Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bli bättre seglare..

  • Bli bättre seglare..

    Publicerad av ulfast på 25 april, 2010 vid 17:05

    ..genom att utnyttja corioliseffekten, som är starkare ju längre från ekvatorn du befinner dig. Effekten är motsatt i Perth, men här hemma gäller: mer tvist styrbord pga medursvrid högre upp ovan vattenytan.
    Men framför allt: vinn höjd med styrbords halsar i by pga medsolsvrid i högre luftlager, som slår ner mot vattnet i by.
    Max VMG downwind: babord i by. -Självklart implementerar man kunskapen i FW, men även friåkaren vinner på kännedom. Håll till godo.

    G.C. i all ära men det är nå´t speciellt med säsongsstart på hemmaplan!
    Kör hårt.
    -Ulf Åström

    ulfast svarade 13 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • thermochron

    Medlem
    25 april, 2010 vid 19:52

    Ehh.
    Tack för tipsen…

  • mahi

    Medlem
    25 april, 2010 vid 20:08

    Formulakillar, återigen, sluta blanda ut tobaken med förbjudna preparat!

  • swe-496

    Medlem
    25 april, 2010 vid 20:30

    Ok…Jag lovar…*S*
    Känns inte som att man har den tiden att tänka på någon corioliseffekt när man tävlar direkt;) Man fokuserar mer på annat under ett race…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2010 vid 23:13

    Hm. Nån som kan visa en uträkning som visar att Coriolisaccelerationen är relevant alls? När man inte talar stora vädersystem som lågtryck. Det känns lite som virvlarna i handfatet…

  • areman

    Medlem
    26 april, 2010 vid 07:31
    mahi;608467 wrote:
    Formulakillar, återigen, sluta blanda ut tobaken med förbjudna preparat!

    Vansinnigt kul… /Are

  • ulfast

    Medlem
    27 april, 2010 vid 10:50

    Jag är tillåtande och accepterar att Are/Mahi har vansinningt kul med tobak och förbjudna preparat, jag väljer att ha kul på vattnet istället.

    Devisen: “kasta inte pärlor för svin” eller som Stenmark sa: “he löns in´t förklar för dem som in´t förstå” kommer i mina tankar men jag lägger ej mer tid på detta.

    Det är min kunskap/TOW som gör att jag vunnit över finska eliten och 57 av 60 tävlingar jag ställt upp i nationellt. Men viktigast av allt är att jag nu, när jag friåker, kan njuta så enormt av alla inslipade manövrar mm.

    Jag har sett så många sluta vindsurfa pga för lite TOW/kunskap. Tex. tror den som senare slutar, att för litet kit är bra. Andra har bara stort kit och får aldrig kicken av kuling/storm.

    Den som aldrig söker kunskap/bättre segling hittar sällan de sköna hoppramper som uppstår (likt River-Gorge) när strömmen från en älvsmynning möter jämn vind och vågor från havet, -en bonuseffekt är att du kan köra rel. liten bräda i “konstant slör”.

    Jag håller med om att det i FW är många varialer man måste ha i ryggmärgen, men att slå till styrb. strax före by eller gippa till babord i by (de gånger övr. varialer ej tar överhanden) ingår i den kunskapsbas alla bra seglare bör känna till. (Självklart slår man ej i onödan i hög fart)
    Det underbara med segling/vindsurfing är att det finns så enormt mycket att utveckla!

    Förhärskande SV frånlands vid norrlandskusten med mycket kraftiga vindvrid i byarna, gör stor skillnad för den som utnyttjar byarna, kontra den som inte bryr sig.

    Friåkare: om du tappar planing i ett stort hål: kör babord. Slå strax innan nästa by till styrbord, så vinner du mer höjd än du tror. Vem vill inte kunna ligga på 100-110 graders slör styrbord i by utan att tappa höjd. Vridet kan faktiskt vara 10-20 grader här uppe. Även på riktig speedslör runt 130 grader förlorar du förvånansvärt lite höjd och du får rel. liten kontrollförlust i chop pga vridet.

