25 och energy c35. Antar att c25 respc35 är kolhalten eller?

  • styret

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:40

    stämmer. ta 35an om du ska ha nån av dom.

  • wsurfer

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:49

    guns master är ändå så billiga, ta och slå till med lite mer kol. Har du kört glasfiber/lite kol innan kommer du att märka skillnad!
    /Marcus

  • martin

    Medlem
    19 september, 2003 vid 13:54

    Den Energy-masten jag har är inte helt lik en NP-mast i böjkurva. Det blir mer buk med en GUN. Det är så pass stor skillnad att man även som mindre insatt segeltrimmare lätt ser skillnaden. På ett segel som Soul, där det redan med rekommenderad mast är relativt mycket buk tycker jag att GUN-masten inte riktigt känns optimal (jag har Soul 6,6 och 5,8 -01). Iaf inte på stranden. Speciellt med 6,6:an och Energy 460 är det svårt att dra ut buken med nedhalet på det sätt man kan göra med rekommenderad mast. Om man ställer in rekommenderade mått på bom och förlängare och sedan drar nedhal och uthal till specs får man mycket mer spänning i uthalet med Gunmasten än med en NP. Dock tycker inte att seglet på någt sätt går dåligt på vattnet med GUN-masten.

    Jag har två bröder som båda kör Expression och Loop C25-master och det fungerar utmärkt. Notera att Energyn i 460 är IMCS 24 och inte 25 som annars känns som standard. Loopen är IMCS 25 i 460. Dessutom har Loop C25 en smalare diameter än Energyn i överdelen. Därför skulle jag rekommendera C25:an om du väljer mellan dessa två varianter.

  • bopung

    Medlem
    19 september, 2003 vid 16:05

    vad är bättre med mindre diameter i masttoppen??

    Om man köper via gunsails.de skiljer det bara 11 euro i pris mellan de båda. Hur stor är egentligen skillnaden om man seglar med sele, planar och just håller på att lära sig gippen?

    Tack för alla svar!

  • sirjohnirie

    Medlem
    20 september, 2003 vid 10:58

    Rekomenderar å det varmaste gulftechs “skinny” (Needle RDM -03)för den som har råd att investera.. Med 3års garanti blir det nästan billigare i längden. Och sen alla fördelar därtill, här är mina upplevda skillnader när jag samma dag riggade samma segel (NS Disco 5,9 -03) med först min gamla mast (460 30%kol) för att sedan byta till skinnyn:

    1. Lattproblemet helt bortblåst, inget tryckandes och bändandes efter varje gipp för att få lattorna åt rätt håll.

    2. Vikten på riggen, vattenstarterna har adrig gått så bra + smidigheten.

    3. Riggningen, jämför att kliva på en våt donna med en fullkomligt ofuktad.. wink.gifLätt som en plätt in och ut! Viktiga sekundrar intjänade där..

    4. Alla manövrar, både lyckade och misslyckade som kräver grepp runt masten förenklades ju avsevärt.. Som att ha en extra, fast vertikal bom!

    5. Sist men inte minst som är svårt att beskriva, hela känslan och balansen i riggen vart helt annorlunda och kändes på ngt sätt mer “levande” och pålitlig.

    Mitt betyg: grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif fetflin av 5 möjliga

    Sen att inte EN ENDA bruten mast rapporterats sen den lanserades gör ju det nästan realistiskt att tro på ett livslångt förhållande.. wink.gif

    Innan “skinnyn” trodde jag inte masten påverkade riggen mer än viktmässigt men ack så fel jag hade.

    /Johan

  • calle_b

    Medlem
    20 september, 2003 vid 11:55

    Din sket.
    Du borde bli säljare, nu måste jag juh
    införskaffaden(460)….

    Så rök den vinter-kassan.. wink.gif

    Ses ikväll…
    Ps! Torö, tisdag, ons, kanske torsdag?

    Hmmmmmmm…

    Känner jag inte en maginfluensa komma i samband me detta lågtryck??? Joo. blush.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Blanda segel och bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.