Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bli bättre seglare..
-
Bara döda fiskar flyter med strömmen. -Jag gör aldrig en variant bara för att “alla andra gör den”.
Jag,Josh Stone, Roddy Lewis mfl kör hook up trots att de flesta kör krok ner. -Har du någonsin tänkt igenom fördelarna med hook up: -du får helt naturlig urkrokning inför slag, gipp mm. -Du slipper ofrivillig ikrokning. -När du, från lägre tyngdpunkt (vid utgång ur slag, gipp mm)rör dej bakåt utåt mot railen och sträcker på kroppen, får du helt naturlig ikrokning, utan extra kroppsrörelse.1 sek.= 10-20 m i planing. -Om du tänker igenom hand- och fotarbete in i minsta detalj innan du automatiserar dina manövrar får du maximal fart i och ur gipp mm. -Hjärnforskare säger “use it or loose it”. -En kille som använder hjärnan är Stefan Holm, som inte bara vunnit “på spåret”, han har även vunnit OS-guld i höjdhopp trots att han bara är 181 cm kort. Din utvecklingspotential är mycket större när du involverar hjärnan maximalt. Robin Söderlings vinst mot Federer var helt klart en hjärnornas kamp. Under mina 44 år inom segling/vindsurf kan jag konstatera att de som slarvar med de mentala förberedelserna inför ett surfpass eller en tävling utvecklas mycket sämre än de som har full koll på trim och den myriad av variabler som vindsurfingen erbjuder.
Mvh Ulf -
Har sett “hook up”, men bara på bild… Jag har svårt att se fördelarna (använder midjesele), jag tycker mest att det ser lite lurigt ut… ökad risk för kastfall…
Det kanske funkar med sittsele – lägre tyngdpunkt… -
Ja, ibland vill man ju kroka ur snabbt och då känns ju “hook up” lurigare… samtidigt så finns det ju knappt något som är mer irriterande än en ofrivillig ikrokning…
Hade faktiskt ingen aning om att Josh Stone körde hook-up, funkar det för honom, så…
-
Bra bild Masse.
För optimal funktion hook up: sätt linorna utåt/nedåt från bommen. Främre fästet lite mer utåt. -Hook up funkar lika bra på sitt- som midjesele. -Krok ner medför nackdelen att midjeselen vill glida upp vid ikrokning med hög bom. -Vill du kolla kastfall med krok ner, kan du tex se speed crashes på You Tube. Vill du istället testa enkel/naturlig i-/urkrokning, bör du ge hook up 9h innan du utvärderar.
-Jag har kört på en säl och varit nära att köra in i en stor havssköldpaddda på G.C. men jag ar aldrig haft problem med kastfall.Det finns enormt många erfarenheter jag skulle vilja dela från alla år inom seglingen/vindsurfingen, men det finns ej tid till det, så jag tar upp några fragment här. Tex: lär dej allt om konvergens, divergens och sjöbris så vet du var och när du får mest vind under dagen. -Tex kan en ökande gradientvind återkomma efter att sjöbrisen avtagit.
En självklarhet jag påpekat i decennier: -kör big kit för TOW. -Detta ger fler timmar på småprylar. -Tack vare mycket TOW tidigare denna säsong höll fingrar, biceps och quads för >7h nyligen när jag fick en dag med 9 m2 i 10 m/s. -Det har hänt att jag kört 9h en bra kulingdag med 6 m2 i 14-16 m/s när otränade fått blåsor och gett upp efter ett par timmar.
Ett bra sätt att få TOW, är att ha två rel. jämnåriga barn och tillbringa vintrarna på Bahia Feliz G.C. där fru och barn har det bra vid Gran Canarias bästa poolområde medan jag seglar. Om ej traden når in kör man norrut till tex Pozo, Ketchup el. Vargas.
Du har lagstadgad rätt till föräldraledighet. Frun tar ledigt för ena barnet och jag för det andra tills de är 8 år gamla. -Utnyttja varenda garantidag till segling. -Ingen i familjen har klagat (min fru är friskisinstruktör och har kört friskis i Bahia, -barnen har älskat poolerna och gräsytorna runtom).Tänk till och du får ett fantastiskt liv. -Man behöver inte göra som alla andra. Hitta din egen lösning for TOW (time on water).
Mvh Ulf Åström -
Ahhh, jag körde ju “hook-up” en gång i tiden… mest för att det såg tufft ut… kanske värt att testa igen?
-
Källor till allt jag skriver är förutom erfarenhet, >40 brädor jag köpt/låtit göra och ännu fler jag testat runt om i världen, mängder av seglingslitteratur, >20 år prenumeration av surfen och SURF mfl tidskrifter.
Tex hittar du en mycket bra artikel om corioliseffekten, twist mm. i segling nr 2/2008 sid 82 och framåt.
Bland det bästa med vår sport är att det finns så enormt mycket att lära.
Mvh Ulf. -
ulfast;619331 wrote:Bland det bästa med vår sport är att det finns så enormt mycket att lära.
Eller också det värsta;-)
-
Det ligger mycket i det du säger..
-Somliga väljer vuvuzela och en enkel sport medan jag föredrar att lira gura, alt-/tenorsax och keyboard när jag inte vindsurfar.
Det är så skönt att man inte måste göra som alla andra. Min uppfattning är att kvalitet ofta ligger bakom en hög tröskel.:wink:
Logga in för att svara.