    Ha det bra!
    Ulf Åström

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:06

    En annan viktig aspekt på höjdtagning är när du kör rakt mot strömriktningen. -Går du några grader högre, trycks du åt lovart av strömmen och vinner enorm höjd, medan den som går några grader lägre förlorar sjukt mycket höjd…

    Mvh Ulf Å

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 22:29

    Klart tänkvärt efter en dags segling i byig vind. Inget inlägg för slöläsning dock. Nästan så att man får börja gå lätt lutad åt vänster sida framöver om man tänker efter på saken.
    (Jo jag kör formula, dock utan vare sig ren eller uppblandad tobak.)

    Se också
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/corioliseffekten-1.4041

  • walle_gbg

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 09:09

    Till att börja med får man väl tacka fysikens lagar för Coriolis-effekten för annars hade vi inte haft mycket vind att surfa i på våra breddgrader. Det är ju kaktiskt samma s.k. effekt som gör att vattnet roterar i handfatet som också gör att luften börjar rotera runt ett lågtryck.

    Att förutse vindvrid är ju många gånger avgörande för seglare och det skadar nog inte att ha lite koll på det som surfare också.

    Nu till lite grundläggande förståelse för att lättare komma ihåg åt vilket håll man kan förvänta sig vindvrid i byar.

    Vi kan börja med att konstatera att jordens rotationsriktning gör att luften rör sig moturs runt ett lågtryck på norra halvklotet. Coriolis-effekten accellererar luften vinkelätt mot riktningen mot lågtryckcentrum, dvs parallellt med isobarlinjerna. Om viskösa effekter (dvs friktion mellan mark/hav och luft och i luften) försummas så skulle luften strömma helt parallelt med isobarerna – då vägs krafterna pga tryckdifferensen upp mot centrifugalkraften i rotationen runt lågtrycket.

    Nära markytan bromsas luften upp pga friktion mot marken/havet och då minskar centrifugalkraften och luften dras mer mot lågtryckets centrum. Hur stor friktionen mellan mark och luft är kommer därför att påverka hur stor vinkel det är mellan vinden vid marknivå och isobarenras riktning.

    Jag brukar använda mig av följande tumregel (någon med mer gedigen meteorologisk utbildning kanke har bättre):
    Över land så blåser vinden med 30-45 grader från isobarens riktning in mot lågtryckscentrum, och över öppet vatten är samma vinkelskillnad 20-30 grader.

    Ju högre upp från markskiktet man kommer desto mindre blir denna vinkelskillnad, dvs luften blåser mer parallellt med isobarerna.

    Praktiskt exempel: Lågtryck med centrum utanför Norge ger SSV i Lejet – vindbyar då luft med högre hastighet från högre luftlager letar sig ner till vattenytan kommer då att ha SV-lig riktning.

    Jag hoppas att jag inte bara har kastat pärlor till svin nu. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 09:48
    Quote:
    Det är ju kaktiskt samma s.k. effekt som gör att vattnet roterar i handfatet som också gör att luften börjar rotera runt ett lågtryck.

    Det där är ju faktiskt helt fel.

  • walle_gbg

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 15:19

    OK, jag erkänner. Krafterna skapade av Corioliseffekten är svaga och kan nog försummas i hemmaexperiment i handfat och badkar. Vad man gjorde i badkaret innan man drar ur pluggen är nog för det mesta av många gånger större betydelse för skapande av rotation när det rinner ut än vad Coriolis är.

  • stoorfaen

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 11:06
    Rasmus_W;609696 wrote:
    Det där är ju faktiskt helt fel.

    Jasså, det tror jag. Varför är det fel? Och vad är rätt? 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 12:43
    stoorfaen;609859 wrote:
    Jasså, det tror jag. Varför är det fel? Och vad är rätt? 🙂

    Det är fel för att ungefär hur många nyfikna personer som helst har studerat det. Handfatsvirveln snurrar inte oftare åt ena hållet än åt andra, oavsett vilket halvklot man befinner sig på. Dessutom kan man oftast enkelt sticka ner handen i vattnet och “vända” virveln. Om virveln alltid går åt samma håll så har det nog snarare med handfatets form än med Coriolis acceleration att göra.

