Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåst på pengar

  • Blåst på pengar

    Publicerad av flikka på 19 juni, 2008 vid 10:06

    Vad besviken man kan bli ibland. Skrev lite artiklar för tidningen Edge förra året om lite olika vindsurfingresor och tävlingar och Richard Ström hade med bilder till några av artiklarna. Älskar att skriva men tycker att det är självklart att man ska ha betalt för det eftersom jag lagt ner en del tid på det.
    Skickade in en faktura på alltihop, vi hade innan arbetet påbörjats kommit överens om en summa, så med mitt och Richards jobb slutade fakturan över 10.000kr
    Idag fick jag mail av Frilansfinans som jag skickat fakturan genom, om att ärendet är nerlagt för Edge har haft kf på sig en längre tid och fakturan kommer inte kunna betalas ut. Trisst besked för en redan ansträngd surfbudget.
    Om jag förstått det hela rätt har Edge bytt ägare, så det vore fel att smutskasta dem eller be folk bojkotta tidningen. Men är det någon som känner de tidigare ägarna får ni gärna ge dem en örfil från mig.
    /Emma Johansson

    rookie svarade 15 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • Knatte

    Gäst
    19 juni, 2008 vid 10:13

    @flikka 476166 wrote:

    Vad besviken man kan bli ibland. Skrev lite artiklar för tidningen Edge förra året om lite olika vindsurfingresor och tävlingar och Richard Ström hade med bilder till några av artiklarna. Älskar att skriva men tycker att det är självklart att man ska ha betalt för det eftersom jag lagt ner en del tid på det.
    Skickade in en faktura på alltihop, vi hade innan arbetet påbörjats kommit överens om en summa, så med mitt och Richards jobb slutade fakturan över 10.000kr
    Idag fick jag mail av Frilansfinans som jag skickat fakturan genom, om att ärendet är nerlagt för Edge har haft kf på sig en längre tid och fakturan kommer inte kunna betalas ut. Trisst besked för en redan ansträngd surfbudget.
    Om jag förstått det hela rätt har Edge bytt ägare, så det vore fel att smutskasta dem eller be folk bojkotta tidningen. Men är det någon som känner de tidigare ägarna får ni gärna ge dem en örfil från mig.
    /Emma Johansson

    Skitjobbigt bär sådant inträffar! Har läst artikeln i Edge och tyckte den var bra och läsvärd:smirk: Tråkigt att pengarna frös inne och att man har fått jobba gratis..:mad:

  • jahsoldier

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 10:57

    Jag var och träffade killen som ägde det i ca nov förra året då han ville ja skulle sälja annonser åt honom, tänker inte nämna några namn eller så men kan nog fixa fram nummer och så om du vill ha om det nu är rätt person.

  • oaxen

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:03

    Hej!

    Trist. Jag har frilansat i 20 år och klarat mig så här långt. Jag brukar försöka ha lite koll på tidningarna jag ska jobba med så att nämnda situation inte uppstår. 1. Kolla så att innehållet generellt är någon du vill bli förknippad med.
    2. Vad har de för distribution, d v s var kan man köpa tidningen. I Sverige dominerar Bonnier.
    3. Vilken packningsgrad har tidningen? D v s hur mycket annonser har man lyckats sälja? Låg packningsgrad = varningsflagg!

    Mitt intryck
    1. Nya Edge var en dålig kopia på det gamla dåliga magasinet Edge. Bevakning av balla sporter utan särskilt stor koll på läget. Skrev så lite om allt så att ingen blev nöjd.
    2. Jag har haft svårt att hitta tidningen i tidningsbutikerna.
    3. Lite annonser.

    Nya ägare
    Har magasinet kursat eller bara bytt ägare? Om det bara är nya ägare så har de rimligtvis tagit över både kund- och leverantörsfodringarna. Ring och prata med redaktör och ägare etc. Som redaktör vill man ju ha en bra relation med frilansarna som är alla magasins ryggrad.

    Lycka till

  • rasmus_w

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:04

    Jag tillägger det någon sa till mig i en liknande situation: I Italien besöker man personligen uppdragsgivaren och frågar varför de inte har betalat.

  • hakman

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:13

    Även om det är lätt att uppröra sig, så måste man veta hur situationen ligger till innan de förhastade slutsaterna dras. Edge är ett independent magazine som har en jävligt tight budget, där fokus ligger på att göra en tidning som tilltalar alla livsstilssportsmänniskor. Den nya ägaren gör ett sjukt hårt jobb utan att få speciellt mycket tillbaka – kan inte uttala mig om den gamle.

    Jag kan tycka att det är en sak att förvänta sig säckvis med pengar från stora etablerad tidningar, men när det gäller en tidning som är relativt liten och kanske har svårt att gå runt borde väl förutsättningarna ändras en hel del. Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:20

    Att vara förstående är bra men betalar sällan ens räkningar.

  • oaxen

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:26

    @Hak 476219 wrote:

    Även om det är lätt att uppröra sig, så måste man veta hur situationen ligger till innan de förhastade slutsaterna dras. Edge är ett independent magazine som har en jävligt tight budget, där fokus ligger på att göra en tidning som tilltalar alla livsstilssportsmänniskor. Den nya ägaren gör ett sjukt hårt jobb utan att få speciellt mycket tillbaka – kan inte uttala mig om den gamle.