    Coriolis acceleration har stark påverkan på stora system, som havsströmmar och lågtryck och liknande men försumbar verkan på vattnet i ett badkar. Det är också därför jag känner mig lite tveksam till pratet om att vindbyar skulle påverkar av Coriolis acceleration. Lokala vindsystem är betydligt storskaligare än vattnet i en liten balja men betydligt mindre än lågtryck och sånt. Det är det som gör att jag skulle vilja se nån visa att Coriolis acceleration faktiskt spelar roll i det fallet.

    När jag tänker på saken så har jag faktiskt inte koll på om små virvelstormar som tromber och liknande alltid snurrar åt samma håll eller inte. Skulle vara kul att ta reda på. Tropiska orkaner gör det ju.

  • stoorfaen

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 08:50

    Ja, nu tänkte jag främst på vindarna. Jag tror precis som du säger Rasmus att om det som driver vinden är lokalt så kanske det inte spelar roll, men om vinden domineras av ett lågtryck så tror jag helt klart att coriolis kan inverka rätt bra. Jag har lärt mig att vindarna vid vattenytan i sånna situationer kan vara vridna ca 15 grader (tror jag, och upp till 30 grader över skog…) mao, om det på höjd blåser N så blåser det NNV (typ) vid vattenytan…och OM en byvind skulle göra att den N vinden kommer ner till vattnet så skulle man ju kunna höjda på rätt bra på en SB bog…

  • ulfast

    Medlem
    22 maj, 2010 vid 13:40

    Am. cup visade med BMW ORACLE´s vinge att optimal tvist är helt utslagsgivande för överlägsen fart och koll.

    Kunskapen gör att du vet om du trimmat rätt.

    Två vanliga problen på slör:

    1) Du har för lite tvist så segeltoppen trycker ner nosen.

    2) Du har mastfoten för långt fram och får samma problem.

    -Ju mer kunskap du har, desto lättare är det i dessa exempel att veta om du tex. ska dra mer nedhal el. om du ska flytta bak mastfoten en aning. -Självklart finns det många fler variabler att justera i samma exempel ( tex bomhöjd, stroppar, fena osv ), men det sköna med kunskap och TOW är att vindsurfingen blir mindre tro och mer vetande, även om en bra dag är en närmast andlig upplevelse.

    För att trimma optimal tvist är det bra att känna till följande fakta:

    -Kallare vatten kräver mer tvist:

    Under våren när kall (hög densitet) trögrörlig luft ligger nere på den kalla vattenytan, krävs mer tvist än under sensommaren.

    -Ju mindre segel, desto mer tvist krävs generellt:

    -På kryss krävs 7-9 graders tvist, halvvind kräver 16-22 graders tvist och slör 26-38 graders tvist enl. följande variabler:

    -När fartvinden ( FV) är 0,7x sanna vinden (SV) är tvistbehovet (TB) störst. Det betyder att små segel kräver mer tvist än större segel generellt. Dvs. ju mer vind desto mer tvist.

    Om FV-faktorn är mindre än eller >0,7 minskar TB. -Kör du ett litet segel i chop och 50 knop SV är ofta FV 35 knop, dvs FV-faktor 0,7.

    -Större segel i plattare vattenkör du ofta med FV-faktor 1,5 (tex 24 knop i 16 knops vind).

    Mao: med litet segel kör du ofta långsammare än SV. Med stort segel kör du ofta fortare än SV. -Eftersom FV är kostant öve hela segelplanet, men SV är starkare i segeltoppen blir skenbara vindens (SKV) anfallsvinkel större i segeltoppen (skapar TB). Med större FV-faktor (>0,7) minskar skillnaden (TB).

    Mvh Ulf Åström

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bli bättre seglare..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.