    Jag kan tycka att det är en sak att förvänta sig säckvis med pengar från stora etablerad tidningar, men när det gäller en tidning som är relativt liten och kanske har svårt att gå runt borde väl förutsättningarna ändras en hel del. Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.

    “Budget”
    Alla tidningar i brädsports- och skidbranschen har en tajt budget!

    “Hårt jobb”
    Alla ovan nämnda tidningar sliter hårt.

    “Säckvis med pengar”
    Allt är relativt. Har man kommit överens om ett arvode för ett knäck ska överenskommelsen gälla. Punkt.

    “Svårt att gå runt”
    Huruvida ett magasin går runt eller ej är inte de frilansande skribenterna/fotografernas fel. En deal är en deal. Om det blir allmänt känt att frilansarna har svårt att få betalt så kommer en reaktör få det svettigt med att fylla tidningen med vettigt innehåll.

    Transitionen
    Transition som också är en oberoende facktidning för s k “livsstilsbaserade” sporter lever och mår, mig veterligen, väl.

    Lev väl…

  • rrd

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 15:11

    Vilken seriös och avtalsrättsligt intressant inställning Hak har!!! Not!

    Nu är det faktiskt så att det finns vissa spelregler iform av lagar tex avtalsrätt som gäller i Sverige. Ska man som företagare klara sig i det långa loppet gäller det att uppträda hyffsat. Men visst, så fort man ger sig in i affärer tar man en risk. Nu är det ju privatperson mot företag i detta fall och det ger ju en lite annan bild.

    Men en stor vinstmarginal kanske ska tas ut, man ska fakturera 20 tkr istället för 10 för man får ju bara betalt ibland.

    Vid ditt senaste bakomatuttag, företag-privatperson, får du bara ut pengarna ibland, men dom dras alltid från ditt konto…

  • flikka

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 18:12

    @Hak 476219 wrote:

    Även om det är lätt att uppröra sig, så måste man veta hur situationen ligger till innan de förhastade slutsaterna dras. Edge är ett independent magazine som har en jävligt tight budget, där fokus ligger på att göra en tidning som tilltalar alla livsstilssportsmänniskor. Den nya ägaren gör ett sjukt hårt jobb utan att få speciellt mycket tillbaka – kan inte uttala mig om den gamle.

    Jag kan tycka att det är en sak att förvänta sig säckvis med pengar från stora etablerad tidningar, men när det gäller en tidning som är relativt liten och kanske har svårt att gå runt borde väl förutsättningarna ändras en hel del. Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.

    Jisses HAK, nu är du nog ute och cyklar lite måste jag säga.
    Som jag skrev i mitt inlägg vet jag inget om vad den nya ägaren pysslar med, skrev som sagt att det var den gamla ägaren jag är djupt besviken på.
    Sen för det andra så var det långt ifrån “säckvis med pengar” som det rörde sig om. Betalningen var för 3 artiklar som jag lagt ner väldigt många timmars jobb på, likasa Richard. Så skulle jag göra jobbet enbart för betalningen hade jag fått ge upp från början där.

    “Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.”
    var du full när du skrev den meningen? isf kan jag ha överseende med det…
    För tidigare artiklar jag skrivit åt dem var det inga som helst konstigheter med betalningen, så jag var allt annat än beredd när de plötsligt la av med att betala enligt avtal.

  • kelso

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 21:32

    Så tråkigt när sådan händer. Har varit med om liknande. Är det ett AB som gått i konkurs kan det vara svårt att kräva pengar men är den enskiljd firma har ägaren personligt betalningsansvar även om verksamheten skiter sig.

    Hoppas det löser sig

  • freed

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 21:33
    Hak;476219 wrote:
    Även om det är lätt att uppröra sig, så måste man veta hur situationen ligger till innan de förhastade slutsaterna dras. Edge är ett independent magazine som har en jävligt tight budget, där fokus ligger på att göra en tidning som tilltalar alla livsstilssportsmänniskor. Den nya ägaren gör ett sjukt hårt jobb utan att få speciellt mycket tillbaka – kan inte uttala mig om den gamle.

    Jag kan tycka att det är en sak att förvänta sig säckvis med pengar från stora etablerad tidningar, men när det gäller en tidning som är relativt liten och kanske har svårt att gå runt borde väl förutsättningarna ändras en hel del. Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.

    Kvalificerat skitsnack! Kommer man överens om ett pris så ser man till att betala – att ömka i en marknadsekonomi håller inte. Konkurser är vardag men att räkna med att inte få betalt är fullständigt fel, oavsett om man gör jobb till en surfblaska eller till Microsoft

  • hakman

    Medlem
    20 juni, 2008 vid 06:44

    Haha, oj vilka reaktioner det blev.

    Vad jag menade var ju att man aldrig kan räkna med att allt är helt säkert vad man än gör, och det är mycket närmare till att det ska bli problem om det inte finns nån fallskärm, om man säger så. Alltid bra att vara lite förberedd så slipper man bli helt förstörd om det väl går fel. Bättre glad och fattig än skitsur och rik. Menmen, det är så jag tänker i alla fall… haha.

  • rookie

    Medlem
    20 juni, 2008 vid 08:43

    @freed 476313 wrote:

    …eller till Microsoft

    Microsoft hade ju också betalningsproblem i början. Gates lösning var att byta fordran mot en motsvarande andel i företaget.

    Vänd dig till kronofogden och kräv dit fordran. Men det är den med största fordran som börjar att ta av tillgångarna så risken är stor att ni blir utan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåst på pengar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.